تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
گذر از گلوگاه صنعت خودرو با خود اتکایی

خودروسازان چقدر مهیای آینده هستند؟

تحریم‌های آمریکا و بین المللی نزدیک یک سال است که صنعت خودرو ایران را نشانه رفته و ادامه تولید خودرو در کشور را با دشواری‌هایی همراه کرده است. در وضعیت فعلی بسیاری از کارشناسان معتقدند برای دور زدن تحریم ها پیش از هرکاری نیازمند آن هستیم که در صنعت خودرو به خودکفایی برسیم.

خودروسازان چقدر محیای آینده هستند؟

رویداد۲۴ تحریم‌های بین المللی و خارج شدن آمریکا از برجام برای صنعت خودروی ایران گران تمام شده است. هرچند تلاش شده است تا همانند دوره پیشین تحریم ها، صنعت خودرو بتواند از پیچ تند تحریم‌ها گذر کند، اما با گذشت چیزی حدود ۹ ماه از اعمال تحریم‌ها می‌توان گفت: هنوز بر سرجای اول خود قرار داریم و صنعتگران ما در حال تلاش برای جبران عقب افتادگی‌ها در برنامه تولید که در چندماه گذشته رخ داده است هستند.

به همین سبب همواره کارشناسان خودرویی مشکلات اصلی صنعت خودرو را پیش از آنکه تحریم‌های بین المللی نفس صنعت خودرو را بگیرد ضعف زیرساخت‌های تولیدی در کشور را مقصر اصلی افول این صنعت می‌دانند.

ضعف‌هایی که ارتباطات بین‌المللی ما با دنیا را هم شامل می‌شود. برخی از کارشناسان سرکوب‌های قیمتی و قیمت گذاری دستوری را هم از علل مشکلات صنعت خودرو می‌شمارند.

در همین رابطه امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «در شرایط فعلی دولت باید برنامه دقیقی در زمینه رفع مشکلات تولید با نگاه به دانش فنی و فناوری‌های به روز داشته باشد.»

او ادامه می‌دهد: «حتی اگر بحث تحریم‌ها هم اکنون در میان نباشد بحث روابط بانکی و FTAF خیلی مهم است که شفافیت‌های ارتباط‌های مالی مشخص باشد. زمانی که در اقتصاد یک کشور اجازه تبادل مالی نداشته باشید هیچ کار دیگری معنی ندارد. حتی برای دور زدن تحریم‌ها هم ارتباط گرفتن با کشور‌هایی همچون هند و روسیه تا زمانی که این مشکلات مالی و بانکی حل نشود چاره ساز نخواهد بود»

کاکایی خاطر نشان می‌کند: «خودروسازان ایرانی باید بتوانند ارتباط منطقی و گسترده با دنیا داشته باشند. بنده شکی در این ندارم که اگر ارتباطات ما یک ارتباطات منطقی و به دور از بحث‌های زور گویی‌های یک طرفه بود وضعیت صنعت خودرو بهتر از آنچه امروز مشاهده می‌کنیم بود.

اما وضعیت اکنون با توجه به چشم انداز سیاسی و اقتصادی به نظر نمی‌رسد در دو سه سال آینده بهبود یابد؛ بنابراین راه درست این است که باید روی توانمندی‌های داخلی مان سرمایه گذاری کنیم و در کنار آن در ضعف‌هایی که به این زودی نمی‌توانیم آن‌ها را بپوشانیم بحث واردات را انجام دهیم. این کار نیاز به یک نظام توسعه‌ای در کشور دارد. عمدتا نگاه ما به خارج از کشور بوده و باید این نگاه را در چنین شرایطی اصلاح کنیم.»

 تاکید این کارشناس بر این است که برخی از فعالین حوزه صنعت خودرو بر این اعتقادند که بدون حضور در زنجیره جهانی خودروسازی امکان به نتیجه رسیدن در این صنعت وجود ندارد، اما از آنجایی که این مهم فعلا قابل دسترس نیست لذا بهتر است راه حل متفاوتی را داشته باشیم. اگرچه در این مورد صحبت هم می‌شود، اما به مرحله اجرایی شدن نمی‌رسد. چراکه این موضوع نیازمند تحول اساسی در فکر مسوولان است و نیاز به سرمایه گذاری خاص و روش‌های جدید دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان