تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

سفر زنگنه به روسیه در آستانه پایان دوره معافیت صادرات نفت/ سرنوشت نامعلوم همکاری‌های نفتی تهران-مسکو

فردا، دوشنبه دوازدهم فروردین وزیر نفت ایران به روسیه سفر میکند. این در حالی است که سرنوشت توافق های نفتی دو کشور در آستانه پایان دوران معافیت های آمریکا برای واردکنندگان نفت ایران هنوز مشخص نیست.
سفر زنگنه به روسیه در آستانه پایان دوره معافیت صادرات نفت/ سرنوشت نامعلوم همکاری‌های نفتی تهران-مسکو
رویداد۲۴ وزیر نفت ایران فردا به روسیه می‌رود.

شرکت «زاروبژنفت» که با شرکت دانا انرژی ایران قراردادی ده ساله برای توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب امضا کرده بود، با شروع تحریمهای آمریکا علیه ایران در آبان سال گذشته از بازار ایران خارج شد.

بر اساس این توافق، «زاروبژنفت» ۸۰ درصد و دانا انرژی ۲۰ درصد سرمایه گذاری در این پروژه را در اختیار داشتند.


هدف از این قرار داد دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه نفت و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه ظرف ۱۰ سال آینده بود. هزینه‌های سرمایه‌ای طرح توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب، ۶۷۴ میلیون دلار آمریکا برآورد شده بود.

یک منبع مطلع در دفتر شرکت «زاروبژنفت» درباره خروج این شرکت از بازار ایران گفته بوئ: تحریم می‌تواند بر درآمدهای خارجی شرکت ما تاثیر بگذارد و می‌تواند بر همکاری این شرکت در پروژه های دیگر در عرصه بین المللی اثر بگذارد.

«لوک اویل»، دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه، نیز یکی از این شرکت‌ها بود که در اردیبهشت سال گذشته اعلام کرد از بیم تحریم‌های آمریکا، قصد ندارد پروژه‌های مربوط به ایران را دنبال کند.


سال ۹۵ بیژن زنگنه وزیر نفت پس از دیدار با الکساندر نوآک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد مذاکراتی بین دو کشور برای خرید نفت روسیه از ایران صورت گرفته است.

او حجم مورد توافق برای فروش روزانه نفت به روسیه را ۱۰۰ هزار بشکه خواند و گفت: قرار است نیمی از آن به صورت خرید خدمات فنی و مهندسی از کشور روسیه پرداخت شود و نیمی دیگر به صورت نقدی به ایران پرداخت گردد.

به این ترتیب از قرارداد صادرات روزانه ١٠٠ هزار بشکه نفت به روسیه بیش از دو سال گذشته است. از اجرایی شدن یا نشدن آن اطلاعی دقیقی در دست نیست.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه پیش از این گفته بود:"در قرارداد خرید نفتی بین ایران و روسیه آمده که مسکو نفت ایران را می‌خرد. بر این اساس، بخشی از پول، نقدی به تهران داده می‌شود که به حساب ایران درشعبه بانک مرکزی ایران ارسال می‌شود و مابقی برای اجرای قراردا‌های مشترک میان دوکشور هزینه می‌شود. "
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان