تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸

کنتورهای گاز هوشمند می‌شوند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ما در پی راه‌اندازی سامانه هوشمند گاز هستیم که حدود دو ماه آینده طراحی نخستین آن به نتیجه می‌رسد، در زمینه کنتورهای هوشمند گاز نیز بخشی از طرح پایلوت را با موفقیت اجرا کرده‌ایم.

کنتورهای گاز هوشمند می‌شوند

رویداد۲۴ حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نخستین روز برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حاشیه نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران درباره پرداخت پول از سوی شرکت ملی گاز ایران به خزانه‌داری گفت: شرکت ملی گاز ایران یکی از خوش‌حساب‌ترین شرکت‌ها در مقابل خزانه‌داری است، ما در زمینه هدفمندی مصرف سوخت و سهم صندوق خزانه، هرآنچه را لازم بوده است پرداخت کرده‌ایم و اکنون هیچ بدهی به این صندوق نداریم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها را یکی از اولویت‌های گازرسانی در کشور عنوان کرد و در پاسخ به پرسشی درباره افزایش قیمت گاز، گفت: ما هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت گاز نداریم.

طرح‌های پژوهشی صنعت گاز یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران بود که تربتی در این باره توضیح داد: ما با کمک دانشگاه‌ها چهار انستیتو شامل انستیتوهای گاز طبیعی، اندازه‌گیری، توربین و ال‌ان‌جی تشکیل داده‌ایم که امیدواریم با استفاده از این انستیتوها طرح‌های پژوهشی خوبی را تعریف کنیم به‌عنوان مثال حدود 22 طرح زیربنایی، کاربردی و انتقال فناوری صنعت گاز با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه‌ها اجرا خواهیم کرد.

کنتورهای هوشمند گاز از دیگر پرسش‌هایی بود که معاون وزیر نفت در امور گاز به آن پاسخ داد و گفت: ما در پی راه‌اندازی سامانه هوشمند گاز هستیم که حدود دو ماه آینده طراحی نخستین آن به نتیجه می‌رسد، در زمینه کنتورهای هوشمند گاز نیز بخشی از طرح پایلوت را با موفقیت اجرا کرده‌ایم و بر اساس تجربه‌های ارزشمندی که در این زمینه به دست آورده‌ایم، طرح کنتورهای هوشمند گاز و سامانه هوشمند گاز را به نتیجه نهایی خواهیم رساند.

به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، میزان صادرات گاز ایران به ارمنستان با هدف تهاتر گاز و برق بر اساس آخرین رقم مورد توافق دو کشور در سال 97 انجام می‌شود و اکنون تغییری ندارد.

تربتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قیمت‌گذاری گاز ارسالی به نیروگاه‌ها توضیح داد: تعیین قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به‌عهده دولت است، اما درباره نیروگاه‌ها آنچه از قیمت نیز مهم‌تر است موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی است، زیرا از نگاه شرکت ملی گاز ایران، نیروگاه‌ها گاز را به‌درستی مصرف نمی‌کنند و امیدواریم موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف گاز در نیروگاه‌ها به‌عنوان یک طرح مهم و جدی پیگیری شود. به‌اعتقاد ما، نیروگاه‌ها با بهره‌مندی از بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 1393 می‌توانند برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدام کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصمیم‌گیری درباره صادرات ال‌ان‌جی را مربوط به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد و توضیح داد: صادرات ال‌ان‌جی برای مقاصد دور در نظر گرفته می‌شود، مانند بازارهای ژاپن، اما کشورهای همسایه ایران اکنون از ظرفیت خوبی برای دریافت گاز طبیعی برخوردار هستند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان