تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
معاون سابق بانک مرکزی مطرح کرد؛

اقتصاد؛ در ایران مدیون نظام بانکی، در کشور‌های پیشرفته مدیون بازار سرمایه

معاون سابق بانک مرکزی گفت: رونق بخشی به تولید نیازمند احساس وظیفه بیشتری از سوی دولت است تا با کمک مجلس در جهت رفع موانع تولید گام بردارد.
اقتصاد؛ در ایران مدیون نظام بانکی، در کشور‌های پیشرفته مدیون بازار سرمایه 
رویداد۲۴ حیدر مستخدمین حسینی در پاسخ به این پرسش که نقش نظام بانکی در رونق تولید چیست، گفت: رونق اقتصادی بحث مغفول چندین ساله در اقتصاد ملی ایران و همچنین اقتصاد بانکی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ساختار اقتصاد ما کاملا وابسته به نظام بانکی است، افزود: نظام بانکی همانند خون در رگ‌های اقتصاد است و به عبارتی اقتصاد کشور مدیون نظام بانکی است. این در حالی است که در یک اقتصاد سالم رو به توسعه و توسعه یافته این بازار سرمایه است که چنین نقشی را در اقتصاد ایفا کند و نظام بانکی تامین کننده منابع مالی کوتاه مدت در اقتصاد است.

مستخدمین حسینی مطرح کرد: در حال حاضر نظام بانکی ما تامین کننده منابع مالی پروژه‌های کشور شده که اصلا به صلاح نیست و تامین منابع مالی بلند مدت باید به بازار سرمایه سپرده شود. از سویی این نظام باید توسط دولت و مجلس مورد بازنگری جدی قرار گرفته و اصلاح شود.

معاون سابق بانک مرکزی با اشاره به اقدامات دولت، مجلس و بانک مرکزی برای رونق تولید در کشور ادامه داد: باید چند اقدام کلیدی و اساسی در راستای رونق تولید در کشور صورت گیرد، اول اینکه سیاست گذاری‌ها باهدفی باشد که در وهله نخست روند تولید را در کشور تثبیت و از شرایط رکود خارج کند. مرحله بعدی رونق بخشیدن به تولید از طریق دو عامل سیاست گذاری صحیح در بخش واردات و بازاریابی منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: واردات اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شوند، باید متوقف و یا تعرفه‌هایی با در نظر گرفتن منافع بودجه کشور وضع شوند.

مستخدمین حسینی اضافه کرد: در بخش بازاریابی منطقه‌ای نیز دولت باید زیرساخت‌های اصلی را فراهم کند تا اقلام تولیدی به سایر کشور‌ها صادر شوند.

معاون سابق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: نظام بانکی باید به این مسئولیت تاریخی خود واقف باشد که اعطای تسهیلات در جهت واردات و خدمات، بدون ارزش افزوده صورت نگیرد. همچنین این منابع باید به سمت سرمایه گذاری هدایت شده و منجر به تولید و عرضه در اقتصاد ملی کشور شوند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان