تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

سود خالص ۳۴.۷ میلیارد دلاری ایران از درآمد‌های نفتی طی هفت ماه ابتدای سال/ هزینه سالانه تولید نفت چقدر است؟

مرکز پژوهش‌ها اخیرا رقم ۱۰ دلار را به عنوان هزینه تولید هر بشکه نفت اعلام کرده است. با این حساب، ایران چقدر برای تولید کل نفت سالانه‌اش هزینه می‌کند و هزینه تولید نفت ایران به چه رقمی می‌رسد؟
سود خالص ۳۴.۷ میلیارد دلاری ایران از درآمد‌های نفتی طی هفت ماه ابتدای سال/ هزینه سالانه تولید نفت چقدر است؟
رویداد۲۴ حتی پیش از تحریم‌ها هم نفت برای ایران استراتژیک بود. بعد از تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا در آبان ماه، این مساله اهمیت دوچندان پیدا کرد. اینکه اقتصاد نباید به درآمد‌های نفتی وابسته باشد، مساله‌ای است که همه مقامات دولتی بر آن تاکید می‌کنند، اما تا زمانی که بخش مهمی از بودجه بر پایه همین درآمد‌ها محاسبه می‌شود، اهمیت این طلای سیاه همچنان بالا می‌رود.

مساله مهم، اما اینجاست که بعد از تحریم نفت ایران توسط آمریکا، میزان تولید باز هم کمتر شد؛ هرچند که این مساله به صورت رسمی اعلام نشد. با این حال، گزارش تازه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که هزینه تولید هر بشکه نفت ایران ۱۰ دلار است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرده است تولید نفت در ایران نسبت به بسیاری از کشور‌های دنیا کم هزینه‌تر است، به عبارت دیگر هزینه ۱۰ دلاری تولید هر بشکه نفت در ایران در قیاس با دیگر کشور‌ها پایین‌تر است.

مساله‌ای که به نظر می‌رسد در صورت تداوم تحریم‌ها ادامه نخواهد یافت و هزینه‌های بالاتری را به اقتصاد ایران تحمیل خواهد کرد. با این حال، اگر عدد ۱۰ دلار را برای تولید هر بشکه نفت ایران در نظر بگیریم، می‌توان هزینه تولید نفت ایران در یک سال را محاسبه کرد.

اگر میزان تولید نفت را بر اساس صحبت‌های جسته و گریخته و به طور متوسط حدود سه میلیون بشکه در نظر بگیریم، هزینه‌ای که ایران برای تولید نفت در روز می‌پردازد معادل ۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. بر همین اساس، ایران به طور متوسط ۹۰۰ میلیون دلار در ماه و ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال برای تولید نفت هزینه می‌کند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که درآمد خالص ایران از میزان صادرات نفت طی هفت ماه سال ۹۷ به رقم ۴۱ میلیارد دلار رسیده بود. اما کمی بعد و در ماه هشتم رقم صادرات با احتساب میعانات گازی، ۱۹ درصد کاهش را تجربه کرده که احتمالا به دلیل تحریم‌های آبان ماه بوده است.

با این حال، اگر همان ۴۱ میلیارد دلار را به عنوان متوسط درآمد نفت ایران محاسبه کنیم، بازهم حوزه نفت سود کرده است. با احتساب درآمد ۹۰۰ میلیون دلار در ماه، ایران در هفت ماه سال ۹۷ نزدیک به ۶.۳ میلیارد دلار هزینه برای تولید نفت داشته است. در عین حال، در همین مدت رقم ۴۱ میلیارد دلار به عنوان درآمد نفت ایران به ثبت رسیده است، یعنی یک اختلاف ۳۴.۷ میلیارد دلاری که شاید بتوان آن را به عنوان سود بخش نفت در نظر گرفت.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان