تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۸

آزار گردشگران خارجی در هتل‌ها/ در راهروی هتل‌ها ریال می‌دهند دلار می‌گیرند!

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی گفت: خیلی از کشورها از ظرفیت‌های گردشگری ایران بی‌اطلاع هستند و در این راستا باید کارهای زیادی انجام دهیم؛ به طور ویژه سفارتخانه‌های ما باید با رایزنی مزیت‌های گردشگری ایران را به کشورهای دیگر بشناسانند.

آزار گردشگران خارجی در هتل‌ها/ در راهروی هتل‌ها ریال می‌دهند دلار می‌گیرند!

رویداد۲۴ گردشگری یکی از صنایعی است که دولت‌های زیادی روی آن تمرکز دارند و این صنعت در بسیاری از جوامع به عنوان مهمترین منبع درآمد شناخته می‌شود. آمارها در ایران از افزایش گردشگر حکایت می‌کند، اما آیا ایران زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر را دارد و این صنعت می‌تواند به‌عنوان یکی از نقاط قوت مطرح شود؟

احمد اصغری قاجار در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ در این زمینه گفت: در سال گذشته با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحولات خوبی به وجود آمد، از جمله اینکه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری و صنایع وابسته آن به خوبی اجرا شد و نزدیک به ۷۰ شرکت خارجی از ۲۰ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند.

گردشگران خارجی بیشتر به روستاها و مناطق کویری علاقه دارند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی افزود: آنچه که در سال ۹۷ در حوزه گردشگری اتفاق افتاد ممکن است راضی کننده نباشد و ما را به نقطه هدف نرسانده باشد ولی کاری است که در سال ۹۸ نیز امتداد خواهد یافت.

وی بیان کرد: اگر بوم‌گردی در روستاها طرح داشته باشد و این طرح‌ها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود حمایت خواهند شد چرا که هدف ما این است که روستاها در جهت بوم گردی و جذب گردشگر خارجی تقویت شوند. گردشگران خارجی نیز علاقه بیشتری به رفتن به روستا‌ها و مناطق کویری دارند .

اصغری قاجار تصریح کرد: در حال حاضر روستا‌های کشور ما، جاذبه‌های توریستی خود را به صورت بوم‌گردی نشان می‌دهند و در این زمینه هم موفق بوده‌اند در حالی که روستاها امکانات موجود در شهر را ندارند، اما با امکانات ابتدایی خوب توانسته‌اند به خوبی گردشگران ورودی را جذب کنند.

هتل‌های ایران مطابق استانداردهای بین‌المللی نیست

اصغری قاجار همچنین درباره هتل‌های موجود در کشور گفت: در حال حاضر کیفیت و ظرفیت هتل‌ها به نسبت استاندارد‌های جهانی مطلوب نیست و هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره ما مطابق با استاندارد‌های بین المللی نیستند؛ با این حال سازمان میراث فرهنگی اقدامات خوبی در جهت تسهیل صدور جواز برای ساخت هتل و اعطای تسهیلات انجام داده است.

گردشگر خارجی با پول کم بهترین غذاها را در ایران می‌خورد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با اشاره به نوسانات ارزی اخیر اظهار کرد: یک گردشگر خارجی در کشورهای اروپایی نمی‌تواند با یک یورو چیزی بخورد در حالی که در ایران با یک یورو می‌تواند غذایی با کیفیت نسبی دریافت کند چرا که ارزش پول ما نسبت به دلار و یورو پایین است.

مشکلات زیرساخت‌ها بیشتر از مشکلات ناشی از تحریم است

اصغری با اشاره به اینکه در سال ۹۷ نزدیک به ۳۰ درصد افزایش گردشگر ورودی داشته‌ایم بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم فشار‌هایی که آمریکا به گردشگران می‌آورد که اگر ویزای ایران در پاسپورتشان باشد ویزای آمریکا را دریافت نخواهند کرد و فشار برخی از کشورهای عربی تاثیری نداشته، اما امکانات رفاهی و زیرساخت‌های گردشگری ما غالب بر این مشکلات است.

تبدیل ارز گردشگر با ایجاد شعبه بانک در فرودگاه

وی درباره ایجاد زیرساخت برای تسهیل ورود گردشگر به ایران گفت: بار‌ها گفته شده است که باید پایگاهی مشخص برای تبدیل ارز گردشگران خارجی وجود داشته باشد چرا که کشورهای دیگر در خود فرودگاه شعباتی از بانک‌ها برای تبدیل ارز گردشگر ایجاد کرده‌اند و در کشور ما نیز باید این اتفاق بیافتد تا گردشگر در کوچه پس کوچه‌های میدان فردوسی با دلال‌ها مواجه نشود و اتفاقات بد دیگری برایش رخ ندهد.

در راهروی هتل‌ها ریال می‌دهند دلار می‌گیرند

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی همچنین بیان کرد: در کشورهای خارجی، در بیشتر هتل‌ها شعبه‌ای از بانک مستقر است که ارز تبدیل می‌کند و اگر هم چنین امکانی نباشد هتل موظف به پذیرفتن ارز خارجی است در حالی که در کشور ما در هتل‌ها اتفاقی می‌افتد که تنها می‌توان نام آن را آزار گردشگر نامید. برای مثال در کشور ما در راهرو هتل‌ها به گردشگر ریال می‌دهند و از او دلار یا یورو دریافت می‌کنند.

اصغری قاجار ادامه داد: در حال حاضر به دنبال راه اندازی یک سایت برای تبدیل ارز و همچنین ایجاد شعبه‌هایی برای تبدیل ارز گردشگران ورودی در فرودگاه‌ها هستیم که زیرساخت‌های این مسئله فراهم شده است.

سفارتخانه‌ها مزیت گردشگری ایران را معرفی کنند

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی درباره گردشگری ایران گفت: خیلی از کشورها از ظرفیت‌های گردشگری ما بی اطلاع هستند و در این راستا باید کارهای زیادی انجام دهیم؛ به طور ویژه سفارتخانه‌های ما باید با رایزنی مزیت‌های گردشگری ایران را به کشورهای دیگر بشناسانند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی در پایان با بیان اینکه ما چهار جامعه داریم گفت: تورگردانان، آژانس‌های مسافرتی، راهنمایان و هتل‌ها در برنامه‌ریزی مسئولند و باید برای تبلیغ گردشگری فعالیت مضاعف کنند.

میراث فرهنگی برای صدور مجوز سنگ‌اندازی می‌کند

برنامه ریزی برای گردشگری از تصمیم تا اجرا فرسنگ‌ها فاصله دارد. در حالی که مسئولان از ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری روی گردشگری می‌گویند، راهنمایان گردشگری که در دل این صعنت قرار دارند گله و شکایت زیادی از برخورد با گردشگری و توجه نکردن به این مسئله مهم دارند.

محمود حسینی، راهنمای گردشگری در استان کردستان در گفت‌و‌گو با اقتصاد۲۴ گفت: گردشگرانی که از شهر‌ها به مناطق خاص گردشگری مثل اورامانات کردستان می‌آیند علاقه زیادی دارد که به خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی منطقه دارند، اما زیرساخت‌هایی که باید باشد تا گردشگر بیاید و با خیال راحت بماند وجود ندارد.

کسب مجوز آنقدر سخت است که در نهایت پشیمان می‌شوید

وی ادامه داد: بسیاری از مسافرانی که می‌آیند پیشنهاد اقامتگاه بوم‌گردی را می‌دهند، اما وقتی به سراغ مجوز بوم‌گردی می‌رویم سنگ‌اندازی می‌کنند و کسب مجوزهای لازم از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و… آنقدر سختی و دوندگی دارد که اگر ۶ ماه زمان بخواهد در ماه سوم پشیمانی می‌شوید. مسئولان می‌گویند ما به دنبال توسعه گردشگری هستیم، اما این سنگ اندازی‌ها و سختی‌ها نه تنها به گردشگری کمک نمی‌کند بلکه موجب دلسردی تورلیدر‌ها نیز می‌شود.

این راهنمای گردشگری افزود: با توجه به اینکه در روستا بسیاری از زمین‌ها سند ندارد، می‌گویند باید تمام کارها اداری باشد تا مجوز صادر شود و وام تعلق بگیرد. سرمایه اولیه بسیار زیاد است و یک جوان ۲۸ ساله این سرمایه را ندارد.

بازپرداخت وام از ۶ به ۲۱ درصد می‌رسد

حسینی درباره وام‌های پرداختی گفت: وامی هم که می‌دهند ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون است که با توجه به درجه‌بندی اقامتگاه‌ها اگر بخواهید یک اقامتگاه بوم‌گردی درجه یک بسازید تنها برای ساخت ۱۰ سرویس بهداشتی ۸۰ میلیون نیاز است. باید با سرمایه خود شروع کنید و کار را پیش ببرید و سپس بیایند برآورد هزینه کنند و بر اساس آن مبلغ وام را مشخص کنند. بازپرداخت وام قرار بود ۶ درصد باشد، اما بعد یکسال خواب به ۱۲ و یا حتی ۲۱ درصد هم می‌رسد.

افزایش هزینه خروج، مسافران را به ایرانگردی سوق داد

وی تاکید کرد: کاهش ارزش پول ملی باعث شد بسیاری از گردشگران خارجی، ایران را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنند و ما در ۹۷ به نسبت توریست خارجی داشتیم که با هزینه کم ایران را برای سفر انتخاب کرده بودند. از طرفی افزایش هزینه خروج از کشور سبب شد بسیاری از کسانی که به سفرهای خارجی می‌رفتند، تصمیم بگیرند به شهرهای ایران سفر کنند.

دهگردی، کمک به گردشگری

محمود حسینی با معرفی اپلیکیشن «دِهگردی» بیان کرد: این برنامه یکی از برنامه‌هایی است که به گردشگری کمک می‌کند. وقتی به روستاهای گردشگری سفر می‌کنید این برنامه به‌عنوان یک راهنما عمل می‌کند و گردشگران با استفاده از آن می‌توانند خدمات لازم را قبل از سفر تهیه فراهم کنند.

میراث فرهنگی فقط مسئول نجات گردشگری نیست

وی در پایان گفت: بسیاری از مسافران کردستان، گردشگران غذایی هستند و مسئله تنها تبلیغات برای جذب گردشگر نیست. گرانی گوشت و سایر مواد غذایی باعث می‌شود ریزش گردشگر داشته باشیم. تنها میراث فرهنگی نیست که بخواهد گردشگری را از این وضعیت نجات دهد، بلکه عوامل زیادی در گردشگری دخیل است و برای کمک به این صنعت همه سازمان‌های لازم باید تلاش کنند.

میراث فرهنگی نقش تسهیل کنندگی دارد

رسول زارعی، راهنمای گردشگری منطقه الموت قزوین نیز در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ گفت: میراث فرهنگی برای ساخت اقامتگاه وام ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیونی در نظر گرفته است که برای دریافت آن باید یک پروسه طاقت فرسا طی شود که هم زمان‌بر و هم خسته کننده است. میراث فرهنگی بیشتر کارها را تسهیل می‌کند؛ مثلا نامه‌نگاری با اداره آب یا سایر سازمان‌ها که بررسی کنند و کار را انجام دهند.

وی افزود: وقتی کار ثبت اقامتگاه در روند اداره می‌افتد فرایند طولانی می‌شود و بسیار طول می‌کشد. من برای ثبت اقامتگاه آنقدر تلاش کردم که از دریافت مجوز پشیمان شدم و ترجیح دادم بدون مجوز کار کنم.

مهر ویزای ایران یعنی از دست دادن ویزای آمریکا

این راهنمای گردشگری با اشاره به کاهش ارزش پول ملی گفت: تحریم‌ها علیه ایران باعث شده مثلا یک فرانسوی که ایران نیامده بدون ویزا بتواند به آمریکا برود، اما وقتی مهر ویزای ایران در پاسپورتش باشد دیگر نمی‌تواند به آمریکا برود. درست است ما در ایران کاهش ارزش پول ملی را داشتیم اما از آنطرف این مشکلات نیز به دلیل تحریم‌ها وجود دارد.

حرف ما فقط شنیده می‌شود، کسی به آن گوش نمی‌دهد

زارعی ادامه داد: ما در تبلیغات بسیار ضعیف عمل می‌کنیم و حتی اگر بهترین برنامه‌ها را داشته باشیم نمی‌توانیم آن را به دیگران عرضه کنیم. معمولا از ما که تورلیدر هستیم نظرخواهی شده و حرفمان شنیده می‌شود، اما کسی به آن گوش نمی‌دهد.

حرف‌های ما به گوش مسئولان خوش نمی‌آید

رسول زارعی در پایان گفت: در حوزه گردشگری نظرخواهی از تورلیدرها نداریم وقتی ما را دعوت کنند قطعا حرف‌هایی داریم که به گوششان خوش نمی‌آید. تا الان پیش نیامده که نظر ما را بپرسند و با توجه به آن پتانسیل‌ها را بررسی کنند و برای منطقه‌ای مثل الموت قزوین تسهیلات و تبلیغات برای جذب گردشگر فراهم شود.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان