تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد؛

آسیب شناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت

رییس کل بانک مرکزی با اذعان به این که ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته مانع افزایش قیمت کالاهای اساسی شود اعلام کرد بانک مرکزی، با جدیت دنبال آسیب شناسی این موضوع بوده و با ارائه گزارشات لازم، پیگیر موضوع است.

آسیب شناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت

رویداد۲۴عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی با اشاره به آسیب شناسی ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط دولت و بانک مرکزی عنوان کرد: تشدید تحریم ها، بیشترین تاثیر منفی را بر اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دارد. لذا، طبیعی است که مهم‌ترین بحث‌های دولت و بانک مرکزی بر نحوه تامین کالا‌های اساسی و دارو‌های مورد نیاز مردم متمرکز شود.

موانع و اشکالات سیستم توزیع موجب شده که علیرغم تاثیر اولیه ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا‌های اساسی در کنترل تاثیر شوک طرف عرضه، معایب آن به تدریج آشکار گشته و با افزایش قیمت آن‌ها در بازار، ضمن ایجاد رانت، موجب افزایش سطح عمومی قیمت‌ها شده است.

در واقع اختصاص ارز ترجیحی به کالا‌های اساسی به علت طبیعت بازار در اقتصاد و ضعف سیستم توزیع و نظارت، نتوانسته در میان مدت از افزایش قیمت آن‌ها جلوگیری کند و لذا به تدریج در بیشتر موارد یارانه از مصرف کننده فاصله گرفته و نصیب واسطه‌ها شده است.

بانک مرکزی، با جدیت دنبال آسیب شناسی این موضوع بوده و با ارائه گزارشات لازم، پیگیر موضوع است. دولت نیز مسئله را در دستور کار خود دارد و طبعا تصمیم مناسب را در این خصوص اتخاذ خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان