تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸

آخرین اخبار سیل در کشور/ از نمایان شدن مین و خمپاره در ایلام تا انسداد ۲۸ جاده

نزدیک به دو هفته از بروز سیل در کشور می‌گذرد. گفته شده از فردا موج دوم بارش‌های شدید به مدت ۳۶ ساعت در راه است و برخی شهر‌های کشور در حالت آماده باش قرار دارند.
آخرین اخبار سیل در کشور/ از نمایان شدن مین و خمپاره در ایلام تا انسداد ۲۸ جاده
رویداد۲۴  ۱۲ روز از جاری شدن سیل در استان‌های شمالی کشور می‌گذرد و بارش‌های شدید نیز در راه برخی از استان‌های کشور هستند. سیل در بسیاری از مناطق فروکش کرده، اما دستگاه‌های مسئول همچنان در حالت آماده باش قرار دارند.
 
احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به کشور از روز امروز خبر داد و گفت: این سامانه ابتدا از مناطق غرب وارد کشور شده و شدت آن از یکشنبه بعد از ظهر تا حوالی ظهر روز دوشنبه احساس خواهد شد.

وی ادامه داد: این سامانه به تدریج از سمت غرب، به سمت جنوب غرب، شمال غرب و شمال کشور حرکت خواهد کرد. شدت سامانه در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری رخ خواهد داد و این سامانه با شدت کمتر در اندازه نقاط کشور نیز اثر خواهد گذاشت.

وظیفه افزود: بیشینه بارش‌ها در شمال و شرق خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری خواهد بود و بیش‌ترین بارش‌ها در یکشنبه بعد از ظهر تا دوشنبه ظهر در این مناطق رخ خواهد داد.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه احتمال سیل به خصوص در استان‌های لرستان، خوزستان. چهارمحال بختیاری، ایلام و کرمانشاه وجود دارد، گفت: کانون بارش‌های این سامانه در این مناطق قرار دارد و رودخانه‌های بزرگ در این مناطق به شمال خوزستان، به خصوص دز و کرخه متصل می‌شود که ظرفیت آن‌ها تقریبا پر است.

وی افزود: در این مناطق احتمال سیل بالاتر است. ضمن اینکه علاوه بر سیل‌های مربوط به رود‌های بزرگ، احتمال وقوع سیل‌های موقتی ناشی از رگبار در مسیل‌های کوچک نیز وجود دارد. این احتمال حتی در استان‌های شمالی‌تر مانند زنجان، همدان، تهران نیز وجود دارد، هرچند این احتمال خیلی جدی نسیت. با این حال احتیاط در این مناطق لازم است.
 
براساس اعلام سازمان هواشناسی از عصر امروز بارش باران اکثر استان‌های کشور را دربرمی‌گیرد، برهمین اساس سازمان مدیریت بحران به تمام استان‌ها آماده‌باش اعلام کرده است.
 
دستور استاندار زنجان برای تخلیه منازل روستایی‌

در زنجان نیز شهر در حالت آماده باش قرار دارد. استاندار زنجان در این باره گفته باید همه منازل و جایگاه‌های دام در مسیر رودخانه‌ها و مسیل تا روز یکشنبه برای در امان ماندن از سیل احتمالی خالی و دام‌ها به مکان‌های مرتفع دور از خطر و روستائیان نیز به منازل اقوام، مساجد و مدارس امن منتقل شوند. فتح الله حقیقی امروز در جلسه فوق‌العاده شورای هماهنگی مدیریت بحران استان زنجان با قدردانی از اقدامات انجام شده توسط اعضای این مدیریت اظهارداشت: زمانی که خطر برطرف و سیل فروکش کرد ساکنان منازل تخلیه شده به محل زندگی خود باز گردند.

خطر رانش کانال سنگی سیل‌بند جنوبی جوانرود

رستگار یوسفی شهرستان جوانرود در کرمانشاه نیز از مناطقی است که احتمال بروز سیل در آن وجود دارد. فرماندار جوانرود گفت: مردم با توجه به مخاطره رانش کانال سنگی سیل بند جنوبی به دلیل قدمت و وقوع زلزله سال گذشته و احتمال گرفتگی و انسداد از تردد، فعالیت و توقف در محدوده بازارچه مرزی جوانرود خودداری کنند.
 
یوسفی با اشاره به ورود سامانه بارشی قوی و سیل آسا در روز‌های یکشنبه و دوشنبه اظهار داشت: با توجه به مخاطره رانش کانال سنگی سیل بند جنوبی به دلیل قدمت و وقوع زلزله سال گذشته و احتمال گرفتگی و انسداد مردم جوانرود از تردد، فعالیت و توقف در محدوده بازارچه مرزی جوانرود خودداری کنند.
 
هشدار‌های فرماندار ارومیه برای مقابله با سیل ۱۱ فروردین

در شهر ارومیه نیز نهادهای عمومی اقدامات اولیه را انجام داده‌اند تا در برابر موج دوم سیل آماده باشند. علیرضا ملامحمدی فرماندار ارومیه برای مقابله با سیل احتمالی در روز ۱۱ فرودین هشدار داد و تمامی رستوران ها، کافه‌ها و اصناف شاغل در اطراف رود شهرچایی ارومیه را تا عادی شدن شرایط تعطیل اعلام کرد.
 
ملامحمدی زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین اقدامات دولت در روز‌های اخیر برای آمادگی مقابله با سیل احتمالی روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه ۹۸ اظهار داشت: در روز‌های اخیر مرتباً وضعیت آمادگی ادارات، نهاد‌ها و دستگاه‌های امدادی و خدماتی مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و مقدمات لازم برای مقابله با خسارت‌ها و تبعات سیل احتمالی فردا فراهم آورده شده است.
 
آخرین اخبار سیل در کشور/ از نمایان شدن مین و خمپاره در ایلام تا انسداد ۲۸ جاده

سیل «مین» و «خمپاره‌های زمان جنگ» را در ایلام نمایان کرد

بارش باران‌های سیل آسا در استان ایلام موجب نمایان شدن «مین» و «خمپاره»‌های زمان جنگ شد، ادواتی که سیل موجب نمایان کردن آنان شده است، شامل «مین» ضد تانک، «خمپاره»‌های انواع «مهمات m۹» و «آرپی جی ۷» باقیمانده از میادین مین و تله‌های انفجاری است که بارندگی و سیل موجب عیان شدن آنان شده است. این اداوات که در مسیر رودخانه کنجانچم مهران و رودخانه چوار روئیت شده‌اند توسط واحد‌های چک و خنثی در حال بررسی بوده و شهروندان عزیز استان ایلام که در حال در صورت مشاهده ضمن پرهیز از دستکاری و نزدیک شدن مراتب را به واحد‌های انتظامی و نظامی منعکس نمایند و از هرگونه اقدام خودسرانه پرهیزکنند.
 
هشدار پلیس راه کرمانشاه نسبت به ریزش کوه

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه گفت: با توجه به بارش‌های شدید پیش‌بینی شده احتمال آبگرفتگی و ریزش کوه در جاده‌های استان کرمانشاه وجود دارد. سرهنگ محمد حیدری اظهار داشت: با توجه به بارش‌های شدید پیش‌بینی شده برخی از محور‌های استان احتمال آبگرفتگی و همچنین مسدود شدن به خاطر ریزش کوه و در نهایت افزایش سوانج جاده‌ای در آن‌ها وجود دارد که می‌طلبد رانندگان نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند. وی عنوان کرد: در حوزه بیستون و اطراف آن کلیه محور‌ها اعم از بزرگراه اصلی و راه‌های فرعی روستایی، محور کرمانشاه به بیستون زیر پل پایانه و روبروی کارخانه سیمان از جمله نقاطی است که احتمال آبگرفتگی و سیلاب وجود دارد.
 
۲۸ محور کشور تا اطلاع ثانوی مسدود است
 
مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت محور‌های مسدود کشور را به شرح زیر اعلام کرد:

۱-محور اولنگ –شاهرود در استان‌های گلستان و سمنان به علت عدم ایمنی کافی.

۲-محور دیزین-شمشک در استان‌های تهران و البرزبه علت عدم ایمنی کافی.

۳- استان گیلان محور پونل _خلخال به علت ریزش کوه پل مسدود است.

۴-استان ک؛ و ب. محور سی سخت_پادنا بعلت عدم ایمنی کافی مسدود شد.

۵-استان همدان محورگنجنامه-تویسرکان بعلت عدم ایمنی کافی مسدود شد.

۶-استان کردستان محورفرعی سروآباد -پاوه (کردنه ته ته) به علت یخ زدگی و عدم ایمنی کافی مسدود شد.

۷-استان مازندران محور تنکابن فرعی توکله (پل توکله) به علت سیل و تخریب پل مسدود شد.

۸-استان مازندران محور چمستان فرعی در کاپی به علت عدم ایمنی کافی مسدود شد.

۹-استان ایلام محور روستایی نسار شهرستان چرداول بعلت رانش زمین.

۱۰-استان ایلام محور زرنه - سومار به علت عملیات راهسازی مسدود است.

۱۱- استان خوزستان محور قدیم چذابه به علت بالا آمدن آب دریاچه هور.

۱۲-استان چ؛ و ب. محور کوهرنگ-مسجد سلیمان (گردنه چری و شاه منصوری) به علت بارش برف و خطر سقوط بهمن.

۱۳-در استان سمنان محور شاهرود-آزادشهر (محدوده خوش ییلاق) بعلت ریزش کوه مسدود بوده و مسیر جایگزین محور سمنان-فیروزکوه است.

۱۴-در استان گلستان محور گرگان-آق قلا (لاین رفت فرعی قربان آباد-آق قلا، فرعی آق قلا-بدراق ملا، فرعی پل قره تپه-بندرترکمن، فرعی قلعه جیق -یساقی، فرعی آق قلا-پل دو گونچی) به علت آبگرفتگی.

۱۵-استان مازندران (محور دیباج-گلوگاه) به علت آبگرفتگی.

۱۶-استان گلستان فرعی خواجه نفس به گمیشان به علت بالا آمدن سطح آب و طغیان رودخانه.

۱۷-استان لرستان محور قدیم خرم آباد-پلدختر و به علت طغیان رودخانه.

۱۸-استان خوزستان محور اندیکا-شهرکرد به علت طغیان رودخانه و آبگرفتگی.

۱۹- استان سمنان محور‌های چاشم-خطیرکوه، دهستان-پشتکوه به علت طغیان رودخانه، دامغان-جندق به علت بارش باران و رانش زمین.

۲۰-استان کهگیلویه و بویراحمد محور یاسوج-شیراز به علت آبگرفتگی و تخریب آسفالت.

۲۱ استان کهگیلویه و بویراحمدمحور‌های فرعی گچساران به بی بی حکیمه، راه روستایی دارشاهی، پل زردک به کبکیان، دهدشت به قلعه رئیسی و دیسموک به علت طغیان رودخانه.

۲۲-استان بوشهر محور اهرم-فراشبند از ساعت:۰۷:۰۰ الی ۱۹:۰۰ هر روز تا اطلاع ثانوی به علت عملیات راهسازی مسدود و مسیر جایگزین کلمه به امام زاده ابراهیم، بوشکان به ده رود و تنگ ارم به پل نمازگاه است.

۲۳- استان خراسان رضوی محور نیشابور-مشهد به علت نشست آسفالت و مسیر جایگزین کنار گذر می‌باشد. محورفرعی نیشابور –فلیخانه عبدل آباد به علت آبگرفتگی.

۲۴-استان قم محور قم-جعفریه کیلومتر ۲ به علت سیلاب و نشست جاده.

۲۵-استان چهار محال و بختیاری محور فرعی شیخ محمود به ۱۲ امام به علت ریزش سنگ.

۲۶-استان خراسان رضوی محور‌های فرعی روستایی ۱-ابرده شاندیز به زشک ۲-طرقبه نقندر و گنگ ۳-طرقبه به جارغرق به علت ابگرفتگی معابر و سیلاب.

۲۷-استان سمنان (محور شاهرود-طرود معلمان) بعلت بارش باران و آب گرفتگی محور، مسیر جایگزین معلمان-دامغان و بالعکس است.

۲۸-آزادراه خرم آباد-پل زال (باند برگشت) , مسیر اندیمشک به خرم آباد بعلت ریزش کوه مسدود می‌باشد و تردد از کنارگذر انجام خواهد شد.
 
مهار ۵ سیل مهیب توسط سد دز
مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به بارندگی‌های سیل‌آسای ماه‌های اخیر گفت: پنج سیل مهیب در چهار ماه گذشته توسط سد دز مهار شد.
 
مهار ۵ سیل مهیب توسط سد دز

"سعید رئوفی‌نسب" با بیان اینکه سد دز اهمیت بسیار ویژه‌ای در کنترل سیلاب‌ها و تولید برق دارد، افزود: نیمه اول سال ۹۷ با خشکسالی مطلق و در نیمه دوم آن با ترسالی مواجه شدیم که ادامه این ترسالی به امسال نیز کشیده شد.

وی با بیان اینکه ابتدای امسال بیش از ۱۵ هزار مترمکعب بر ثانیه آب از استان‌های همجوار وارد خوزستان شد، گفت: این مقدار آب می‌توانست برای تمام خوزستان مشکل‌آفرین باشد، اما ۸۰ درصد آن توسط سد‌ها مهار و فقط حدود ۲۰ درصد آن رها شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار سیلاب‌ها افزود: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی و هماهنگی با سازمان آب و برق خوزستان، بخشی از حجم سد خالی نگه داشته شد و آمادگی کاملی برای مهار سیلاب‌ها به‌وجود آمد.
 
پلیس نسبت به سفر به استان‌های غربی و جنوبی هشدار داد
 
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا آخرین وضعیت راه‌های کشور را اعلام کرد و مجددا نسبت به سفر به استان‌های جنوبی و غربی به دلیل احتمال وقوع سیل و ناپایداری جوی هشدار داد.

سرهنگ نادر رحمانی با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر محور‌های زنجان و کندوان از جمله کرج-چالوس شاهد بارش برف هستیم اظهار کرد: در عمده محور‌های اردبیل و مازندران نیز شاهد بارندگی باران هستیم.

رحمانی مجددا نسبت به انجام سفر‌های نوروزی به سمت استان‌های جنوبی هشدار داد و گفت: تا دو روز آینده، استان‌های جنوبی و غربی کشور از جمله ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، کرمانشاه، شمال خوزستان و فارس به هیچ عنوان برای سفر‌های نوروزی مناسب نیستند.
 
‌‌آمار فوتی‌های سیل در کشور تا کنون ۴۲ نفر بوده است

رئیس پزشکی قانونی کشور گفت: ۴۲ نفر به دلیل حوادث جوی در کشور طی چند روز اخیر جان خود را از دست داده که همه این افراد تشخیص هویت شدند. وی افزود: در استان گلستان نیز ۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۵ مورد از آن‌ها مربوط به واژگونی قایق بود، همچنین در کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، لرستان ۲ نفر، شیراز ۱۹ نفر، خوزستان یک نفر و سمنان نیز یک نفر جان خود را از دست داده‌اند. احمد شجاعی رئیس پزشکی قانونی کشور در گفتگو با فارس، در ارتباط با آمار کشته شده‌های حوادث جوی در کشور طی روز‌های اخیر اعلام کرد: در مازندران ۵ نفر، خراسان شمالی ۲ نفر، مشهد یک نفر، ملایر همدان یک نفر و سرپل ذهاب نیز یک نفر به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌اند.

ریزش کوه محور ونایی ـ بروجرد را مسدود کرد

بخشدار اشترینان گفت: جاده ونایی ـ بروجرد به‌علت ریزش کوه مسدود شد. مقداد صارمی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: جاده ونایی به‌علت رانش دوباره کوه و ریزش در مسیر ورودی شهر مسدود شده است.
 
وی افزود: ورودی ونایی برای چهارمین بار طی چند روز گذشته براثر ریزش کوه مسدود شده وعملیات لایروبی و بازگشایی با مشارکت دهیاری توده زن، دهیاری ونایی و کرکیخان انجام گرفته‌است.

آمادگی شهر اهواز برای موج جدید افزایش آب‌

وضعیت کنونی رودخانه کارون در کنار پیش بینی‌هایی که از بارندگی و بازشدن سد‌ها در روز‌های آینده شده است دستگاه‌های مسئول را بر آن داشته در شهر اهواز نیز دست به اقدامات مهندسی و احداث سیل بند بزنند. هشدار‌ها و پیش بینی‌های سازمان‌های متولی امر در باره افزایش بارندگی و باز شدن سد‌ها در کنار افزایش چشمگیر دبی رودخانه کارون تمامی دستگاه‌های مدیریت شهری را در حالت آماده باش قرار داده است.
 
در شهر اهواز نیز شهرداری با بکارگیری ماشین آلات خود و همچنین ورود ماشین آلات سپاه و ارتش در مناطق دیگر خود را برای ایمن سازی شهر‌ها و روستا‌های مسیر سیلاب آماده کرده‌اند.

‌خطر ریزش خانه‌ها در آق‌قلا‌

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: ماندگاری آب در آق‌قلا خطر جدی است و خطر ریزش خانه‌ها وجود دارد. علی‌اصغر پیوندی صبح امروز در بازدید از نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان استان گلستان اظهار کرد: امسال نوروز زیاد خوبی نداشتیم، زیرا مردم در بسیاری از استان‌های کشور درگیر برف و کولاک و سیل شدند؛ به جز جزیره کیش تقریبا تمام مناطق کشور متاثر از بارندگی‌های شدید بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان