تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۸
ردیف‌های بودجه‌ای که حذف شدند؛

مقصر عدم لایروبی رودخانه‌ها کیست؟

دولت و در رأس همه نهادها، سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشد که وقتی بودجه‌ای با مطالعات کارشناسی به منظور لایروبی رودخانه‌ها مصوب می‌شود، چرا تخصیص نیافته و ردیف‌های بودجه‌ای حذف می‌شود؟

مقصر عدم لایروبی رودخانه‌ها کیست؟

رویداد۲۴ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه عصر دیروز در جمع خبرنگاران در بخشی از سخنان خود در خصوص سیلا‌ب‌های اخیر گفت: "چند گزارش از بخش‌های اجرایی و نظارتی کشور را در خصوص سیل مشاهده کردم که در این گزارش‌ها یکی از علل مهم سیل در گلستان، خوزستان و حتی در برخی مناطق دیگر کشور عدم لایروبی بوده است. عدم لایروبی و رسوب‌زدایی بر عهده وزارت نیرو است و این وظیفه در قانون مشخص‌شده است. "

اگرچه در قانون، مسئول لایروبی رودخانه‌ها وزارت نیرو مشخص شده و اینکار در قالب شرکت‌های آب منطقه‌ای در استان‌های مختلف در حال پیگیری است، اما بررسی روند چندسال اخیر در موضوع لایروبی رودخانه‌ها نشان می‌دهد که پای مقصران دیگری نیز در میان است.

بهمن ماه سال گذشته بود که محمدرضا شمسایی مدیرعامل وقت سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرد که "سازمان برنامه و بودجه کشور، حاضر به تأمین اعتبار لایروبی رودخانه‌های استان نیست. "

شمسایی اذعان داشت: "در ۱۰ سال گذشته توانستیم ۷.۵ میلیون مترمکعب از مساحت رودخانه‌های استان را لایروبی کنیم که برای لایروبی کامل رودخانه‌های استان به اعتباری افزون بر ۴۷۰ میلیارد تومان نیاز داریم که سازمان برنامه و بودجه کشور حاضر به تخصیص این اعتبار نیست. "

وی با اعلام این موضوع که لایروبی رودخانه‌ها کاری دائمی است، تصریح کرد: "کار‌های مطالعاتی لازم در مورد لایروبی رودخانه‌ها انجام شده و وزارت نیرو نیز موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده است؛ اما سازمان برنامه و بودجه کشور این موضوع را فاقد اولویت مطرح می‌کند و حاضر به تأمین اعتبار آن نیست. "

با استناد به صحبت‌های مدیرعامل سابق سازمان آب و برق خوزستان، این سوال مطرح می‌شود که سازمان برنامه و بودجه با چه استدلالی موضوع لایروبی رودخانه‌ها را فاقد اولویت دانسته است؟

هوشنگ حسونی زاده معاون وقت مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز تیرماه سال ۹۶ در نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون درباره ساماندهی و لایروبی رودخانه کارون، نی زدائی و ساماندهی ورودی‌های فاضلاب گفت: "از اهواز تا خرمشهر ۲۲ میلیون مترمکعب باید لایروبی شود که برنامه جامعی در ذیل بحث کاهش آلودگی رودخانه کارون ارائه دادیم، ولی متاسفانه اعتبار هشت هزار میلیارد تومانی که در شورای عالی آب اختصاص داده شده بود، حذف شد. "

باز هم دولت باید پاسخگو باشد که وقتی بودجه‌ای با مطالعات کارشناسی به منظور لایروبی رودخانه‌ها مصوب می‌شود، چرا تخصیص نیافته و ردیف‌های بودجه‌ای حذف می‌شود؟

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ابراهیم رییسی ، نظارت ، آب
نظرات شما
پیشخوان