تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ در مورد دلایل حمایت جبهه پایداری از لاریجانی؛

چرخش «پایداری» از پرتاب کفش به لاریجانی تا حمایت از ریاست او

در حالی که به نظر می رسد موضوع انتخابات ریاست مجلس از سوی عارف و لاریجانی از یک تقابل به یک تعامل تبدیل شده، با نزدیک شدن به آغاز به کار مجلس دهم، بار دیگر اقداماتی با هدف ایجاد شکاف در ائتلاف امید دیده می شود.
رویداد۲۴درحالی‌که به نظر می‌رسد موضوع انتخابات ریاست مجلس از سوی عارف و لاریجانی از یک تقابل به یک تعامل تبدیل‌شده، با نزدیک شدن به آغاز به کار مجلس دهم، بار دیگر اقداماتی با هدف ایجاد شکاف در ائتلاف امید دیده می شود.

عده‌ای که در مجلس دهم در یک اقلیت مطلق قرار دارند، اینک انتخابات ریاست مجلس را تبدیل به یک کارزار کرده‌اند تا در سایه ایجاد تشنج، در وهله نخست از این شکاف احتمالی سود برده و در وهله دوم بین انتخاب بد و بدتر، در نگاه نخست کم ضررترین گزینه را انتخاب کنند و حتی در نگاه بعد، شاید در سهم گیری نیز موفق شوند.

جبهه پایداری که به نظر می‌رسد بدون ائتلاف در مجلس دهم، تنها یک اقلیت خواهد بود، اینک تصمیمی مشابه را اتخاذ کرده است؛ اگرچه قطعا در پس این تصمیم، اهداف بسیاری وجود دارد.

محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در مجلس دهم، روز گذشته با اعلام حمایت جبهه پایداری از ریاست لاریجانی، گفت: «من فکر می‌کنم ایشان به‌خوبی می‌توانند مجلس را اداره کنند.»

این در حالی است که جبهه پایداری و طرفداران آن، از ابتدای مجلس نهم و ریاست لاریجانی، همواره در تقابل با شخص وی و مواضع او بوده‌اند و سؤالی که مطرح می شود آن است که این چرخش سیاسی را چگونه باید تعبیر کرد؟

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در این مورد، گفت: «به نظر می‌رسد که با توجه به جایگاه لاریجانی و حمایت‌هایی که از وی شده، جبهه پایداری اگر قصد داشته باشد که فراکسیونی را تعیین کند، در یک فراکسیون اقلیت قرار می‌گیرد که هیچ‌گونه اثرگذاری در تعیین ریاست مجلس نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که این افراد هیچ راهی ندارند جز اینکه با لاریجانی تعامل داشته باشند که البته این به معنای مواضع مشترک نیست بلکه یک تاکتیک مشترک است که در موضوع تعیین ریاست مجلس مطرح است

این در حالی است که به نظر می‌رسد جبهه پایداری چاره‌ای جز حمایت از لاریجانی ندارد.

ناصر ایمانی، یکی دیگر از فعالان سیاسی اصولگرا و عضو پیشین شورای سردبیری روزنامه رسالت در گفت‌وگو رویداد۲۴ در مورد دلایل حمایت پایداری‌ها از لاریجانی، گفت: «هر تصمیم سیاسی متناسب با همان برهه زمانی است؛ در حال حاضر عملاً برای ریاست مجلس تنها دو کاندیدا حضور دارند. جبهه پایداری در این برهه سه گزینه پیش رو دارد؛ رأی به عارف، رأی سفید و حمایت از لاریجانی، که مسلماً گزینه سوم اتفاق می‌افتد.»

پرتاب مهر و کفش به‌سوی لاریجانی

با در نظر گرفتن اختلافات بی‌شمار جبهه پایداری با لاریجانی در مجلس نهم، این موضوع مطرح می شود که آیا جبهه پایداری تا این حد احساس خطر کرده است؟

البته این در حالی است که ظاهراً زاهدی و سایر اعضای جبهه پایداری اعتقادی به این اختلافات ندارند. وی در این مورد گفت: «اینکه گفته می شود ما اختلاف زیادی با ایشان داشتیم، درست نیست. گاهی ما اختلاف‌نظرهایی نیز باهم داشتیم، اما این به این معنا نبود که ایشان را قبول نداشتیم.»

زاهدی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که تنها کمتر از پنج سال از حمله طرفداران جبهه پایداری با مهر و کفش به لاریجانی در سخنرانی 22 بهمن 90 وی در حرم حضرت معصومه (س) در قم می‌گذرد.

بااین‌وجود حسین کنعانی مقدم قائل به تفاوت فکری در میان آن‌هاست و جبهه پایداری‌ها را به دو گونه تقسیم می‌کند: «در درون پایداری گرایشات مختلفی وجود دارد؛ برخی بیشتر به سمت جریانات افراطی سوق پیدا می‌کنند و برخی دیگر اعتدال‌گرا هستند و با نوع تفکر لاریجانی تقابل ندارند. به نظر می‌رسد که این بخش از اعتدال‌گرایان جبهه پایداری در کنار لاریجانی باشند تا در مقابل فراکسیون‌هایی که تشکیل می شود به یک اقلیت مطلق و بی‌تأثیر تبدیل نشوند

واکنش لاریجانی به حمایت جبهه پایداری

کنعانی مقدم در مورد واکنش لاریجانی به این اعلام حمایت‌ها، گفت: «با توجه به مشی سیاسی لاریجانی، به نظر می‌رسد که وی این حمایت را به‌واسطه مجموعه شروطی خواهد پذیرفت، چراکه برخی از این افراد اگر در فراکسیون قرار بگیرند، سعی می‌کنند سهم خواهی کنند و در کمیسیون ها و ریاست آن‌ها و مراکز مختلف سعی می‌کنند سهم به دست آورند و ممکن است در آینده فشارهایی را نیز در این خصوص به لاریجانی وارد کنند

این در حالی است که ناصر ایمانی نظری متفاوت در این مورد دارد: «جبهه پایداری نمی‌تواند سهم خواهی کند، در حال حاضر جبهه پایداری در درون فراکسیون اصولگرایان قرار دارد و همه فراکسیون اصولگرایان بین دو گزینه از لاریجانی حمایت می‌کنند، چاره‌ای جز این ندارند و اگر رأی سفید دهند که عارف رئیس مجلس می شود

وی ادامه داد: «لاریجانی مطلقاً به این اعلام حمایت واکنش نشان نخواهد داد، چراکه نیازی به این حمایت‌ها ندارد و از سوی دیگر جبهه پایداری، منفرد نیست و تمام حرکت‌های آن در درون فراکسیون اصولگرایان تعریف می شود. به‌بیان‌دیگر، چیزی به نام جبهه پایداری در کنار فراکسیون اصولگرایان وجود ندارد و اصولگرایان قطعا به لاریجانی رأی می‌دهند

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که پایداری‌ها که اینک در صورت منفرد بودن در اقلیت مطلق قرار می‌گیرند، چاره‌ای جز پیوستن به سایر اصولگرایان و حمایت از لاریجانی ندارند. به‌بیان‌دیگر باوجود سابقه تقابل‌های سرسخت با لاریجانی تا سر حد پرتاب مهر و کفش به وی، اینک ناگزیر هستند برای جلوگیری از ریاست مجلس عارف، پا روی آرمان‌های خود بگذارند و به‌سوی لاریجانی تغییر موضع دهند.

برچسب ها: جبهه پایداری ، عارف
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۴
0
4
از دست و زبان افراطی جماعت باید به خدا پناه برد. حتی از مهر نمازش. چرا که هر لحظه ممکنه به سمتت پرتابش کنه و چشمت رو در بیاره.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان