تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲۶ نظر

پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸

فراز و نشیب‌های نرخ ارز‌ در سال گذشته فعالان اقتصادی را نگران نرخ ارز در سال ۹۸ کرده است.

پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸

قیمت دلار

رویداد۲۴  تلاطم بازار ارز ایران در سال گذشته موضوعی بود که بسیاری از رسانه های داخلی و حتی خارجی بررسی علل و عوامل موثر بر آن را در صدر اخبار خود قرار می دادند. 

موضوعاتی از قبیل افزایش نقدینگی، نرخ سودهای بانکی، تحریم واردات اسکناس دلار به ایران و همچنین سوءاستفاده بسیاری از دلالان و سودجویانی که از هر طریقی به دنبال کسب سود یک شبه بودند، از موضوعاتی بود که بر افزایش نرخ ارز تأثیر گذاشت.

قیمت دلار

هفته پایانی سال 97 جمله طلایی و کوتاه رئیس کل بانک مرکزی سر و گوش اهالی اقتصاد را جنبانده و آنها را برای تحقق این جمله به تحلیل راهکارها دعوت کرده است. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری گفت:قیمت ارز از کانال 13 هزار تومان برمی گردد.

جمله ای که خود به تنهایی منجر به کاهش چشمگیر قیمت دلار در فردای این خبر شد حال چه برسد سال آینده ای که همتی نوید کاهش بیش از حد حباب ارز می دهد. همین موضوع منجر شد تا به نمایندگان مجلس شورای اسلامی رجوع کرده و از آنها نظرات کارشناسی خود را برای سال 98 جویا شویم.

قیمت واقعی دلار چقدر است؟ 

سید حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد:صادرات یکی از مسیرهای اصلی ارز آوری است که نیازمند به روزرسانی بخشنامه ها در این بُعد هستیم، راهکارهای متنوعی که بتواند میزان ورود ارز به کشور را افزایش دهد، این موضوع به اشکال مختلفی نظیر پیمان های دو جانبه پولی محقق می شود.

حسینی شاهرودی تصریح کرد:به نظر می رسد برای افزایش ارزش پول ملی باید رو به سوی پیمان های دو جانبه پولی بیاوریم. این امر اسکناس ملی ما را بیشتر در چرخه اقتصادی جهان به کار برده و ارزش آن را بالاتر می برد، همچنین این موضوع برای کاهش تأثیر دلار در کشور بسیار روش خوبی است. 

وی اضافه کرد:سیاست های ارزی بانک مرکزی از ارکان اصلی تغییر رتبه مالی ایران در منطقه و حتی در جهان است، این تصمیمات منجر به کاهش نرخ ارز و رسیدن آن به شرایط فعلی است، هرچند معتقدیم قیمت واقعی ارز در حال حاضر رقمی پایین تر از 7 تا 8 هزار تومان است. 

علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:اگر ارز صادراتی وارد بازار شود، نرخ دلار به کمتر 10 هزار تومان می رسد. در شرایط فعلی نرخ دلار با احتساب مابه التفاوت میزان تورم کشور مبدأ و مقصد، حداکثر باید 8 هزار تومان باشد، نرخ بیشتر از 8 هزار تومان غیر واقعی است. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چهار سال گذشته نرخ دلار باید تنها 2 برابر می شد، بیان کرد:در حال حاضر نرخ دلار بر اثر جو روانی و مسائل سیاسی از جمله تهدیدات کشورهای متخاصم به حدود 12 هزار تومان رسیده است که باید به کمتر از 10 هزار تومان بیاید تا رقم آن واقعی تر شود. 

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس دهم شورای اسلامی در این باره که آیا نرخ دلار به کمتر از 10 هزار تومان می آید یا خیر، بیان کرد:ادامه روند کاهشی نرخ دلار بستگی به رابطه عرضه و تقاضا دارد. با وجود اینکه باید 40 میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور وارد می شد، اما تا کنون تنها 11 میلیارددلار وارد شده است و همچنان سرنوشت باقی این دلارها مشخص نیست، این در حالی است که اگر این میزان ارز وارد کشور شود حتما دلار به 8 هزار تومان هم می رسد. 

وی تأکید کرد:از آنجایی که دولت صادرکنندگان را مجبور کرده است که ارز خود را به نرخ نیمایی به فروش برسانند و اختلاف بین ارز نیما و بازار رقم قابل توجهی است صادرکنندگان رغبتی به فروش ارز خود به نرخ 8 هزار تومان در بازار ثانویه را ندارند و دولت باید برای این مسئله راه حلی پیدا کند که به نظر ما راه حل مشخص آن، رساندن نرخ ارز بازار به ارز نیمایی است تا صادرکننده بدون رغبت به بازار آزاد ارز خود را وارد سامانه نیما کند. 

قربانی با انتقاد از سیاست ارزی دولت اظهار کرد:در ابتدا که ارز را 4 هزار و 200 تومان نرخ گذاری کردند، شاهد بودیم که بازار تا رقم 14 هزار تومان پیش رفت و این اختلاف قیمت باعث ایجاد رانت برای عده ای شد، این در حالی است که در شرایط تحریمی افزایش صادرات به نفع کشور است و باید شرایط صادرات تسهیل شود.

چرا ارز صادراتی وارد بازار نمی شود؟

وی گفت:برخی از صادرکنندگان ارزشان را وارد کشور کرده اند، اما در بازار نیما به فروش نرساندند و برخی دیگر سرمایه های ارزیشان را در خارج از کشور نگه داشته اند. اطلاع دقیقی از اعداد و ارقام نداریم، اما آنچه مسلم است این است که ارزهای صادراتی وارد چرخه اقتصادی نشده است و همین امر نرخ بازار آزاد را دچار نوسانات کرده است. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از وزیر اقتصاد موضوع ارزهای صارداتی پیگیری شده است، اظهار کرد:دولت باید شرایط تشویقی برای صادرکنندگان در نظر بگیرد و نرخ ارز را آزاد کند تا تعادل عرضه و تقاضا نرخ واقعی را تعیین کند و قطعا قیمت دلار کمتر می شود.

حذف دلار 4200 تومانی منجر به کاهش نرخ دلار در بازار می شود؟ 

بهزاد خسروی، کارشناس اقتصادی نیز درباره پیامد حذف دلار 4200 تومانی در بودجه دولت گفت:بررسی ها نشان می دهد که سال 98 حذف نرخ ارز ترجیحی 4200 تومانی منابع قابل توجهی را در اختیار دولت و سیاست گذاران قرار می دهد، اگر رقم این ارز را مطابق با لایحه بودجه 14 میلیارد دلار در نظر بگیریم، براساس نرخ ارز بازار آزاد و نرخ نیمایی، می توان دو سناریو برای این منابع در نظر گرفت. 

وی افزود:اگر با نرخ سامانه نیما در نظر گرفته شود، حدود 60 هزار میلیارد تومان منابع حاصل می شود، همچنین اگر این نرخ با نرخ آزاد ارز 13500 تومان توزیع شود، در نتیجه 120 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار سیاست گذار قرار می دهد. در نتیجه سیاست گذار می تواند از این منابع برای حمایت از 4 یا 5 دهک کم درآمد استفاده کند. این حمایت می تواند به شکل هدفمند صورت گیرد و موجب کاهش رانت توزیع ارز ارزان قیمت شود. 

خسروی ابراز کرد:سوالی که دولت باید به آن پاسخ دهد این است که میلیاردها دلار درسال 97 با نرخ 4200 تومان صرف واردات کالاهای اساسی شد، ولی عملا همان کالاها با نرخ نیمایی و حتی بالاتر به مصرف کنندگان عرضه شد. دولت پاسخ دهد رانت بیش از یکصد هزار میلیارد تومان که معادل یک چهارم بودجه کل کشور بوده است به جیب چه کسانی رفته است؟ چرا ارز باید با سه نرخ در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

همچنین یحیی آل اسحاق، عضو سابق اتاق بازرگانی گفت:تغییرات سال گذشته نرخ دلار به دلایل مختلفی از جمله جو روانی تحمیل شده از خارج و داخل کشور مریوط می شود که اگر به عمق این نوسانات و دلایل آن ورود کنیم می بینیم که دلیل اصلی این تغییرات منطق های اقتصادی نبوده است. 

وی افزود:نرخ واقعی دلار به نظارت بانک مرکزی بر بازارها بستگی دارد، اما اگر از من می خواهید که بگویم نرخ دلار در بازار آزاد باید چقدر باشد، معتقدم که دلار در ایران حدود 7 تا 9 هزار تومان ارزش واقعی دارد و باقی نرخ های تعریفی در بازار آزاد کاملا غیر واقعی است.

این عضو سابق اتاق بازرگانی در ادامه به آینده نرخ دلار در ایران اشاره کرده و گفت:عوامل زیادی در داخل و مسائل بین المللی باعث تغییرات قیمت دلار خواهد شد که بیشتر به اظهارنظرها و جو روانی بر می گردد. 

آل اسحاق به نزدیک شدن نرخ دلار به نرخ مورد نظر بانک مرکزی و دولتمردان اشاره کرده و گفت:دولت باید سیاست های اقتصادی، مالی و پولی و عرضه و تقاضا را در بازار ارز کنترل کند، خوشبختانه بانک مرکزی به مقابله با ارز فروشان در فضای مجازی برخورد جدی کرده است و بیانیه ای مبنی بر اینکه فروش ارز در فضای مجازی ممنوع است را اعلام کرد. این امر به شرط نظارت و پیگیری های مستمر قطعا منجر به کاهش نرخ دلار خواهد شد. 

در نهایت باید گفت بسیاری از معاندان نظام از دلار به عنوان ابزاری برای ضربه زدن به اقتصاد کشور استفاده می کنند و تنها با دستکاری جو روانی فشارهای زیادی را به ایران تحمیل می کنند، اما طبق آمارها و اخبار دریافتی بانک مرکزی قصد ثبات و ریزش نرخ دلار را برای سال 98 قطعی کرده و قرار است تا با تشکیل بازار متشکل ارزی دست بسیاری از سودجویان را از بازار آزاد قطع کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۶
مشدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
6
31
در قضیه دلار حداقل کار برکناری جهانگیری و محاکمه وی و همفکرانش است
وگرنه تا زمانی که این تفکر حاکم است مشکلات حل نمی شود
رضا شاملو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
2
41
آفرین همشون خوب کار خودشونو یاد دارن خوشم میاد ازشون زرنگن دیگه، انگار نه انگار که تا همین ۱ سال پیش قیمت دلار ۴۰۰۰ تومان بود حالا میگن قیمت واقعیش ۸ هزار یا ۱۰ هزار تومانه، هر کار میخواید بکنید فقط اخر این داستان خدا خودش به همتون رحم کنه، بالاخره صبر مردم هم حدی داره فعلا با همین دست فرمون برید جلو وقته تقاص پس دادن هم میرسه، شب دراز است و قلندر بیدار
پاسخ ها
Saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
از این حرفا زیاد زدیم که صبر مردم حدی داره هیچ اتفاقیم نیفتاد
دلار بشه ۳۰ هزار تومن باز مردم همیشه در صحنه هیچ کاری نمیکنن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
8
17
این روند اگرقابل کنترل بود سال ۷۱ راحتر تحت کنترل قرار می گرفت بسی خیال باطل ,خدا رحم کنه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
6
25
بنظر من دولت به زور تونسته قیمت دلارو نگه داره. چون تا حالا رو دلار سوبسید و ضرر میداد. فقط با کم کردن مصرف دلار اونهم با جلوگیری از واردات ،با چنگ و دندون دلارو روی 13 تومن نگه داشته. الان سر یه دوراهی گیر کرده. اگه همچنان جلوی وارداتو بگیره، باعث تورم و گرون شدن اقلامی میشه که وارد نمیشه. از طرفی اگه وارداتو ازاد کنه بازار تشنه ی دلار میشه.بلافاصله کنترل دلار از دست میره و دوباره دلار با شدت بیشتر از قبل گرون میشه که همین هم دوباره باعث گرون شدن مضاعف اجناس و کالاها ،چه ایرانی و چه خارجی میشه. نهایتا همین جوری که هست کژدار و مریض ادامه میده تا دولت و تحویل بده و بره پی کارش. البته شایدم من اشتباه کنم
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
1
33
همه اقلامی که ما الان میخریم با دلار بیست تومن.اگه راست میگید قیمت رب بکنید ۵ هزار تومن.مسئولین برید بمیرید
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
3
25
جالب نوشته طی ۴ سال گذشته دلار باید دوبرابر میشد ...اخه اصلا چرا باید دلار حتی یک برابر میشد مگه انقلابکردیم ک دلار گرون بشه .......زمان شاه چرا دلار ثابت بود؟؟؟؟؟؟؟واقعا این انقلاب مارو عادت داد ک باید و باید باید و باید دلار گرون بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
1
23
تورو خدا به فکر مردم باشید مخصوصا مستا جر ا
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
3
26
چه زندگی کردیم 50 سال از خدا عمر گرفتیم 40 سالشو با جمهوری اسلامی بودیم خیلی خوش گذشت بچه ها مچکریم
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
1
13
یک چیز تو سد کرج بریزید سر شیم بی حس شیم اروم شیم نفهمیم چه خبره لااقل برقا رو قطع کنید
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
4
13
این دلال‌بازی‌‌مردم‌بدبخت‌کرد‌اینهاروباید‌عدام‌کرد‌این‌اخلال‌گران‌اقتصادی
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
1
10
به‌جونی‌مادرتان‌قسم‌این‌گرونی‌بردارید‌ورنه‌همه‌را‌فقر‌خواهد‌گرفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
0
9
یکی بیاد منو امیدوار کنه ک این روزا تموم میشع و برمی گردیم ب قبل از زندگی بریدم زیر بار گرانی له شدیم
سربدارن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
4
هرچقدر جلو بریم بدتر خدا رحم بکنه به آیندگان ما..جان مادرت جلوی این گرونی بگیرید مردم بدبخت وبدبختر میشن..یا امام رضا..
خان اوغلان خدایی تحلیلگر مسایل بین المللی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
1
0
حسگر ارزی تنش در منطقه

رصد قیمت‌ها در بازار جهانی نفت پس از تنش ها و آسیب دیدن نفتکش های امارات و خطوط نفتی عربستان سعودی نشان می‌دهد که معامله‌گران و فعالان این بازار ، ریسک افزایش تنش‌‎‌ها در منطقه را بسیار حساس ارزیابی می‌کنند. نرخ ارز طی روزهای پس از ناامنی منطقه شیب نزولی را تجربه کرد.

انتظار می‎رفت به‌دنبال تهدید توییتری ایران توسط ترامپ ریسک‌های ژئوپلیتیک افزایش یابد و بهای نفت را نیز با رشد قابل‌توجهی همراه کند. خاورمیانه به‌عنوان مرکز اصلی تولید نفت جهان شناسایی می‌شود؛ بنابراین هر گونه تنشی در منطقه ریسک کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال دارد.

همواره از قیمت نفت به‌عنوان حسگری برای سنجش شدت  تنش‌های منطقه یاد می‌شود، چراکه هرگونه احتمال افزایش تنش در خاورمیانه و در جوار تنگه هرمز به‌عنوان شاهراه صادرات نفتمی‎تواند به معنای خطری بزرگ تلقی ‌شود که سمت عرضه را تهدید می‌کند. این روزها حداقل در بازار نفت نگرانی از افزایش تنش در منطقه خاورمیانه وجود ندارد.
hfd
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
3
به نظر من تو اب چیزی بریزید همه مردم یک شبه بکشید کشور برای خودتون 2 سه هزار نفر مردم مگه اضافه نیستن تو قران راحتمون کنید تنها باشد پولهاتون عشق حال کنید
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
1
4
به نظر من دولت سعی خواهد کرد با همین قیمت حدود 14 الی 15 تومن دوره اش رو تموم کنه!دیگه کششی برای افزایش دلار نیست و زیاد بالا و پایین نخواهد داشت چون از ابتدای این سال تقریبا به استثنای چند روز روند ثابتی رو پیش گرفته!و در همین حدود خواهد بود برای چندین سال.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
2
5
دلارمیادپایین تا مردم دوباره به اصلاح طلبان رای بدن بعداز انتخابات میره بالا همه باید بدونی دولت اصلاحات خیانت کار روحانی یه بنی صدر دیگر مردم به اصلاحات رای ندید اینا عمروعاص هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
1
0
باید بپذیریم که در کشور ما یک عده موافق مذاکره و یک عده مخالف مذاکره با کدخدا بودند. موافقان برای کسب حمایت مردم از مذاکرات همه نیازهای مردم را به این مذاکرات گره زدند حتی آب خوردن و هوای تنفس مردم را. به همین دلیل هم غربیها و هم موافقان برجام در ایران با فشار اقتصادی بر مردم ایران به اجبار قصد کشاندن مردم به پای میز مذاکره را دارند. با کدام فرمول اقتصادی یک شبه دلار سه یا چهار هزارتومان بالا و پایین می شود. تنهافرمولهای کثیف سیاسی است که می تواند چنین نتیجه ای را بدست بدهد.
مسعود
|
United States of America
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
2
سلام . نقدینگی،بیکاری،اختلاف طبقاتی،اعتیاد،بیماری،سرطان فحشا و بی بندوباری،فساد،حاشیه نشینی،دزدی وهزاران مورد دیگر.بالا رفتن دلار هم روش،ایرادی ندارد در عوض برادرانمان در عراق وسودان و لیبی وسوریه و کشورهای دیگر راضی هستند.بیمارستان، آموزش مجانی، حقوق کافی ودر کل از جمهوری اسلامی ایران بسیار خرسندند،باصدور انقلاب اینها باید تحمل شوند.
خان اوغلان خدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
1
2
پیش بینی کف دلار در 6 ماهه آینده بر اساس روند شناسی تغییر و تحولات کف دلار در میانگین نوسانات از امروز تا اول مرداد مشخص خواهد شد..فقط در دیالکتیک تز و انتی تز شاخص هادر 5 روز اینده مشخص خواهد شد که آیا امکان دارد دلار زیر 11500سقوط کند یانه.اگر سقوط کرد احتمالا کف قیمت همان11 هزار تومان خواهد بود و الا رقمی بین 11500تا 11700مبنای درست تری است.چون عوامل داخلی نباید فاصله دلار سیاسی را بیش از 15تا بیست درصد از دلار حقیقی که نرخ آن به زعم اینجانب حدود 13هزار تومان است کاهش دهد. سپس ممکن است در یک تا دو ماه اینده به اواسط کانال 12 برگردد. اما در پاییز موج جدیدی از نوسان با تاثیر پذیری از شاخص های خارجی قابل تصور است که می تواند دلار را مجددا به کانال 11کاهش دهد . چشم انداز زمستان سال 98 و بهار 99 به شاخص های کلیدی 6ماهه اینده وابسته است که در شرایط فعلی قابل پیش بینی نیست.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
1
1
تورا خدا ببین چطوری سرنوشت مردم را دادن دست چند تا دلال بعد هم ادعای خدا شناسی می کنند این مصداق خدانشناسی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
1
مرگ بر امریکا شما رابه خدا بفکر اقشار ضعیف باشید داریم از بدبختی خفه میشیم
تاکی باید فقط و فقط نگاه کنیم
حسرت به دل مونیدیم براخوردن حتی یه غذای خوب
اگر ناتوانید کنار بکشید
مدیون این ملت تو گردنتون
خان اوغلان خدایی پژوهشگر اقتصاد سیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
1
1
پاییز سیاسی دلار به دلیل اقتصاد سیاسی مجموعه عوامل بازدارندگی موشکی و مقاومت اقتصاد ایران علیرغم کاهش قابل ملاحظه توان خرید مردم موجب تنزل و تثبیت قیمت دلار در کانال 12 طی تابستان 1398 گردید.اینک با نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا در زمستان و تردید و کاهش ظرفیت دیپلماسی تهاجمی ترامپ در مورد نحوه تعامل یا تقابل با ج.ا.ایران دلار به دلایل سیاسی در کانال 11استقرار ونوسان داشته و تا اواسط شهریور پس از نزول و صعود پی درپی به دلیل افتادن توپ دیپلماسی و مذاکره در زمین ایران و مانور نسبتا مناسب آن توسط بازیگران با شیب نسبتا بیشتری به پایین تر از کانال 11احتمال افت خواهد داشت که مجددا پیش بینی می شود در زمستان سال جاری عوامل سیاسی ناشی از افزایش تنش های داخلی امریکا ان را حتی در صورت افزایش نسبی در کانال 11منجمد خواهد ساخت بنابراین پاییز و زمستان 98 خزان و انجماد ارز و دلار و طلا محسوب می شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
این نظر را ازکجا دراوردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
یک نکته در تمام مقایسه های نرخ دلار در سالهای مختلف مغفول مانده: قیمت دلار آزاد و رسمی در سالهای 81 تا 89 تقریبا برابر است . 6 سال آن در دوران احمدی نژاد بود.
رانت بزرگی از بعضیها گرفته شده بود اینطور نیست؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان