تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۸
ضریب آمادگی بالا در همزمانی سیل و نوروز؛

هیچ نقطه کشور با کمبود بنزین مواجه نشد+جدول

برآورد‌های اولیه، ضریب آمادگی مجموعه عملیات تأمین و تولید سوخت در کشور در ایام نوروز که همزمان با روز‌های سیلابی کشور شد را ۹۹.۹۷ درصد نشان می‌دهد.

هیچ نقطه کشور با کمبود بنزین مواجه نشد+جدول

رویداد۲۴ تأمین و توزیع بنزین و گازوئیل در ایام نوروز هرسال با برنامه ریزیهای کلان از ماهها قبل در زمینه ذخیره‌سازی مناسب، تدوین برنامه‌های منطقه ای درخصوص توزیع سوخت، چینش تیم‌های نظارت بر روند عرضه، تعیین تیم‌های عملیات سریع برای آماده‌باش شبانه روزی در شهرها، روستاها و جاده‌های سراسر کشور، استقرار تیم‌های ستادی پاسخگویی و ... صورت می‌گیرد.

برای نوروز 98 نیز از میانه سال 97 برنامه ریزی‌ها و اجرای اقدامات لازم کلید خورد و در آستانه نوروز، تمامی برنامه‌ها برای خدمت‌رسانی بی‌نقص و بی‌وقفه به مردم عزیز کشورمان چیده شده و هر بخش، با مسئولیت‌های مشخص مشغول به کار شد.

اما آنچه نوروز 98 را متفاوت از نوروز سالهای قبل کرد، بروز سیلاب‌های متعدد در اقصی نقاط کشور بود؛ سیلاب‌هایی که از خراسان شمالی و غرب مازندران آغاز شد، گلستان را دربرگرفت، سپس لرستان را درنوردید و خوزستان را وارد شرایط بحران کرد.

همزمان بخشهای مختلف کشور نیز با شدت‌های متفاوت درگیر سیلاب شدند به طوری که در ایام نوروز امسال بیش از 20 استان کشور با وقوع سیلاب در ابعاد و شدت‌های مختلف دسته‌و پنجه نرم کردند.

در این شرایط علاوه بر تأمین مستمر بنزین و گازوئیل مورد نیاز مردم برای سفرهای نوروزی و مصرف معمول، ضرورت تأمین مستمر سوخت مورد نیاز خودروها، آمبولانس‌ها، ماشین‌آلات سنگین و هلی‌کوپترهای مشغول در زمینه امداد مطرح بود.

بررسی های میدانی و ستادی ما نشان می دهد یکی از مسائلی که موجب شد حتی شهرها و روستاهایی که برای چندروز در محاصره آب بودند، در زمینه تأمین بنزین و گازوئیل به مشکل نخورند، این بود که در مجموعه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با بررسی هشدارهای وزارت نیرو و سازمان هواشناسی، نسبت به ذخیره چندهزار لیتری تا چند ده هزار لیتری سوخت در نقاط مختلف شهرها و روستاهایی که احتمال وقوع سیل در آنها وجود داشت از پیش از وقوع سیلاب‌ها، اقدام شده بود و در زمانی که امکان رساندن تانکرهای سوخت رسان به دلیل از بین رفتن راه‌های ارتباطی وجود نداشت، وجود ذخایر از پیش تعیین شده در مناطق سیل‌زده، موجب شد تا خودروهای امدادی و وسایل نقلیه شخصی مردم در زمان نیاز به سوخت، با مشکل مواجه نشوند.

بررسی های میدانی حاکی از این است که در بسیاری از مناطقی که کار امدادرسانی پس از وقوع سیلاب توسط ماشین‌آلات سنگین و امدادی در حال انجام بود، رساندن سیار سوخت به این خودروها و ماشین‌آلات سنگین و دیگر وسایل نقلیه امدادی موجب شد تا کوچکترین وقفه‌ای در کار امدادرسانی ایجاد نشود.

برآوردهای اولیه، ضریب آمادگی مجموعه عملیات تأمین و تولید سوخت در کشور در ایام نوروز که همزمان با روزهای سیلابی کشور شد را 99.97 درصد نشان می دهد.

در ادامه، جدول میزان مصرف بنزین در کل کشور در ایام نوروز گردآوری شده است.

همانطور که در جدول بالا مشخص است، رکورد مصرف بنزین کشور در این ایام مربوط به روز 29 اسفندماه با ثبت مصرف 135 میلیون و 800 هزار لیتر است که این رقم رکورد تاریخی مصرف بنزین کشور هم محسوب می شود.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان