تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸

روز پررفت‌وآمد مسئولان در نمایشگاه کتاب

هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران در ساعت‌های اولیه میزبان گروه‌های دانش‌آموزی از مدرسه‌های مختلف و در پایان روز میزبان مسئولان بود که به نسبت روزهای قبل حضورشان در نمایشگاه پررنگ‌تر شده است.

روز پررفت‌وآمد مسئولان در نمایشگاه کتاب

رویداد۲۴ هفتمین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (سه‌شنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) در  حالی سپری شد که در ساعت‌های اولیه میزبان تعداد زیادی از گروه‌های دانش‌آموزی بود؛ به نحوی که احساس می‌کردید به یک مدرسه بزرگ پا گذاشته‌اید. در این میان تعدادی از دانش‌آموزان نیز از گروه‌های خود جا می‌ماندند. 

امروز همچنین محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات -، عباسعلی کدخدایی - سخنگوی شورای نگهبان -، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی - رئیس دفتر مقام معظم رهبری -، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی -، و حسین دهقان و مصطفی محمد نجار - وزیران سابق دفاع - از جمله مهمانان نمایشگاه کتاب بودند. 

از رادیو نمایشگاه از تبلیغ یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته تا نرم‌افزارهایی که می‌گویند کتاب را به صورت اینترنتی بخرید که در واقع نوعی تبلیغ برای نیامدن به نمایشگاه است شنیده می‌شود. گاهی هم برنامه‌ رادیو نمایشگاه به اخبار نمایشگاه اختصاص می‌یابد.

با وجود این‌که برخی ناشران بزرگ به خاطر چاپ و عرضه کتاب‌های‌شان به صورت قاچاق ضرر زیادی کرده‌اند و نمایشگاه  محل مناسبی برای آگاهی دادن به مخاطبان در این زمینه است، اما به این موضوع توجهی نشان نمی‌دهند. به جز یکی دو ناشر کوچک در نمایشگاه کتاب، ناشری اقدام به چسباندن پوستر «قاچاق کتاب نخریم» در غرفه‌اش نکرده است. یکی از ناشران در این زمینه می‌گوید: مردم خودشان می‌دانند نباید کتاب قاچاق بخرند. بخشی از کتاب‌های کنار خیابان هم برای ناشران نیست، برخی مجوز چاپ ندارند و سانسور شده‌اند و برخی هم در ایران منتشر نشده‌اند.

کتاب‌سازی و صاحب کتاب شدن یکی از مشکلات نشر ماست که چند سالی است با این موضوع دست به گریبان است. با گشت زدن در میان غرفه‌های شبستان به ناشرانی برمی‌خوریم که تبلیغی با مضمون «پایان‌نامه شما را کتاب می‌کنیم» دارند. به نظر می‌رسد مسئولان باید توجه بیشتری  به این موضوع داشته باشند. فروش کتاب‌های هزارتومانی و دوهزارتومانی هم از نکات جالب نمایشگاه کتاب است. گویا الگوی خیابان انقلاب در نمایشگاه هم اجرا می‌شود و یا این‌که نشر می‌خواهد از شر کتاب‌هایی که آورده است خلاص شود.

شلوغی ناشران بزرگ و خلوتی ناشران کوچک بیش از حد به چشم می‌آید؛ ناشرانی که برخی امیدوارند تا پایان نمایشگاه پول غرفه‌شان را دربیاورند. 

شاید پرسیدن نشانی غرفه‌ها، سرویس بهداشتی‌ و مترو در نمایشگاه کتاب از موضوعات عادی باشد اما پرسیدن نشانی غرفه بازی کمی عجیب است. فروش آدامس، گل، دستمال کاغذی، زعفران و کیسه خواب هم در محوطه حیاط شبستان به چشم می‌خورد. البته ورودی مترو هم جلب توجه می‌کند؛ از فروش مسواک گرفته تا مدادرنگی و کتاب.

در هفتمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب، داریوش رضوانی - رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه - در نشستی از صدور ۱۰۹  رأی برای ناشران متخلف خبر داد و گفت: ۱۵ مورد تعطیلی یک‌روزه و نصفه‌روزه و ۴۸ ساعته داشتیم. ۴ رأی برای تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه، ۲۹ مورد اخطار کتبی، درج در پرونده و محرومیت از نمایشگاه استانی و نمایشگاه کتاب تهران بود و ۶۱ مورد هم جمع‌آوری کتاب، اخطار کتبی و درج در پرونده و اخذ تعهد و قطع دستگاه‌های کارت‌خوان بوده است.

رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره موارد تخلف اظهار کرد:  ۲ مورد تعطیلی به خاطر نقد کردن بن، ۴ رأی به خاطر فروش کتاب غیرمرتبط، یک مورد فروش کتاب افست و ۱ مورد واگذاری غرفه به غیر بوده است. ۴۹ مورد نیز که بیشترین تخلفات را شامل می‌شود ارائه و فروش کتاب‌های بدون شناسنامه و کتاب‌های سایر ناشران، ۲۱ مورد هم فروش کالای غیرکتاب در بخش کودک و نوجوان، ۳ مورد نداشتن نمایندگی و نداشتن کارت شناسایی، ۲۶ مورد رعایت نکردن شئونات و  ۵ مورد هم به خاطر فروش کتاب فاقد مجوز بوده است.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه در مصلای تهران پذیرای بازدیدکنندگان است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان