تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

در لیبی چه می‌گذرد؟/ کودتای خلیفه حفتر؛ شکل جدید کودتای معمر قذافی!

نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر در حالی به طرابلس حمله کرده‌اند که بسیاری از کارشناسان معتقدند این حمله با شکست مواجه می‌شود.
در لیبی چه میگذرد؟/ کودتای طرابلس توسط ورژن دیگری از قذافی
رویداد۲۴ نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی لیبی» (ال ان ای) تحت هدایت ژنرال خلیفه حفتر از روز پنجشنبه از چند سو از جنوب و غرب مشغول نزدیک شدن به پایتخت شدند و در نهایت با یک حمله غافلگیرانه کنترل بیشتر بخش‌های شرقی لیبی را در دست گرفتند.
 
روز یکشنبه نیرو‌های نظامی لیبی علیه یک دیگر آتش گشودند و حملات هوایی را کلید زدند. این حملات کشور لیبی را که از زمان مرگ معمر قذافی دیکتاتور لیبی تا کنون روی آرامش را خود ندیده است، تهدید به درگیری‌های وسیع مسلحانه کرد.
 
نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌خوانند، در ماه‌های اخیر مناطق نفت‌خیز جنوب لیبی را به تصرف خود درآوردند و ژنرال حفتر بعد از کودتای شکست خورده اش علیه قذافی به آمریکا پرواز کرد. او آخرین حملات خود را با شعار متحد کردن لیبی تحت کنترل خود کلید زده است.
 
همزمان با پیشروی نیرو‌های نظامی ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، فائز السراج نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد که با قدرت از پایتخت دفاع خواهد کرد. نیرو‌های دولت وفاق ملی (جی ان ای) که دولت تحت حمایت سازمان ملل است در مقابل نیرو‌های ارتش ملی لیبی قرار دارند.
 
نیرو‌های ارتش ملی لیبی اولین بار به بخش‌های جنوبی و غربی طرابلس پیشروی کردند و این حملات تعدادی کشته و زخمی بر جای گذاشت. حفتر مدعی شد که فرودگاه طرابلس را که تقریبا ۱۵ مایل با مرکز شهر فاصله دارد، در کنترل خود در آورده، اما گزارش‌ها در روز یکشنبه حاکی از ادامه درگیری‌ها در فرودگاه بود.
 
کلنل محمد گنونو از نیرو‌های وفادار به نیرو‌های دولت وفاق ملی روز یکشنبه گفته بود برنامه نیروهایش پاک کردن همه شهر‌های لیبی از مهاجمان و نیرو‌های غیرقانونی است.
 
او نام ضد حمله خود را «آتشفشان خشم» گذاشته است. ضد حملات با بالاگرفتن تنش‌ها در روز یکشنبه ادامه داشت. نیرو‌های ارتش ملی لیبی حملات هوایی در حومه شهر طرابلس داشتند. این حملات با حملات نیرو‌های وفاق ملی پاسخ داده شد. حملات هوایی در حالی ادامه پیدا کرده که سازمان ملل خواستار یک آتش بس دو ساعته برای تخلیه شهر از شهروندان و مبارزان زخمی شده بود.
 
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در طرابلس حضور داشت تا طرح مذاکرات لازم جهت برگزاری یک انتخابات دموکراتیک در هفته آتی را برنامه‌ریزی کند. اواخر روز جمعه گوترش در توییتر خود نوشت که لیبی را با قلبی سنگین از خشونت‌های صورت گرفته ترک می‌کند.
 
ژنرال خلیفه حفتر ۷۵ ساله در زمان قذافی تحت حکومت او خدمت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۱ در حالی به لیبی بازگشت که قصد کمک به انقلاب علیه دیکتاتور وقت را داشت. بعد از مرگ قذافی، حفتر به تدریج به رهبر نیرو‌های نظامی‌ای که کنترل بخش‌های شرقی منطقه را در دست داشت، تبدیل شد.
 
خلیفه حفتر ژنرال حامی نیرو‌های ضد اسلامگرایان تحت حمایت مصر و امارات متحد عربی است. او همزمان کمک‌هایی از روسیه و فرانسه که با امید کمک‌های او برای کاهش سرعت مهاجرت آفریقایی‌ها از او حمایت می‌کردند دریافت کرده است. با وجود این حمایت‌ها، نگرانی‌هایی از بابت تبدیل او به دیکتاتوری بدتر از قذافی وجود دارد.
 
با افزایش درگیری‌ها نیرو‌های آمریکا نیز در طرابلس مستقر شده‌اند. ارتش آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که به طور موقتی تعدادی از نیروهایش را از در واکنش به شرایط امنیتی منطقه خارج خواهد کرد.
 
توماس والهوزر ژنرال نیروی دریایی آمریکا و رییس مقر آفریقایی آمریکا در بیانیه‌ای که روز یکشنبه (دیروز) منتشر شده اعلام کرد: مسائل امنیتی در لیبی در حال پیچیده‌تر شدن و غیر قابل پیش‌بینی‌تر شدن است. حتی با وجو تعدیل نیرو‌ها نیز ما به حمایت از استراتژی موجود آمریکا ادامه می‌دهیم. والهوزر اشاره‌ای به تعداد نیرو‌های آمریکایی حاضر در لیبی نکرده است.
 
بخش کمی از نیرو‌های آمریکایی در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با داعش و نیرو‌های القاعده و حفاظت از نیرو‌های دیپلماتیک آمریکا در لیبی مانده‌اند.

آمریکا روز گذشته خواستار توقف فوری درگیری‌ها در لیبی شد. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به وضوح با هرگونه حمله نظامی توسط نیرو‌های خلیفه حفتر مخالفیم و خواستار توقف فوری عملایت‌های نظامی علیه پایتخت لیبی هستیم.
 
او اعلام کرده که هیچ راه حل نظامی‌ای در لیبی وجود ندارد و هرگونه کمپین نظامی یکجانبه در طرابلس مردم را به خطر انداخته و چشم‌انداز‌های آینده بهتر برای لیبیایی‌ها را مخدوش خواهد کرد.

دولت وفاق ملی تا امروز از کشته شدن ۲۱ تن خبر داده است. نیرو‌های ژنرال حفتر از کشته شدن ۱۴ تن از پرسنل نیرو‌های ارتش ملی لیبی خبر داده، اما صلیب سرخ تنها کشته شدن یکی از این افراد را گزارش کرده است.
 
سخنگوی نیرو‌های خدمات اورژانس اسامه علی اعلام کرده تا این لحظه موفق به ورود به مناطق تحت درگیری نشده‌اند.
 
نماینده لیبی در سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای گفته هنوز امیدوار است که پاسخ مثبتی در خصوص در خواست توقف درگیری‌ها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم و زخمی‌ها بشنوند.
 
فائز السورج رهبر نیرو‌های دولت وفاق ملی روز شنبه گفته بود این جنگ هیچ پیروزی نخواهد داشت.
 
تحلیل گران معقتدند ژنرال حفتر به واسطه عملیات‌های موفقیت آمیزی که در نهایت بخش‌های شرقی و جنوبی لیبی را تحت کنترل او در آورده غره شده است.
 
اما برخی تحلیل گران میگویند او دچار مشکل محاسباتی شده است.
 
ولفرام لچر تحلیل گر امور ونزوئلا به دیلی نیشن گفته: تا امروز عملیات‌های حفتر بیشتر با شکست مواجه شده و نیرو‌های غربی لیبی را علیه او متحد کرده است.
 
او گفته: حفتر اکنون با چشم انداز یک جنگ طولانی در جنوب طرابلس و یک شکست قاطع روبه روست.
 
آژانس خبری فرانسه به عنوان رسانه کشوری که از حفتر حمایت میکند در گزراشی نوشته بود که روسیه در هفتم آپریل (دیروز یکشنبه) بیانیه‌های شورای امنی سازمان ملل در ادامه بیانیه پمپئو برای توقف نیرو‌های حفتر در طرابلس را متوقف کرده.
 
دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل به آژانس خبری فرانسه گفته اند که مسکو اصرار دارد که بیانیه رسمی باید همه نیرو‌های لیبی را دعوت به توقف درگیری کند، اما آمریکا با تغییر بیانیه پیشنهادی مخالفت کرده است.
 
لیبی از زمان سقوط قذافی توسط نیرو‌های رقیب اداره می‌شود. دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس کنترل امور را در دست دارد در حالی که خلیفه حفتر کنترل بخش‌های شرقی را در دست داشته. هر دو گروه نیرو‌های نظامی خود را دارند.
 
فرودگاه طرابلس که روز پنجشنبه توسط نیرو‌های ژنرال حفتر مورد حمله قرار گرفت، از زمان درگیری‌هایی سال ۲۰۱۴ که بخش اعظمی از تاسیساتش نابود شده بود تا امروز کاربردی نداشته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لیبی ، معمر قذافی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان