تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸

همه آنچه باید درباره صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بدانید/ ۲۷ میلیون واحد مسکونی تا سقف ۳۰ میلیون تومان بیمه می‌شوند

لایحه تاسیس «صندوق بیمه حوادث طبیعی» که توسط بیمه مرکزی پیشنهاد شده و سال‌ها بین صنعت بیمه، دولت، مجلس و شورای نگهبان در حال رفت و برگشت است، به نتیجه نهایی خود نزدیک شده است.
همه آنچه باید درباره صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بدانید/ ۲۷ میلیون واحد مسکونی تا سقف ۳۰ میلیون تومان بیمه می‌شوند
رویداد۲۴ تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی نظیر آنچه در ترکیه، ژاپن، آمریکا و چند کشور زلزله‌خیز دیگر انجام گرفته است، انقلابی در بیمه کشورمان خواهد بود و مشارکت صنعت بیمه، دولت و مردم در ارائه پوشش بیمه‌ای اجباری و اختیاری را برای حوادث طبیعی فاجعه آمیز به دنبال خواهد داشت.

در همین باره امیر صفری رئیس سابق پژوهشکده بیمه درباره مزایای تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: بیمه مرکزی در سال ۱۳۸۱ تدوین پیش نویس لایحه صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی را در دستور کار قرار داد که در نتیجه پیش نویس مذکور در اوایل سال ۱۳۸۳ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شد.

وی افزود: این لایحه در سال ۱۳۹۰ در دولت تصویب و تقدیم مجلس شد. همچنین مجلس در اواخر سال ۱۳۹۲ لایحه موردنظر را بررسی و با تغییراتی نسبت به لایحه پیشنهادی دولت تصویب کرد.

صفری ادامه داد: مهمترین تغییر لایحه، جایگزینی بیمه ایران با صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی و اخذ پوشش بیمه پایه اجباری حوادث طبیعی از شرکت بیمه ایران بود.

وی افزود: شورای نگهبان با طرح این ایراد که مصوبه مجلس در لایحه دولت تغییر ماهوی داده است، آن را به مجلس برگرداند و مجلس نیز در سال ۱۳۹۵ با هدف رفع ایراد شورای نگهبان مصوبه خود را به حالت صندوق بازگرداند. با این حال این مصوبه مجلس نیز با چند ایراد از سوی شورای نگهبان مواجه شد که ایراد اصلی شورای نگهبان به بار مالی مندرج در مواد ۵ و ۶ مصوبه مجلس مربوط می‌شود.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه ادامه داد: به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان، مقرر شد این صندوق با سرمایه ۵۰۰ میلیارد ریال و به صورت موسسه عمومی غیر دولتی تاسیس و مطابق اساسنامه مصوب هیئت وزیران اداره شود و صندوق دارای هیأت امنایی متشکل از وزیران امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، مدیریت بحران کشور، بیمه مرکزی و شورای عالی استانهاست، پس بنابراین شرکت‌های بیمه در اداره آن نقشی نخواهند داشت. همچنین ارائه پوشش اتکایی و یا پوشش مازاد بر تعهد صندوق می‌تواند توسط شرکت‌های بیمه دارای صلاحیت انجام شود.

صفری تاکید کرد: اصلی‌ترین منبع درآمد صندوق، حق بیمه دریافتی است که درصدی از آن توسط مالکان واحد‌های منازل مسکونی و درصدی توسط دولت در قالب بودجه سنواتی تأمین می‌شود.

وی افزود: طرح بیمه حوادث طبیعی شامل همه واحد‌های مسکونی در کل کشور می‌شود و این امکان وجود دارد که پوشش صندوق به واحد‌های غیر مسکونی نیز تعمیم داده شود. صندوق بیمه حوادث طبیعی بخشی از خسارت‌های مالی وارده به ساختمان‌های مسکونی دارای انشعابات قانونی برق را در مقابل خطرات زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریالرزه (سونامی) تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس سابق پژوهشکده بیمه عنوان کرد: طبق این مصوبه حساب ویژه حوادث طبیعی به منظور پوشش اتکایی بیمه پایه حوادث طبیعی نزد بیمه مرکزی ایجاد می‌شود که دولت سالانه درصدی از بودجه سازمان مدیریت بحران کشور را در قالب اعتبارات مصوب آن سازمان با تخصیص ۱۰۰ درصدی در این حساب تودیع می‌کند و بیمه مرکزی از این طریق خواهد توانست ریسک حوادث طبیعی را در بازار‌های اتکایی بین المللی توزیع کند.

صفری ادامه داد: طبق مصوبه مجلس حق بیمه پایه هر سال مردم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و سهم دولت کاهش می‌یابد. این دومین منبع درآمدی صندوق از محل اعتبارات سازمان مدیریت بحران کشور موضوع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که این سهم نیز به صورت پلکانی کاهش می‌یابد و سایر منابع درآمدی صندوق از محل درآمد حاصل از سرمایه گذاری منابع صندوق و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حوادث طبیعی فاجعه بار به تشخیص شورای عالی بیمه و تأیید هیأت وزیران، چنانچه منابع حساب ویژه برای پوشش اتکایی خسارت وارده کافی نباشد، کسری حساب ویژه توسط دولت تأمین و پرداخت می‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: پیشنهاد بیمه مرکزی در خصوص نرخ حق بیمه برای پوشش زلزله بر مبنای حداکثر ۲۷ میلیون واحد مسکونی موجود در شهر‌ها و روستا‌ها که نیاز به پوشش بیمه‌ای دارند، با سقف تعهد ۳۰۰ میلیون ریال برای هر واحد مسکونی است که با توجه به محاسبات صورت گرفته، حق بیمه سالانه هر واحد مسکونی مبلغ ۹۰۰ هزار ریال برآورد می‌شود. در مجموع برای کل ۲۷ میلیون واحد مسکونی معادل ۲۴۳ هزار میلیارد ریال در سال است.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان