تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
ایران خودرو اعلام کرد؛

تعیین تکلیف استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان خودرو

ایران خودرو در ابلاغیه‌ای تکلیف استرداد ما‌به‌التفاوت پرداختی مشتریان در ماجرای «لغو افزایش قیمت ۳۰ درصدی خودروها» را مشخص کرد.

رویداد۲۴ حدود دو ماه پیش بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو‌های ثبت‌نامی با موعد تحویل ابتدای شهریور تا انتهای دی ماه ۹۷ را صادر کرد.

بر این اساس، بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان با توجه به قیمت‌های جدید، اقدام به تکمیل وجه کردند و این در حالی بود که وزارت صنعت کمی بعد مصوبه قبلی (افزایش ۳۰ درصدی قیمت) را لغو و خودروسازان را ملزم به استرداد پول ثبت‌نام‌کنندگان کرد.

تا اوایل اسفند، نحوه استرداد پول مشخص نبود، تا اینکه ایران‌خودرو با ارسال ابلاغیه‌ای به نمایندگی‌های خود، تکلیف را مشخص کرد. طبق ابلاغیه موردنظر، بازه زمانی استرداد پول، اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد سال آینده در نظر گرفته شده است. در این ابلاغیه، اما بندی وجود دارد که سبب اعتراض برخی مشتریان شده است.

طبق این بند، مشتریان برای دریافت پول خود، باید شخصا به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنند و وکالتنامه مورد قبول نیست. این به آن معناست که اگر مشتریان خودروی خود را فروخته باشند، ایران خودرو پول آن‌ها را مسترد نخواهد کرد. کشمکش بین ایران خودرو (احتمالا در ادامه، سایپا) با این دسته از مشتریان، ریشه در تصمیمات ناگهانی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

وقتی این وزارتخانه در عرض چند روز حکم به افزایش قیمت می‌دهد و آن را ابطال می‌کند، طبیعی است که خودروسازان و مشتریان گرفتار و سردرگم شوند.

به نظر می‌رسد اگر وزارت صنعت از ابتدا حکم به افزایش ۳۰ درصدی قیمت نمی‌داد یا پس از صدور، آن را لغو نمی‌کرد، حالا این حاشیه‌ها ایجاد نمی‌شد.

وزارت صنعت طی چند وقت گذشته نشان داده که با وجود صدور حکم قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار، باز هم به تشخیص خود در این ماجرا دخالت می‌کند و از همین رو راه برای حواشی جدید همچنان باز است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
زهره
|
United States of America
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
1
پول ما رو خوردن یکی به داد برسه تو رو خدا کمک کنید به ما با قیمت جدید ماشین دادن ما نمی تونستیم سوار شیم فروختیم بعد گفتن پولتونو پس میدیم ما صبر کردیم پس بدن باز ماشین بخزیم ماشین که گرون شد هیچ حالا پولمون هم پس نمیدن اخه ما دردمون رو به کی بگیم؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
حتما شکایت بکنید تا زیر فشار قرار بگیرن و تصمیم جدیدی بگیرن
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
0
اینجانب در تاریخ ۲۹/۰۵/۹۷ نسبت به خریداری یک دستگاه خودردوی رانا با موعد تحویل دیماه ۹۷ از شرکت ایران خودرو اقدام نموده و خودروی فوق را در ابتدای بهمن ماه ۹۷ تحویل گرفته ام.
همانگونه که مستحضرید با توجه به بخشنامه مصوب وزارت صنعت ,معدن و تجارت می بایست خوردوهای پیش فروش شده با موعد تحویل تا ۹۷/۱۰/۳۰ با مبالغ قبلی (پیش از افزایش ۳۰ درصدی قیمت ها ) تحویل مشتریان شود
این در حالیست شرکت ایران خودرو, خودرو فوق را با مبلغ جدید ( ۵۱،۳۰۰،۰۰۰ بجای ۳۹،۵۰۰،۰۰۰) تحویل داده است لذا با توجه به بخشنامه مذکور می بایست مبلغ ما به التفاوت به اینجانب پرداخت گردد.
با پیگیری های صورت گرفته از شرکت خودرو ساز جهت مطالبه ما به التفاوت ان شرکت مدعی است که مبلغ گفته شده به کسانی که خودروی خود را فروخته اند تعلق نمیگیرد
به علت داشتن بدهی و نیاز مالی, بدون نگهداری خودرو و احتکار آن،با کمترین قیمت ممکن یعنی مبلغ ۶۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان نسبت به فروش خودرویی که متعلق به خود می باشد اقدام کرده ام .
آیا این کار اشتباه است؟ ( این در حالیست که شرکت ایران خودرو این روزها به فاصله کمتر از یکماه و به بهانه تنظیم بازار، خودرو رانا را با تحویل ۳۰ روزه به مبلغ ۷۲،۰۰۰،۰۰۰ تومان به فروش میرساند و قیمت این خودرو در بازار آزاد نیز ۸۱،۰۰۰،۰۰۰ تومان می باشد.
مردم و خریداران چه گناهی مرتکب شده
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
اینجانب محمدرضا صدیقی در تاریخ 29/05/97 نسبت به پیش خرید خودرو با زمان تحـویل دی ماه سال جاری از شرکـت ایران خودرو اقدام نمـوده ام و در تاریخ 20/10/1397 ایران خودرو نسبت به ارسال دعوتنامه خودرو با افزایش 50% قیمت اقدام نمودند و بعد از کلی تلاش و گرفتن پول با زمان مشخص از اطرفیان نسبت به تکمیل وجه و تحویل خودرو اقدام نموده ام و با پیگیری های مردم و طبق گفته وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و همچنین مسئولین محترم ایران خودرو مقرر گردید ایران خودرو قیمت کلیة محصولات تحویلی منتهی به 30 دی ماه سال جاری را به قیمت قبل اصلاح و نسبت به برگشت مبالغ اضافی بدون هیچگونه ادعا و چون و چرایی به مشتریان عودت نمایند. لذا اینجانب به دلیل قرض گرفتن از اطرافیان و جهت ادای دین خود به دیگران و تأمین مبلغ مورد نیاز علیرغم میل باطنی خود مجبور به فروش خودرو تحویلی شدم.
جدیداً ایران خودرو برخلاف مصاحبه وزیر محترم و مسئولین ایران خودرو اعلام کرده اند در صورت فروش خودرو امکان عودت وجه اضافه ( گران فروشی) دریافت شده میسر نمی باشد. لذا از آن مقام محترم درخصوص گران فروش ایران خودرو و عودت مبلغ اضافه دریافت شده درخواست رسیدگی دارم.
زهرا
|
Germany
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
باسلام من خودرو پیش فروش خریداری کردم یعنی یه حواله باموعد تحویل شهریور خریدم وقتی دعوتنامه اش اومد حدود بیست ویک میلیون افزایش قیمت داشت ولی چون توان پرداختش نداشتم قرض گرفتم وقتی خودرو راتحویل گرفتم مجبور به فروشش شدم ولی هم ازنمایندگی پرسیدم هم از مرکز پاسخگویی۰۹۶۴۴۰ هردو گفتند اشکالی نداره من هم فروختم حالا میگن به شما تعلق نمیگیره موقعیکه فروختم قیمت خیلی پایین بود الان ۲۵میلیون ماشینم گرون شده ودرضمن ۲۱میلیون اضافی هم ایرانخودرو نمیده دراصل ۴۶میلیون ضررکردم حالاکی جواببش میده بااین گرونی بازار که ممیشه چیزی خرید خواهش میکنم پولمون پس بدید یا جواب قانع کننده بدید فرق ما با اونیکه الان تحویل میگیره باقیمت قدیم چیه یعنی ۴۶میلیون بالاتر از ما .
هیوا حیدری
|
United States of America
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
0
برای من هم دقیقا همین طور بود در حالی که قرض گرفته بودم چاره ای جز فروشش نداشتم با نمایندگی ایران خودرو تماس گرفتم گفت ایرادی نداره بفروش اما حالا پول رو پس نمیدن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان