تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
چهار سال سخت مسکن کدامند؟

پیش‌بینی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از قیمت مسکن در سال ۹۸

خسروی گفت: طبق آماری که ما داریم در ۱۸ روزه بعد از تعطیلات تاکنون، حدود ۱۴ درصد کاهش تعداد معاملات را در کشور نسبت به سال گذشته داشتیم.
پیش‌بینی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران از قیمت مسکن در سال ۹۸
رویداد۲۴ در اواسط سال گذشته تحت تاثیر نوسان‌های نرخ ارز، بازار مسکن هم شاهد افزایش چشمگیر قیمت ملک و همچنین اجاره بها بود. بررسی‌ها از وضعیت معاملاتی بازار مسکن طی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد با وجود کوچک‌شدن ابعاد بازار معامله، بخش عرضه به افزایش قیمت مسکن همچنان اصرار داشته است. از طرفی شاهد این هستیم که دلال‌ها در برخی از مناطق تهران با خرید چندین واحد به صورت یکجا و عرضه آن با قیمت دلخواه و حتی خیلی بالاتر از قیمت مرسوم باعث گران‌شدن مسکن در آن منطقه می‌شوند.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در این باره گفت: در بین ۱۲ هزار مشاور املاک در کشور به ندرت اتفاق می‌افتد که کسی سرمایه زیادی داشته باشد که خرید و فروش به شکل مذکور انجام دهد. اگر عده‌ای کاسب هستند و این کار را انجام می‌دهند، مشاوران املاک نمی‌توانند با آن‌ها مخالفت کنند.

وی افزود: در سال ۹۱ قیمت دلار ۳ برابر شد و قیمت مسکن نیز به واسطه آن ۳ برابر شد، اما پس از افزایش قیمت مجدد ارز دیگر قیمت مسکن بالا نرفت و در سال ۹۲ به طور کلی توان مردم اجازه نمی‌داد که قیمت‌ها افزایش یابد. براساس تجربه ما، در سال ۹۸ جهش قیمتی متفاوتی را نسبت به سال ۹۷ نخواهیم داشت و زیر شاخص تورم خواهد بود.

قلی خسروی در پاسخ به این سوال که افتتاح ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با نام طرح مسکن امید در سال ۹۸ چه تاثیری در بازار مسکن خواهد گذاشت؟ گفت: از نظر جو روانی این طرح بالاترین تاثیر را خواهد گذاشت. ما این تجربه داریم که قیمت مسکن در طی این ۴۰ سال ۴ مرتبه در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ به صورت جهشی افزایش داشته است. در سال ۸۶ بانک‌های خصوصی به سرعت تشکیل شد و هر کجا را که می‌خواستند بخرند، می‌خریدند همین باعث شد که قیمت مسکن بالا برود. مسکن مهر آن زمان که رقم خورد جو روانی را کنترل کرد.

وی با تاکید بر اینکه جو روانی و عرضه و تقاضاست که قیمت را مشخص می‌کند، افزود: طبق آماری که ما داریم در ۱۸ روزه بعد از تعطیلات تاکنون، حدود ۱۴ درصد کاهش تعداد معاملات را در کشور نسبت به سال گذشته داشتیم که به صورت جزئی در کل کشور، ۵ درصد کاهش مبایعه‌نامه و ۲۵ درصد کاهش اجاره را شاهد بودیم. نسبت به سال ۹۷، در تهران ۴۲ درصد کل قراردادها، ۵۰ درصد مبایعه‌نامه‌ها و ۳۴ درصد اجاره نامه‌ها کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: سامانه ملی املاک و مستغلات را به نام کدرهگیری به مدت ۱۰ سال است که راه اندازی کرده‌ایم و باید بیشتر از این تقویت شود، زیرا شفافیت لازم را دارد. امسال، سال رونق تولید نامگذاری شده و باید از سازنده‌ها حمایت شود تا انگیزه بیشتری را برای تولید مسکن داشته باشند.

قلی خسروی در پایان خاطرنشان کرد: ما در فدراسیون بین‌المللی املاک و مستغلات در اروپا عضو شدیم تا نوآوری و مواردی که در ساختمان و طراحی و… است را به‌روز استفاده کنیم و تحریم‌ها در روابط ما با این فدراسیون تاثیر نخواهد داشت.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان