تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

گفتن اینکه بارش‌های اخیر به خاطر بارورسازی ابرها بوده، خنده‌دار است/ دوران خشکسالی هنوز به پایان نرسیده است

اسماعیل کهرم با اشاره به بروز سیل در کشور می‌گوید: برخی می‌گویند که این حجم از بارش‌ها نتیجه بارورسازی ابر‌ها است که من به آن می‌خندم و شما هم بخندید. بارور کردن ابر‌ها بسیار هزینه‌بر است و در عموما در حد تجربی و مثلا یک استخر آب این کار انجام می‌شود.

گفتن اینکه بارش‌های اخیر به خاطر بارورسازی ابرها بوده، خنده‌دار است/ دوران خشکسالی هنوز به پایان نرسیده است

 رویداد۲۴ بارش و سیلاب‌های اخیر باعث این تصور به وجود بیاید که دوران دوازده خشکسالی به پایان رسیده است. یک کارشناس محیط زیستی اما این مسئله رد می‌کند و می‌گوید برای اثبات چنین ادعایی باید منتظر تابستان ماند و دید بارش در آن فصل چگونه است. اسماعیل کهرم پیشکسوت و کارشناس محیط زیست ایران درباره تحلیل‌های مختلف عامه نسبت به بارش‌های اخیر صحبت کرده و به پرسش‌های رویداد۲۴ پاسخ داده است.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به افزایش حجم بارش‌ها در کشور، گفت: باید بدانیم که مشکل کم آبی کشور حل نشده است، بلکه یک مشکلی هم اضافه شده و باعث شد ما هموطنانمان را از دست بدیم. همانطور که می‌دانید اکنون سد دز را باز کرده‌اند و آب گل آلود به سمت خلیج فارس می‌رود. متاسفانه ما سد‌های زیادی در مناطق مهم نداریم که بخواهد مشکل کم آبی را حل کند.

کهرم ادامه داد: افرادی که می‌گویند دوره خشکسالی تمام شده و دوره‌تر سالی شروع شده است کمی صبر کنند و به قول معروف باید به آن‌ها بگویم که جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. اگر ما یک تابستان تر داشتیم و بیش از ۳۰۰ میلی متر بارش باران داشتیم، در آن صورت می‌توانستیم بگوییم که خشکسالی را سپری کرده و وارد دوران ترسالی شده‌ایم، مگرنه با یک گل بهار نمی‌شود. این یک اتفاق است که افتاده و حتی ممکن است که تابستان امسال خشک‌تر هم باشد به هرحال باید صبر کرد و بعد نتیجه گرفت.

این کارشناس زیست محیطی با بیان اینکه سال آبی ما از مهرماه شروع می‌شود، تصریح کرد: تا به حال شرایط خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشته‌ایم، اما باید ببینیم که این روند تداوم خواهد داشت یا نه! به قول انگلیسی‌ها wait and see صبر کن و ببین.

کهرم ادامه داد: برخی می‌گویند ممکن است که این تغییر اقلیم باشد، اگر این موضوع مطرح باشد باید صبر کرد و تداوم آن را در تابستان هم مشاهده کرد و اگر ما تا مهرماه شاهد چنین شرایطی باشیم بله، می‌توانیم بگوییم که تغییر اقلیم رخ داده است. تاکنون که ۱۲ سال است که در خشکسالی به سر می‌بریم، از دریای سرخ و خلیج فارس امواج می‌آمدند و بسیار هم گرم و خشک بودند.

او گفت: زمانی که ما این ابر‌ها را از اقیانوس اطلس دریافت می‌کردیم، شرایط خوبی را داشتیم. اکنون هم اینگونه به نظر می‌رسد که شاید بازهم به دلیل پدیده «ال نینو» یا همان پدیده تغییرات آب و هوایی در اطلس تغییر کرده و ابر‌های خود را به سمت ایران می‌فرستد. ما امیدواریم که اینگونه باشد، اما باید صبر کرد و نتیجه را دید.

کهرم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این سیل‌ها قابل پیش بینی بوده است یا نه، خاطرنشان کرد: مسئله هواشناسی قابل پیش بینی هست، اما نه برای طولانی مدت! یعنی برای سه یا دو ماه آینده نمی‌توان پیش بینی کرد، اما از پیش از یک هفته بله می‌توان این موضوع را پیش بینی کرد.

او ادامه داد: هواشناسی نه تنها این موضوع را پیش بینی کرد بلکه اخطار هم داد، اما در این یک هفته و مدت زمان کوتاه کاری نمی‌توان انجام داد. شما آبخیزها، جنگل‌ها و ... را از بین برده‌اید و زمانی هم که سیل آمد به دلیل لایروبی نکردن رودخانه ها، مسیر سیل بسته بود و باعث خسارت شد. اگر رودخانه‌ها لایروبی شده بود، در گلستان شاهد این خسارت‌ها نبودیم. طبیعتا کم کاری‌ها را نمی‌توان در یکی دو هفته جبران کرد.

این کارشناس و فعال محیط زیست ادامه داد: برخی می‌گویند که این حجم از بارش‌ها نتیجه بارورسازی ابر‌ها است که من به آن می‌خندم و شما هم بخندید. بارور کردن ابر‌ها بسیار هزینه‌بر است و در عموما در حد تجربی و مثلا یک استخر آب این کار انجام می‌شود. ما هزار هواپیما نداریم که بخواهد در هزار نقطه از کشور برود و بخواهد این کار را انجام دهد. شاید سازمان‌های مربوطه بخواهند همچین پز‌هایی را بدهند، اما اصلا نباید باور کرد و این کاری بس غیرممکن است.

کهرم ادامه داد: مسئولان حقیقت را عنوان نمی‌کنند. ابتدا اعلام کردند که هرکسی در رابطه با سیل و خشکسالی و تشویش اذهان عمومی صحبت کند دستگیر می‌شود و اکنون هم به گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویی ایران بهشت برین شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
4
نظرات جناب آقای دکتر کهرم عالی وکارشناسی است , ضمنا" فراز پایانی سخنان ایشان بسیار قابل تآمل است!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
1
من خودم باگوش خودم شنیدم که می گفتند سپاه با پهپاد ابرها رو باور می کنه یعنی خواب می دیدم!!!!!!!
تازه من این خبر رو۶،۵سال پیش شنیدم که تو یه برنامه می گفتند یزدیها موفق شدند ابرهارو بارورکنند وباعث بارش ابرها بشن الان در شهر اردبیل که هر سال برف سنگین تجربه می کردیم امسال کاهش چشمگیر برف داشتیم چرا؟چون توآذربایجان غربی وشرقی با بارور کردن ابرها تونستند دریاچه ارومیه رو احیا کنن وسدهاشونوپرکنن باقیمانده ابرها هم میرسه به استان ما که بارش ناچیز داشت
نظرات شما
پیشخوان