تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
تردید در کاخ سفید!

مسئله دشوار ترامپ/ افزایش قیمت نفت یا مسامحه با ایران؟

تا دو هفته آینده آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های موجود علیه صادرات نفت ایران را تشدید کند یا معافیت‌ها برای وارد کنندگان عمده نفت را تمدید کند. این تصمیم ساده‌ای نیست.
مساله غامض ترامپ/ افزایش قیمت نفت یا مسامحه با ایران؟
رویداد۲۴ دولت ترامپ شاید از صمیم قلب بخواهد که فشار علیه تهران را افزایش دهد، اما این تصمیم ممکن است منجر به افزایش شدید قیمت نفت شود. روز چهارشنبه قیمت هر بشکه نفت به ۷۲ دلار رسید. این قیمت بالاترین قیمت در سال جاری میلادی بوده است.
 
علاوه بر سیگنال‌های متعددی که قیمت‌ها در مورد وضعیت بازار نفت نشان می‌دهد، ساختار بازار نیز ثابت کرده قادر به تامین نفت کسر شده از بازار نخواهد بود. فایننشال تایمز در گزارشی نوشته تجار نفت اخیرا خود را برای پرداخت دو دلار بیشتر برای هر بشکه نفت برای ارسال‌های فوری در مقایسه با ارسال‌هایی که سال آینده به دست آن‌ها می‌رسد، آماده کرده‌اند. این یعنی پالایشگاه‌ها باید به دنبال نفت مورد نیازشان باشند.
 
ترامپ احتمالا به دنبال پایین آوردن قیمت نفت در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ است، اما همزمان موضع سختی علیه تهران در پیش گرفته که بعید است بخواهد این موضع را تغییر دهد.
 
اعطای معافیت‌ها به مشتریان اصلی نفت ایران، صادرات کشور را احیا کرد. اگر کاخ سفید این رویه را شرم‌آور می‌داند، پس احتمالا وظیفه خود خواهد دانست که آن را تغییر دهد.
 
به گزارش رویداد۲۴ داده‌های تانکر ترکرز وبسایت رصد نفتکش‌ها که از عکس‌های ماهواره‌ای برای پیگیری نفتکش‌ها استفاده می‌کند، نشان داده در ماه مارس ایران ۱.۹ میلیون بشکه نفت در روز به فروش رسانده است.
 
شاید این میزان بیشترین میزان فروش نفت ایران نبوده باشد، اما به عددی که ایران قبل از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا صادرمی‌کرد بسیار نزدیک است. همه داده‌های این وبسایت حاکی از افزایش صادرات نفت ایران از ابتدای سال ۲۰۱۹ تا کنون است.
 
همین امر می‌تواند با وجود تاثیرات منفی این تصمیم بر بازار نفت به افزایش فشار‌های دولت ترامپ علیه ایران، منجر شود. یکی از گزینه‌ها نیز می‌تواند درخواست کاهش واردات نفت کره جنوبی و ژاپن از ایران باشد. واشنگتن احتمالا از عربستان سعودی می‌خواهد که تولیدش را افزایش دهد، اما موفقیت این استراتژی تضمین شده نیست. همه اتفاقات در حالی است که تا دو هفته آینده آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های موجود علیه صادرات نفت ایران را تشدید خواهد کرد یا معافیت‌ها برای وارد کنندگان عمده نفت را تمدید می‌کند. این تصمیم ساده‌ای نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان