تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان:

رکود در ساخت و ساز‌ها صنعت سیمان را با مشکل مواجه کرده است/ تشریح مشکلات صادرات سیمان

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از مازاد بر نیاز تولید سیمان در کشور به رکود در ساخت و ساز‌ها خبر داد و گفت: تولیدکنندگان سیمان برای حفظ کارخانه‌های خود مجبور شده‌اند قیمت‌های خود را تعدیل کنند.
رکود در ساخت و ساز‌ها صنعت سیمان را با مشکل مواجه کرده است/ تشریح مشکلات صادرات سیمان
رویداد۲۴ عبدالرضا شیخان، اظهار کرد: با توجه به کیفیت خوب سیمان ایران و قیمت مناسب آن، ممکن است درخواست جدیدی برای سیمان و کلینکر از سوی کشور‌های مختلف وجود داشته باشد، ولی بحث تحویل به موقع و با قیمت مناسب نیز وجود دارد که به دلیل فشار تحریم‌ها و افزایش کرایه حمل و نقل، مقداری با مشکل مواجه هستیم در نتیجه تامین درخواست‌های جدید به آسانی ممکن نیست.

فروش عمده سیمان ایران، به عراق و افغانستان است

شیخان در رابطه با وضعیت صادرات سیمان در ایران بیان کرد: صادرات سیمان و کلینکر در سال ۹۶ و ۹۷ تقریبا چیزی حدود ۱۲ میلیون تن بوده است و برآورد امسال ما نیز این است که با توجه به تمام جهات، بتوانیم این رقم را تثبیت کنیم.

وی افزود: ما به کشور‌های مختلفی سیمان صادر می‌کنیم که فروش به عراق و افغانستان عمده آن است. کشور‌های آسیای میانه و حوزه خلیج فارس نیز خریدار سیمان ایران هستند، علاوه بر اینکه کلینکر تولیدی ما به کشور‌هایی همانند بنگلادش نیز صادر می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: با همه این‌ها باید بیان کرد در نهایت این مسائل به سیاست‌های حمل بستگی دارد، سیاست‌های حمل یکی از سیاست‌های تاثیرگزار در رسیدن به قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده است. با توجه به اینکه سیمان و کلینکر کالایی حجیم و کم‌ارزش محسوب می‌شود حمل و نقل آن بر رقابتی کردن قیمت‌ها بسیار موثر است.
 
رکود در ساخت و ساز‌ها صنعت سیمان را با مشکل مواجه کرده است/ تشریح مشکلات صادرات سیمان
به دلیل رکود در ساخت و ساز تولید مازاد بر نیاز محصول داریم

شیخان درباره وضعیت تولید سیمان در کشور نیز گفت: از نظر بازار داخلی به دلیل رکودی که در ساخت و ساز وجود دارد با مازاد بر نیاز سیمان مواجه هستیم، در نتیجه هزینه‌های تولیدکنندگان بالا رفته و مجبور شده‌اند قیمت‌های خود را تعدیل کنند تا بتوانند کارخانه خود را حفظ کنند، در غیر این صورت نمی‌تواند در این بازار بمانند.

وی افزود: اگر ظرفیت تولید سیمان را به همین شکل حفظ کنیم با توجه به ظرفیتی که اکنون برای جذب داریم بین ۲۵ تا ۳۲ میلیون تن مازاد خواهیم داشت و در صورت صادرات با کمبود مواجه نمی‌شویم.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان