تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
نتایج پایش امنیت سرمایه‌گذاری؛

گزارش مجلس از وضعیت کسب و کار

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی عوامل تاثیرگذار بر امنیت سرمایه‌گذاری و پایش انجام شده در تابستان گذشته را اعلام کرد.

گزارش مجلس از وضعیت کسب و کار

رویداد۲۴ نتایج پایش امنیت و سرمایه گذرای به تفکیک استان ها در تابستان ۹۷ که توسط مرکز پژوهش های  مجلس انجام شده حاکی از آن است که در میان نماگرهای هفت گانه شاخص امنیت اقتصادی در تابستان ۱۳۹۷، نماگرهای عملکرد دولت و ثبات اقتصاد کلان نامناسب تر و بدتر از بقیه و نماگرهای مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض و ثبات و پیش بینی پذیری مقررات و رویه های اجرایی همانند دو پایش گذشته بهتر از بقیه ارزیابی شده اند.

نماگر عملکرد دولت واجد مولفه اختلال در کسب و کار بر اثر تحریم های خارجی است که در بهار ۱۳۹۷ همانند زمستان ۱۳۹۶ بهترین ارزیابی را در میان سایر مولفه ها داشته است و بار اصلی خوب ارزیابی عملکرد دولت در آن دوره ها را به دوش می کشید، اما در پایش تابستان ۱۳۹۷ به شدت نامناسب ارزیابی شده و موجب شد نماگر عملکرد دولت به عنوان بدترین و نامناسب ترین نماگر شناخته شود.

در نماگر مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض، استان های تهران و البرز، همدان و کهگیلویه و بویر احمد بدترین و استان های بوشهر، خراسان جنوبی و سمنان در جایگاه بهترین قرار گرفته اند که با توجه به اینکه مولفه های این نماگر بیش تر آماری هستند این پراکندگی می تواند معنادار باشد.

دو مولفه «عمل مسئولان استانی و محلی به وعده های اقتصادی داده شده» و«عمل مسولان ملی به وعدهای داده شده» همانند دو فصل قبل جزء نامناسب ترین و بدترین ارزیابی در میان همه مولفه ها بوده اند. ضروری است مسئولان کشوری و استانی برای ارتقای امنیت سرمایه گذرای در کشور و نیز استان خود، در عمل به وعده ها بیش تر همت کنند و در صورتی که احتمال تحقق و عده ای را اندک می دانند، از اعلام آن اجتناب کنند.

در تابستان ۱۳۹۷ همزمان با خروج دولت آمریکا از برجام و شروع مجدد تحریم ها، «ایجاد اختلال در کسب و کار به دلیل تحریم های خارجی» نسبت به فصل های گذشته نامناسب تر ارزیابی شده است که البته به نظر می رسد، تحریم های خارجی آثار ثانویه ای بر سایر مولفه ها می تواند داشته باشد که بر اثر آن، ارزیابی فعالان از سایر مولفه ها نیز دچار تغییراتی نسبت به پایش های قبلی و زمانی که تحریم ها برنگشته بودند شده است؛ بر همین اساس تحلیل دقیق تر از این موضوع نیاز به بررسی نتایج پایش های فصل های بعدی و سنجش ارزیابی پایش های با هم دارد.

همچنین به نظر می رسد در پایش تابستان ۱۳۹۷ نوسانات نرخ ارز باعث بدتر شدن امنیت سرمایه گذرای نسبت به دوره های قبل شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت ارز ، تحریم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان