تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸

میزان گرانی در اقتصاد ۹۷ ایران چقدر بود؟

سال گذشته با توجه به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران که منجر به افزایش قیمت ارز یا کاهش ارزش پول ملی شد، سال سختی برای اقتصاد ایران بود که بررسی ها نشان از آن دارد که کالاهای اکثر بازارهای مهم اقتصادی روند صعودی به ثبت رسانده‌اند.

میزان گرانی در اقتصاد ۹۷ ایران چقدر بود؟

رویداد۲۴ اولین بسته اقتصادی سال ۱۳۹۸ در زمینه بررسی قیمت‌ها طی دو سال گذشته، آغاز فرآیند ادغام چهار بانک و مؤسسه مالی و اعتباری وابسته به نیروهای مسلح از روز آینده، حل کهنه ماجرای دولت، سه بانک و مشتریان، بررسی شرایط بازار مسکن در اسفندماه، وضعیت پرواز با فوکر ۱۰۰ در ایران، پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه‌ها، میزان تولید نفت اوپک، بررسی روند تولید فاز ۱۴ پارس جنوبی، شرایط بازار اینترنت ثابت ایران، احتمال افزایش قیمت آب معدنی و بازار ارز را در خود جای داده است.

در دو سال اخیر به ویژه سال ۱۳۹۷ قیمت بسیاری از کالاها در بازارهای مختلف به واسطه رشد قابل توجه نرخ ارز و اعمال تحریم‌های آمریکا روند صعودی به خود گرفته که بر اساس آمارهای منتشره اتاق بازرگانی تهران در طول ۱۱ ماهه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ قیمت کالاهای اکثر بازارهای اصلی اقتصاد روند صعودی به خود گرفته‌اند.

طبق این آمار میانگین قیمت سکه تمام بهار طرح جدید نیز از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان سال ۹۶، به سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده و رشدی ۱۶۴ درصدی داشته است.

میانگین نرخ دلار در بازار آزاد تهران در سال ۹۶، ۳,۹۹۴ تومان بوده و این میانگین در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۵۴۵ تومان رسیده و افزایشی ۱۶۴ درصدی داشته است. یورو نیز به طور میانگین ۴,۷۳۴ تومان در سال ۹۶ و ۱۲ هزار و ۳۰۶ تومان در سال ۹۷ قیمت‌گذاری شده و افزایشی ۱۶۰ درصدی داشته است.

میانگین قیمت‌گذاری هر متر واحد مسکونی در تهران از چهار میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در سال ۹۶، به هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان در سال ۹۷ رسیده و از این نظر افزایشی بیش از ۶۸ درصدی داشته است.

سهام‌داران بانک‌های نیروهای مسلح بخوانند

در ماه‌های پایانی سال گذشته بانک مرکزی تصمیم خود مبنی بر ادغام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نیروهای مصلح را به صورت رسمی کلید زد و مقرر شد در ابتدای کار این بانک‌ها در ظاهر همچون گذشته کار خود را ادامه دهند و اولین قدم برای ادامه حیات آنها به صورت ادغامی فروش سهام آنها باشد که قرار بر آن است از روز آینده سهام این بانک‌ها و مؤسسه مالی و اعتباری به فروش برسد.

سهام هر کدام از بانک‌ها و مؤسسه مالی و اعتباری بررسی شده و صاحبان سهام می‌توانند سهام خود را حتی تا ارزش گذاری مجدد پس از ادغام نگه دارند. طبق اطلاعیه‌های منتشر شده از روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه به مدت ۳۰ روز کاری (۲۹ اردیبهشت ماه) امکان استفاده از شرایط خرید سهام فراهم است.

مسائل بازار پولی و مالی کشور در روز جاری به اینجا ختم نمی‌شود، سال‌ها پیش بخشی از بدهی مشتریان سه بانک تجارت، صادرات و ملت به تضمین دولت پرداخت شده بود، اما همچنان در رابطه با آزادسازی وثایق تسهیلات‌گیرندگان مشکلاتی وجود داشت، تا این‌که در بودجه امسال قرار بر این شده که تحت شرایطی، بانک‌ها وثایق را آزاد کنند و اقداماتی برای رفع ممنوع‌الخروجی ذی‌نفعان انجام دهند.

بازار اسفند مسکن گرم‌تر از بهمن‌ماه

همواره یکی از موضوعاتی که برای خوانندگان اخبار اقتصادی مد نظر بوده، بازار مسکن است، بررسی‌ها نشان از آن دارد که در اسفندماه نسبت به زمان مشابه سال گذشته در کل کشور و شهر تهران به ترتیب ۲۶ در افزایش و ۷ درصد کاهش به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد قراردادها به ترتیب ۲۴ و ۳۳ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش نشان می‌دهد.

به گفته مصطفی‌قلی خسروی- رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: در اسفندماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۹ هزار و ۱۴۰ مورد خرید و فروش ملک در کل کشور انجام شده و ۳۵ هزار و ۲۳۳ قرارداد اجاره در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به بهمن ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۰ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل از آن ۱۲ درصد کاهش یافته است.

فوکرهای ایران بی خطر پرواز می‌کنند؟

هواپیمای فوکر ۱۰۰ که در ایران سال‌های بسیاری عمر گذرانده و شرکت هایی همچون ایران ایر، آسمان، قشم ایر، کیش ایر و کارون از آن استفاده می‌برند چند وقتی بود که اشکالات در ارابه‌های فرود آن منجر به آن شد تا مهلتی به شرکت‌های بهره بردار این هواپیما داده شود تا با رعایت آن استاندارد پرواز خود را ارتقا دهند. در این رابطه رضا جعفر زاده- سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به اینکه هواپیمای فوکر ۱۰۰ پنج شرکت هواپیمایی مربوطه زمین‌گیر نبودند و در حال ارائه خدمات پروازی هستند، بیان کرد: این دستورالعمل در راستای افزایش استاندارد پرواز هواپیمای فوکر ۱۰۰ بود که به پنج شرکت هواپیمایی اعلام شد و آن‌ها نیز با توجه به تکلیف ابلاغ شده دستورالعمل فوری صلاحیت پروازی را در مهلت تعیین شده اجرایی کردند.

جریمه ۳۰ هزار تومانی، در صورت فراموشی پرداخت عوارض الکترونیکی

در روزهای انتهای اسفندماه سال گذشته برخی از آزادراه‌های کشور با سیستم قدیمی پرداخت عوارض خداحافظی کردند و سامانه‌های به روز که از طریق اینترنت و برنامه‌های کاربردی فعالیت خود را انجام می‌دهند به آزادراه‌های کشور آمدند، ارتقا و به‌روزرسانی همواره مناسب است اما این اتفاق نیاز به اطلاع رسانی و آموزش مناسب و همسو دارد زیرا بسیاری از افراد هنوز خود را با به‌روزرسانی‌های موجود در اطراف خود وقف نداده‌اند و شاید عدم آگاهی نسبت به تغییر شیوه پرداخت عوارض آزادراه‌ها منجر به اعمال جریمه ۳۰ هزار تومانی آنها شود.

حال مالکان خودروهایی که سفرهای نوروزی را انجام داده‌اند می‌توانند تا ۲۴ فروردین ماه برای پرداخت عوارض الکترونیکی خود به سامانه‌های اعلامی مراجعه کنند.

در تعطیلات نوروز چقدر بنزین مصرف شده است؟

مصرف بنزین در سال گذشته با توجه به سود قاچاق آن روند صعودی به خود گرفت و حتی کار را به جایی رساند که انتشار ماهانه آمار مصرف بنزین به آمار محرمانه تبدیل شود اما با این حال آمار مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز منتشر شد که پیش بینی‌ها از مصرف بنزین در ۱۴ روز فروردین را محقق نکرد. بررسی‌ها نشان از آن دارد که وقوع سیل در برخی از نقاط کشور در عدم تحقق پیش بینی‌ها بی تأثیر نبوده است.

ادغام در انتظار شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت

هر زمان که حرفی از ادغام به میان می‌آید احساس ناخوشایندی ایجاد می‌شود و همواره ادغام‌ها در حوزه پولی و مالی کشور بسیار سر و صدا می‌کند اما این بار با وجود آنکه ادغام حوزه پولی و بانکی به سرانجام نرسیده رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از ادغام شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت ثابت سخن به میان آورده است و با تاکید بر لزوم توسعه اینترنت ثابت برای اجرای طرح تحول دیجیتال، تاکید کرد: سهم بازار آن‌قدر نیست که ۱۷ شرکت بخواهند در این زمینه کار کنند و باید برنامه‌ای برای اینترنت ثابت داشته باشیم که طبیعتاً بخشی از این طرح هم ادغام شرکت‌ها است.

این صحبت‌ها در حالی به میان آمده که محمدباقر اثنی‌عشری معتقد است از ابتدا اعطای پروانه FCP به ۱۷ شرکت غلط بوده است.

مراقب گرانی‌ها باشید

یکی از بازارها که در سال گذشته نوسان قیمت قابل توجهی را تجربه کردند و این نوسانات بر دیگر بازارها تأثیرگذار بود و نارضایتی بسیاری را به همراه داشت، بازار محصولات پتروشیمی بود، بازاری که حتی برای خود سلطان‌هایی را دست و پا کرد و شرایط دلال بازی شرایط را به سمتی بود که افراد و کارخانجات روزانه با افزایش قیمت محصولات پلاستیکی مواجه شوند و این افزایش قیمت‌ها خود را در سطح بازار خرده فروشی به شدت نشان داد.

یکی از بازارهایی که تحت تأثیر مستقیم قیمت محصولات پلاستیکی قرار دارد آب معدنی است که به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی اعلام کرده که بررسی بازار محصولات پتروشیمی حکایت از آن دارد که برخی‌ها به دنبال افزایش قیمت محصولات پلاستیکی است و این موضوع تأثیر مستقیمی بر قیمت محصولات خوراکی به خصوص آب معدنی دارد. پیمان فروهر با توجه به این مسائل هشدار داده که مراقب افزایش قیمت آب معدنی در آستانه افزایش تقاضا باشد.

ثبات در بازار ارز

بانک‌ها از سال گذشته مجاز به خرید ارز از مردم شدند که در ابتدا قیمت خرید ارز از سوی بانک‌ها بسیار پایین‌تر از بازار آزاد بود، اما به تدریج با سیاست‌های بانک مرکزی قیمت خرید ارز در بانک‌ها افزایش یافت و به بازار آزاد نزدیک شد.

در همین راستا، بانک‌ها امروز (۱۷ فروردین) هر دلار آمریکا را ۱۲ هزار و ۸۱۹ تومان و هر یورو را ۱۴ هزار و ۳۸۴ تومان از مردم می‌خرند که نسبت به روزهای پایانی سال تغییر چندانی نداشته است. همچنین بانک‌ها هر پوند انگلیس را ۱۶ هزار و ۷۲۹ تومان خریداری می‌کنند.

از سوی دیگر صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت ارز را نسبت به روزهای گذشته تغییری نداده‌اند و قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن را ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. همچنین قیمت خرید هر یورو در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان