تاریخ انتشار: ۰۶:۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
غرویان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

صداوسیما در تشویق مردم به قمار شریک است/ قوه قضائییه به پول‌هایی که تلویزیون از مردم گرفته رسیدگی کند

آیت الله غرویان معتقد است که برخی از مراجع تقلید به دلیل اینکه در بسیاری از موارد و مسائل شخصی مردم ورود پیدا کرده و فتوا داده‌اند باعث شده تا زمانی که در خصوص موضوع مهمی فتوا می‌دهند، اهمیت و ارزش چندانی نداشته باشد.
صداوسیما در تشویق مردم به قمار شریک است/ قوه قضائییه به پول‌هایی که تلویزیون از مردم گرفته رسیدگی کند
رویداد۲۴ برنامه برنده باش به دلیل آنچه که قمار خوانده شده بود، از کنداکتور شبکه سوم تلویزیون حذف شد. در هفته جاری ابتدا آیت الله مکارم فتوایی صادر کرد که در آن برنده باش قمار تلقی شده بود. مکارم گفته بود «این کار قمار است و کسانی که شرکت می‌کنند مالک آن جوایز نمی‌باشند.» هرچند روابط عمومی این مسابقه به دفاع از این برنامه برآمد اما نظر رهبر انقلاب باعث شد صداوسیما بلادرنگ جلوی پخش برنامه را بگیرد. سوال مهم این بود که آیا فتوای یک مرجع تقلید برای صداوسیما کافی نبود و حتما آیت الله خامنه‌ای باید نظرش را نسبت به یک مسئله اعلام می‌کرد؟ نکته مهمتر اینکه چرا فتواهای مختلف مراجع همچون رباخواری بانک‌ها یا موضوعی همچون قمار در تلویزیون این چنین نادیده گرفته می‌شود؟
 
آیت الله محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به این سوال‌ها پاسخ داده و می‌گوید: مراجع همواره نظر و فتوای خود را اعلام می‌کنند، اما از آنجایی که مراجع در بدنه حاکمیت نیستند، شاید بی‌توجهی به برخی نظرهای آنها بیش از پیش نشان داده شود. اخیرا آیت الله مکارم درباه مسابقه برنده باش گفتند این برنامه مصداق قمار است و رهبری نیز روز گذشته نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند که صدا و سیما برنامه‌هایی که به صورت بخت آزمایی است را نباید رواج دهند.

غرویان در ادامه با بیان اینکه عموما این فتوا‌ها باید پیش از شروع به کار این برنامه‌ها صادر شود، تصریح کرد: عموما می‌بینیم که این برنامه‌ها به مدت مدیدی پخش می‌شوند و بعد از این که پول و مخاطبان بسیاری را جذب کردند، اعلام می‌شود که این برنامه قمار است. خب تکلیف این پولی که تاکنون از مردم گرفته‌اند چه می‌شود؟ همه این پول‌هایی که دریافت کرده‌اند حرام و حاصل قمار است که قوه قضائییه باید رسیدگی کند و آن به صاحبانش برگردانده شود.

آیت الله غرویان خاطرنشان کرد: قمار در واقع به پولی می‌گویند که فرد برای بدست آوردن آن زحمتی نکشیده باشد. اینکه فردی به قید قرعه از میان چند نفر برنده می‌شود، اصلا شرعی و صحیح نیست.
 
او ادامه داد: یکبار برنامه رامبد جوان را مشاهده می‌کردم که به خانمی گفت شانس شما این است که اگر توپ بسکتبال را از فاصله معینی در سبد بیندازید برنده چند میلیون تومان پول می‌شوید. آن خانم گفت من توانایی ندارم و آقای جوان گفت می‌توانید از میان افراد حاضر آقایی را به عنوان نایب انتخاب کنید تا برای شما این کار را انجام دهد و در نهایت هم آن چند میلیون تومان پول را بدون کوچکترین زحمتی دریافت کردند. خب جوانان کشور ما با آن همه تحصیلات نمی‌توانند بعد از سال‌ها کار کردن آن همه پولی که در یک برنامه بدست آمد را داشته باشند. قمار از این جهت حرام اعلام شده فردی بدون زحمت پولی را بدست می‌آورد. متاسفانه این قبیل برنامه‌ها مدام مردم را به برنده شدن و پول زیاد دعوت می‌کند، اما از آن سمت خطیب جمعه مردم را به اقتصاد مقاومتی، کم خوردن، ساده زیستی، اشکنه خوردن و ... دعوت می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه صداوسیما نیز در تشویق به قمار شریک است، گفت: صداوسیما با این قبیل رفتار‌ها اعتماد مردم و جامعه را بیش از پیش از خود سلب می‌کند.
 
غرویان گفت: رفتار‌ صداوسیما مردم جامعه را نسبت به فتوای مراجع بی اهمیت می‌کند و متاسفانه به دلیل جناج بندی‌هایی که صداوسیما دارد این سیاست‌ها را در پیش گرفته است. البته از سوی دیگر متاسفانه برخی از مراجع به گونه‌ای صحبت می‌کنند و فتوا می‌دهند که گویی در خلاء صحبت می‌کنند و مشکلات جامعه را نمی‌بینند.
 
ایت الله غرویان گفت: مراجع بعضا در برخی از مسائل و جزئیات زندگی مردم ورود پیدا می‌کنند و چون برای مردم این موضوع پذیرفته شدنی نیست، آنجایی که مراجع یک حرف مهم و باارزشی را می‌زنند هم دیگر برای مردم اهمیتی ندارد، باید بگویم ارزش کلام مرجعیت پایین آمده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
1
3
اگه خیلی راست میگن در مورد سود بانکی به حرف مراجع گوش کنن..‌.نه فقط ی برنامه بی اهمیت .....سود بانکی که پدر همه رو در آورده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
چندین بانک قرض الحسنه برای این بوجود آمدند که مردم پول خود را رایگان در آن بانک سپرده گزاری کنند و سودی دریافت نکنند بعد هرکس احتیاج به وام داشت بتواند از این بانک قرض الحسنه وام بدون سود دریافت کند.
شما در این بانک های قرض الحسنه چقدر سپرده گزاری کردید تا دیگران بتوانند وام بدون سود دریافت کنند
نظرات شما
پیشخوان