تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر اقتصاد ایران چیست؟

تغییر سیاست‌ها در کاهش نرخ سود بانکی یا افزایش پایه پولی دارای اثرات تورمی یکسانی در اقتصاد کشور است این در حالی است که عایدی در بخش مولد اقتصادی بسیار کمتر از سود بانکی است و ما باید به دنبال راهی برای ارزان شدن تولید باشیم.

کاهش نرخ سود بانکی و یا افزایش پایه پولی اثرات تورمی یکسانی دارند

رویداد۲۴ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در آخرین یادداشت اینستاگرامی خود گفته است؛ در شرایط حاضر افزایش نرخ سود کارکردی جز افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر بر ترازنامه بانک‌ها ندارد.

او گفته نیاز به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، برای تأمین بخشی از خسارت‌های سیل، اجتناب‌ناپذیر است و بانک مرکزی در سال جاری بر تغییر ترکیب ترازنامه خود (پایه پولی) تأکید دارد واین شیوه می‌تواند منابع ریالی لازم جهت کارکرد بهتر اقتصاد و رونق تولید از ناحیه رشد پایه پولی را فراهم آورد.

کاظم دوست حسینی در مورد تاکید بانک مرکزی بر تغییر ترکیب ترازنامه خود (پایه پولی) به رویداد۲۴ می‌گوید: بانک مرکزی توضیح زیادی نداده و این موضوع حتی برای افرادی که اطلاعاتی از وضعیت حساب‌ها و ترازنامه‌ها دارند مبهم است و برای افرادی هم که از این قضیه مطلع نیستند قابل فهم نیست.

او ادامه می‌دهد: بحثی که در مورد سود بانکی مطرح شده درست است و طی سال‌های گذشته نیز سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی بوده که البته طی این سال‌ها و با این تغییرات بانک‌ها زیان ده شدند و با اضافه پرداخت سیستم بانکی در حال حاضر دچار مشکل شده‌اند و از طریق خط اعتباری و کمک‌های بلاعوض پایه پولی افزایش پیدا کرد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: بانک مرکزی امسال نیز همانند سنوات گذشته به دنبال افزایش حجم نقدینگی و اعتبارات حساب جاری و افزایش چاپ پول است و برای آن کار استدلال و بهانه می‌خواهد.

او می‌گوید: تغییر سیاست‌ها در کاهش نرخ سود بانکی یا افزایش پایه پولی دارای اثرات تورمی یکسانی در اقتصاد کشور است؛ این در حالی است که عایدی در بخش مولد اقتصادی بسیار کمتر از سود بانکی است و ما باید به دنبال راهی برای ارزان شدن تولید باشیم.

دوست حسینی می‌گوید: در ابتدای دولت یازدهم میزان نقدینگی ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود این در حالی است که این میزان هم اکنون به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که عمده این افزایش نقدینگی به افزایش پایه پولی برمی‌گردد که باید به دنبال تغییر سیاست بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان