تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸

کوپن تنها برای کارگران؟!

با بررسی لایحه پیشنهادی بودجه بار دیگر پای کوپن به اقتصاد ایران باز شد که توانست برای ماندگاری در بودجه رای بگیرد اما تا به امروز به صورت اجرایی کارایی از آن دیده نشده و برخی از کارشناسان بر این باورند که کوپن تنها برای کارگران طراحی و اجرا شود.

کوپن تنها برای کارگران؟!

رویداد۲۴ بررسی اخبار اقتصادی روز جاری از آن حکایت دارد که عموم خوانندگان اخباری در زمینه احیای کوپن، قیمت مسکن و حواشی آن، اهداف سامانه ارزی نیما، حذف صفر از پول ملی، قیمت کالاهای اساسی و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

در زمان بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال جاری بود که بار دیگر پای کوپن اما این بار از نوع الکترونیکی آن به اقتصاد ایران باز شد و پیشنهاد شد برای افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از اقتصاد خانوار بار دیگر کوپن به اقتصاد ایران وارد شود؛ کوپن الکترونیکی در بودجه سال جاری جایی برای خود پیدا کرده اما هنوز به صورت عملی به اجرا در نیامده و این موضوع موافقان و مخالفانی دارد که بار دیگر مخالفان نیم نگاهی به تأثیر کوپن بر تورم اقتصاد کشور دارند. حال در این زمینه علیرضا حیدری- کارشناس حوزه کار - با اشاره به هزینه سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی سبد ماهانه معیشت کارگران، از دولت خواست سیستم کوپن الکترونیکی را برای حمایت از خانوارهای کارگری و اقشار ضعیف و آسیب پذیر احیا کند.

قیمت‌های پرت، مانع خرید و فروش در بازار مسکن

در روزهای گذشته به دستور مقامات قضائی، قیمت‌های غیرمنطقی که عموماً از سوی دلالان برای ایجاد نوسان و افزایش قیمت کالا در بازارهای مختلف به خصوص خودرو و مسکن ارائه می‌شد، از خروجی سایت‌های پذیرنده آگهی حذف شد که در ابتدای امر این اتفاق خوب فضای دلالی را در بازار تا حدودی کاهش داد. در ماه‌های قبل بود که اعلام شد این قیمت‌های کذایی جو بازار را متشنج می‌کند و عاملی می‌شود که حتی اگر معامله‌ای انجام نشود، درنهایت قیمت در بازارها افزایش یابد، در این زمینه اما رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است قیمت‌هایپرتی که در حال حاضر برای واحدها تعیین می‌شود، مبنای منطقی ندارد و مردم خرید نمی‌کنند. این گفته شاید تا حدودی درست باشد اما در نهایت اعلام این قیمت‌ها، جو روانی بازار را تغییر می‌دهد.

اهداف محقق نشده نیما

با آغاز روند صعودی قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی از ابتدای سال گذشته، دولت برای کنترل و مدیریت بازار تصمیمات قابل توجهی همچون ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی، راه اندازی سامانه نیما، طراحی بازار باز ارزی و … را در دستور کار خود قرار داد که در این میان انتقادات بسیاری به سامانه نیما وارد بود زیرا صادرکنندگان علاقه‌ای به عرضه ارز خود در این سامانه نداشتند و از سوی دیگر صف‌های طولانی برای دریافت ارز این سامانه در برهه‌ای از زمان ایجاد شده بود. با این شرایط اعلام شده که ۷۵ درصد ارز صادراتی به نیما بر نمی‌گردد و جای سوال دارد که آیا نیما به اهدافش رسیده است؟

ماجرای صفرهای بی اثر بر اقتصاد

یکی از مسائلی که هر چند وقت یک بار در اقتصاد ایران پای آن به میان می‌آید، موضوع حذف صفر از پول ملی است که این موضوع نیز به دلیل آنکه امکان افزایش تورم در جامعه را داشته باشد و از سوی دیگر تحقق اهداف حذف صفر از پول ملی نیاز به پیش شرط‌هایی دارد که در شرایط فعلی این موضوع آنچنان عملی نیست که در این زمینه محمدعلی دهقان- معاون وزیر اقتصاد - معتقد است حذف چهار صفر از پول ملی در راستای امور ثبتی و حسابداری است و نگهداری حساب‌ها را راحت‌تر خواهد کرد وگرنه اثر ملموس بر اقتصاد نخواهد گذاشت.

داستان ادامه‌دار مرغ

ماه مبارک رمضان از فردا آغاز می‌شود و دولت همچون سال‌های گذشته با کمک اصناف برنامه‌هایی برای این ماه دارد؛ از این برنامه‌ها می‌توان به عرضه و مدیریت کالاهای اساسی در سطح بازار و فروش فوق‌العاده محصولات در سطح خرده فروشی اشاره کرد. یکی از محصولاتی که در این ماه مورد استفاده قرار دارد، مرغ است که در ماه‌های گذشته، قیمت هر کیلو مرغ به نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد اقلام مرغ همچون سینه و فیله متناسب با نرخ مرغ کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین نشده است.

ارز مسافرتی چند؟

امروز (۱۵ اردیبهشت) بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۳۲۵ تومان می‌خرند و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۵ هزار و ۹۵۴ تومان است. پس از کاهش قیمت ارز در روز گذشته، نرخ خرید دلار در بانک‌ها امروز نسبت به هفته گذشته که ۱۳ هزار و ۹۳۶ تومان اعلام شده بود، افزایش داشته است. امروز بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۶ هزار و ۶۷۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان است که نسبت به چهارشنبه گذشته ۸۰۰ تومان افزایش داشته است. این صرافی‌ها همچنین امروز هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز افزایش ۵۵۰ تومانی داشته است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان