تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷

کم‌درآمدهای دولت ضرر نکردند؛ پردرآمد هم نشدند

حدود ۴۰ درصد از کارمندان حقوق کمتر از سه میلیون تومان دریافت می‌کنند و بررسی‌ها نشان از آن دارد که تصمیم مجلس برای آن‌ها آنچنان هم بد نشد اما همچنان در رده درآمدی پایین قرار می‌گیرند.

کم‌درآمدهای دولت ضرر نکردند؛ پردرآمد هم نشدند

رویداد۲۴ اخبار اقتصادی روز جاری که بسیاری پیگیر آن بوده‌اند به افزایش حقوق، حواشی قیمت‌گذاری خودرو، عرضه گوشت، بازگشت کوپن، تراز تجاری کشور، وضعیت مطالبات مؤسسات غیرمجاز، هزینه سفره هفت سین، قیمت تازه‌ترین تلفن همراه در بازار ایران، ساخت پلاسکو و ارز می‌توان اشاره کرد.

با ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، مجلس پیشنهاد دولتی‌ها در افزایش حقوق را کنار گذاشت و بر پیشنهاد خود مبنی بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی در کنار رشد پنج تا ۱۰ درصدی حقوق تاکید کرد که به نظر می‌رسد تا چند روز آینده به قانون نهایی تبدیل شود.

کارمندان چقدر حقوق می‌گیرند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بررسی‌ها نشان از آن دارد که حدود ۴۰ درصد از کارمندان دولت کمتر از سه میلیون تومان دریافتی دارند که با توجه به میزان افزایش مصوب حقوق، در سال آینده حقوق‌های سه میلیون تومانی به حدود سه میلیون و ۴۷۰ هزار تومان، حقوق‌های ۲.۵ میلیون تومانی به حدود سه میلیون تومان، حقوق‌های دو میلیون تومانی به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حقوق‌های یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اگر پیشنهاد دولت مصوب می‌شد افرادی که حقوق بیش از ۲.۵ میلیون تومان دریافت می‌کردند با افزایش حقوق بیشتری در سال آینده مواجه می‌شدند.

کوپن راهی برای حذف یارانه پنهان

مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ پیشنهاد داد تا دولت یارانه پنهان پرداخت ارز دولتی را حذف کند و تمام محصولات با ارز آزاد به کشور وارد شود، این تصمیم مجلس در حالی مطرح شد که در روزهای گذشته عبدالناصرهمتی- رئیس کل بانک مرکزی به ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش نشان داد و اعلام کرد که این موضوع رانت به همراه داشت.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در شرایطی اختصاص یافت که هر روز کالایی در بازار گران می‌شد و این مسیر همچنان ادامه دارد، حال با این تفاسیر به نظر می‌رسد دولت و مجلس به دنبال آن هستند تا یارانه پنهان که به جیب دلال و واسطه‌گر می‌رود را حذف و این مبلغ را به صورت ریالی در قالب کوپن‌های الکترونیکی در اختیار جامعه قرار دهد.

لازم به ذکر است که با انجام این کار مبنی بر حذف یارانه ارزی بسیاری از محصولات در بازار گران می‌شود. البته فراموش نشود که اگر ارز دولتی به کالایی اختصاص یافته، افراد محصولات را به نرخ به روز ارز در بازار عرضه می‌کنند.

ناز خودرو و نازکشی خریدار

در سال جاری در پی اعمال تحریم‌های آمریکا صنایع مختلف به ویژه صنعت خودروسازی دچار آسیب‌های شدیدی شد اما این در حالی بود که بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران حوزه خودرو بارها نسبت به اعمال تحریم‌های آمریکا در صنعت خودروسازی و اتخاذ راهکار مناسب هشدار داده بودند اما مدیران وقت تنها به فکر گرفتن عکس یادگاری در زمان امضا قراردادهای مونتاژ خودرو بودند.

حال با این تفاسیر تحریم‌ها عاملی شد تا حجم تولید خودروسازان و مونتاژکاران داخلی به شدت کاهش یابد و این افت عرضه قیمت را در بازار به شدت افزایش دهد و پرایدی که در سال گذشته همین مواقع در حدود ۲۴ میلیون تومان ارزش داشت، قیمتی در حدود ۵۰ میلیون تومان را برای خود دست و پا کند.

با این تفاسیر حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودروسازی معتقد است در حال حاضر بزرگترین عامل در افزایش قیمت خودرو، تقاضاهای کاذب در عین تضعیف شدن عرضه است. با این وجود افزایش تقاضا برای حفظ ارزش پول و دارایی سبب شده که بازار "ناز کند" و چون نازش خریدار دارد؛ افزایش قیمت‌ها را رقم می‌زند.

شیوه توزیع گوشت قرمز تغییر کرد

در ماه‌های اخیر که قیمت گوشت قرمز روند صعودی به خود گرفت، دولت عرضه گوشت یخ زده و دولتی را در دستور کار خود قرار داد و از طریق فروشگاه‌های بزرگ به عرضه این محصول پرداخت که این موضوع صف‌های طولانی را تشکیل داده بود، حال ستاد تنظیم بازار مقرر کرده تا شیوه عرضه گوشت تغییر کند.

در شیوه جدید گوشت به فروشگاه اتکا داده می‌شود و سازمان‌ها و ادارات دولتی و ارگان‌های نظامی هم می‌توانند برای اعضا و پرسنل خود اقدام به تأمین گوشت کنند.

قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کارگران کارخانه‌ها می‌توانند به اتاق تعاون مراجعه کرده و از طریق تعاونی اسکات سهمیه خود را دریافت کنند. آنها البته می‌توانند به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مراجعه کنند و از طریق سازمان تأمین اجتماعی از گوشت تنظیم بازاری استفاده کنند، چرا که این سهمیه به سازمان تأمین اجتماعی هم داده شده است. نیروهای نظامی از طریق فروشگاه اتکا و دیگر سازمان‌ها و ادارات نیز می‌توانند از طریق تعاونی‌های خود گوشت قرمز دریافت کنند.

به گفته وی، از این طریق همه افراد از مستمری‌بگیران گرفته تا بازنشستگان، خبرنگاران، کارمندان، کارگران و همه فعالان صنفی می‌توانند از گوشت تنظیم بازاری استفاده کنند و این طور نیست که هر هفته یا هر ماه گوشت تنظیم بازاری توزیع شود، چرا که باید همه اقشار یک بار سهمیه گوشت خود را دریافت کنند و پس از آن مرحله بعدی آغاز شود.

افتخاری برای هیچ

بررسی آمار و اطلاعات تجارت خارجی کشور که از سوی اتاق بازرگانی منتشر شده نشان از آن دارد که در ۱۱ ماهه سال جاری میزان واردات کاهش یافته و این موضوع عامل مثبت شدن تراز تجاری کشور شده است، لازم به ذکر است که باید توجه داشت این مثبت شدن تراز تجاری کشور به میزان ۱.۵ میلیارد دلار به دلیل رشد صادرات ندارد و این موضوع هیچ خوشحالی نباید داشته باشد.

البته فراموش نشود که در این مدت با رشد تقاضا از سوی تجار کشورهای همسایه بسیاری از مایحتاج کشور به بازارهای صادراتی با قیمت دلاری صادر شد و قیمت محصولات کشاورزی روزمره مردم کشور افزایش قابل توجهی به خود گرفت.

مطالبات سپرده‌گذاران البرز و ولی عصر چه شد؟

طی دهه اخیر تعداد زیادی از مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز شروع به فعالیت کردند که بانک مرکزی در سال‌های گذشته درصدد ساماندهی این مؤسسات برآمد؛ موسساتی که بخشی از آن‌ها مشکلات مالی فراوانی را به وجود آوردند و برخی نیز مشکلات قضائی ایجاد کردند تا پرونده‌شان در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد، امروز نخستین جلسه رسیدگی به پرونده مؤسسات مالی «البرز ایرانیان»، «ولیعصر»، «فردوسی» و «آرمان» است که بر اساس اعلام دادگاه، کل سرمایه‌گذاران این مؤسسات ۹۱ هزار نفر هستند که ۶۰۳۶ نفر از آن‌ها برای شکایت مراجعه کرده‌اند و تعهد باقی‌مانده تعاونی البرز ایرانیان ۱۴۰۰ میلیارد و تعهد باقی‌مانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰ میلیارد است.

به این ترتیب، با توجه به اینکه قرار بوده مطالبات تا سقف یک میلیارد سهام‌داران و سپرده‌گذاران این مؤسسات در نیمه نخست سال جاری پرداخت شود، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این مانده مطالبات مربوط به سپرده‌گذاران بیش از یک میلیارد باشد یا اینکه بانک مرکزی هنوز مطالبات سپرده‌های زیر یک میلیارد تومان را پرداخت نکرده باشد.

هزینه یک سفره هفت سین جمع و جور

یکی از رسومی که ایرانی‌ها توجه ویژه‌ای به آن دارند پهن کردن سفره هفت سین است که با توجه به افزایش قابل توجه قیمت‌ها در سال جاری جای سوال دارد که برای پهن کردن سفره هفت سین چقدر باید هزینه کرد.

بررسی‌های میدانی حکایت از آن دارد که اگر خانواده‌ای بخواهید یک سفره هفت سین ساده و جمع و جور برای تحویل سال نو پهن کند، باید هزینه‌ای بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان در نظر بگیرد. البته هنوز قیمت دقیق گل سنبل و سبزه در بازار مشخص نیست.

نه به ساخت پلاسکو به چه قیمتی!

زمستان سال ۱۳۹۵ بود که ساختمان معروف خیابان جمهوری که عمری ۵۰ ساله داشت فرو ریخت و غم بزرگی در دل ایرانی‌ها گذاشت، فارغ از اتفاقات اجتماعی و روانی، مشکلات اقتصادی به همراه داشت، این ساختمان که محل عرضه پوشاک کشور است تعداد بسیاری از واحدها را در خود جای داده حال باید بار دیگر ساخته شود تا واحده‌ی صنفی به محل خود بازگردند، ساختمان قرار است به تعداد ۲۰ طبقه ساخته شود که پنج طبقه نیز پشت برج پلاسکو قرار دارد و ریزش کامل نداشته حال با این تفاسیر مالکان این قسمت از پلاسکو حاضر به ساخت و ساز جدید نشده‌اند و اعلام کرده‌اند که با هزینه خود این قسمت را بازسازی می‌کنند، این موضوع به نظر می‌رسد با منطق ایمنی فاصله قابل توجهی داشته باشد و باید از لحاظ ایمنی و حفاظت فکر اساسی برای آن کرد.

ثبات در بازار ارز

پس از چند روز کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، امروز قیمت‌ها نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت. شعب ارزی بانک‌ها امروز (۲۲ اسفند) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۴۷۹ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته که ۱۲ هزار و ۵۰۸ تومان بود، حدود ۲۰ تومان کاهش قیمت دارد.

قیمت خرید یورو نیز ۱۴ هزار و ۸۳ تومان است که نسبت به روز گذشته تقریباً ثابت بوده است. همچنین امروز قیمت خرید هر پوند انگلیس در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۳۳۶ تومان اعلام شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان