تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
استاندار خوزستان در گفتگو با رویداد۲۴:

نگران وضعیت سدهای دز و کرخه هستیم/ سیلاب سوسنگرد به تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان می‌گوید: خروجی سد کرخه به ۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده و از روز گذشته خروجی سد مارون به ۴۴۰ متر مکعب کاهش یافته است. در حوضه آبریز زهره و مارون نگرانی نداریم، ولی در دز و کرخه نگرانی‌هایی وجود دارد.

نگران وضعیت سدهای دز و کرخه هستیم/ سیلاب سوسنگرد به تالاب هورالعظیم هدایت می‌شود

رویداد۲۴ استان خوزستان یکی از چند استانی است که به خاطر وقوع سیل در شرایط اضطراری و آماده باش به سر می‌برد. گفته شده سد دز بیش از سه متر تا رسیدن آب به بالاترین سطح جا دارد. این یعنی با بارش شدید باران امکان سرریز شدن آب از سد وجود دارد. موج دوم بارش‌ها این نگرانی را در خوزستان ایجاد کرده که مانند هفته گذشته بحرانی ایجاد شود.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با اشاره به شروع موج دوم بارش‌ها در استان اظهار کرد: آنچه مهم است باید این بارش‌ها را مدیریت کنیم، مشکل اصلی استان بارندگی‌های شدیدی است که از استان‌های بالادست خوزستان به سوی حوضه‌های آبریز کارون، کرخه و دز سرازیر می‌شود که باید با برنامه ریزی دقیق ورودی و خروجی‌های سد‌ها را کنترل کنیم.

نماینده عالی دولت در خوزستان خروجی سد دز از سه روز پیش را یک هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و گفت: با این وجود خروجی سد کارون به یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده است.

شریعتی گفت: خروجی سد کرخه به ۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده و از روز گذشته خروجی سد مارون به ۴۴۰ متر مکعب کاهش یافته است. در حوضه آبریز زهره و مارون نگرانی نداریم، ولی در دز و کرخه نگرانی‌هایی وجود دارد.

رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان حجم خالی سد‌های استان را حدود یک میلیارد و ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: به منظور کنترل بخشی از سیلاب‌های پیش رو مانور‌هایی اجرا می‌شود.

شریعتی تصریح کرد: ظرفیت سد‌های خوزستان به شکل قابل ملاحظه‌ای پر شده و از ظرفیت خالی کمتری برخوردار هستند، اما ما با برنامه‌ریزی این سیلاب‌ها را مدیریت می‌کنیم تا از جان مردم محافظت کنیم. ۳۶ روستا از این تعداد در حوضه دز و ۲۰ روستا در حوضه کرخه واقع شده‌اند.

وی تصریح کرد: برخی روستائیان به دلیل اصرار بر حفظ دام‌هایشان حاضر به تخلیه روستا نیستند و سرسختی می‌کنند، در هر حال اقدامات لازم برای تقویت سیل بند‌ها انجام شده، اما با این وجود در صورتی که خطر جانی برای مردم وجود داشته باشد، تخلیه با جدیت انجام می‌شود.

‎استاندار خوزستان همچنین با اشاره به احداث سیل بند‌ها برای جلوگیری از ورود سیلاب به شهر سوسنگرد گفت: در رفیع نیز سطح آب را کاهش داده‌ایم و خطر ورود سیلاب به این شهر را نیز مرتفع شده است.

‎نماینده عالی دولت در خوزستان بیان داشت: با احداث کانال در دایک مرزی سیلاب را به تالاب هورالعظیم هدایت کردیم. تمام اقدامات با برنامه ریزی کارشناسان و مشاوران و تجربیات مردم منطقه انجام می‌شود.

‎وی با اعلام اینکه تمامی خسارات وارده به کشاورزان توسط دولت پرداخت می‌شود ادامه داد: بیش از ۲۲ روستای حاشیه دز تخلیه شده است، سامانه بارشی مجددا با شدت بیشتری در روز‌های آتی در راه است. در روز گذشته کوهرنگ شاهد ۶۷ میلی متر بارندگی داشته ایم که تاثیر مستقیمی بر افزایش حوضه آبریز کارون خواهد گذاشت. تمام سعی ما بر این است که شرایط را مدیریت کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان