تاریخ انتشار: ۱۹:۲۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸

گرانی کالای رایج این روزهای بازار

قیمت محصولات به خصوص محصولات خوراکی طی یک سال اخیر در بازار روند صعودی به خود گرفته و با رشد قیمت یک محصول در خواب غفلت دستگاه‌های نظارتی، محصول دیگر در ذهن به فکر گرانی است.

گرانی کالای رایج این روزهای بازار

رویداد۲۴ بررسی اخبار اقتصادی روز جاری حکایت از آن دارد که عموم خوانندگان اخباری در زمینه قیمت و میزان تولید محصولات خوراکی، حواشی بازار متشکل ارزی، پیش‌بینی بازار مسکن، هزینه سفر و آخرین قیمت بلیت اتوبوس، رکوردشکنی جدید بازار سرمایه، حواشی بازار خودرو و نرخ ارز را مورد بررسی و پیگیری قرار داده‌اند.

از ابتدای سال گذشته بود که به واسطه نوسان نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی قیمت بسیاری از محصولات به ویژه محصولات خوراکی روند صعودی به خود گرفت که بررسی‌ها نشان از آن دارد که در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته نرخ تورم اقلام خوراکی تا ۵۰ درصد رشد کرده است. طی یکسال اخیر محصولاتی همچون گوشت قرمز، گوشت مرغ، چای، خرما، لبنیات و برنج روند صعودی به خود گرفته که در روزهای گذشته تن ماهی در کنار ماکارونی نیز افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار داده است.

بررسی‌ها نشان از آن دارد که برخی برندهای تولید تن ماهی قیمت محصولات خود را تا دو برابر افزایش داده‌اند و حداکثر قیمت تن ماهی در حال حاضر به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این در حالی است که هرچند وقت یک بار قیمت محصولی در بازار روند صعودی به خود می‌گیرد و دستگاه‌های متولی هیچ پاسخگویی و نظارتی بر این موارد ندارند.

همان‌طور که گفته شد قیمت گوشت قرمز از ابتدای سال گذشته روند صعودی به خود گرفته که یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول کاهش ذبح دام اعلام شد. حال با توجه به آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار در رابطه با کشتار دام در کشتارگاه‌های کشور در زمستان سال گذشته، نشان از آن دارد که وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح شده در مجموع ۸۱.۵ هزار تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام‌ها بوده که این آمار گواه آن را دارد که میزان تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی با کاهش ۲۳ درصدی مواجه شدهاست.

بازار متشکل ارزی به سرنوشت نیما دچار می‌شود؟

بانک مرکزی از سال گذشته با رشد قیمت ارز برنامه‌های متنوعی را برای کنترل و مدیریت بازار در دستور کار خود قرار داد که از این برنامه‌ها می‌توان به اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات برخی کالاها، راه‌اندازی سامانه نیما و طراحی بازار متشکل ارزی اشاره کرد که عمر ارز ۴۲۰۰ تومانی آن طور که پیش‌بینی می‌شود بیش از یک سال نخواهد بود و در کنار آن با توجه به عدم بازگشت ۷۵ درصدی ارز صادرکنندگان به سامانه نیما این سامانه به اهداف خود نرسیده است و جای سوال دارد که آیا بازار متشکل ارزی در شرایط فعلی موفق خواهد شد. در این رابطه سمیعی - رئیس اسبق کانون صرافان - با بیان این‌که مزیت بازار متشکل ارزی کشف قیمت واحد است، گفت: بازار متشکل ارزی زمانی موفق خواهد بود که قیمت در آن واقعی و واحد باشد.

شیب رشد قیمت‌ها ملایم می‌شود!

اخبار بازار مسکن در ماه‌های اخیر که به جز جدانشدنی اخبار اقتصادی بدل شده و عموم خوانندگان پیش‌بینی‌های این بازار را پیگیری می‌کنند. این بازار در روزهای گذشته مسائلی همچون حذف قیمت‌های پرت دلال‌گونه از سایت‌های پذیرنده آگهی را پشت سر گذاشت، شرایطی که برخی کارشناسان معتقد بودند منجر به افزایش قیمت مسکن و رکود این بازار می‌شود. حال با این شرایط بیت‌الله ستاریان - کارشناس بازار مسکن - با بیان این‌که علت کاهش معاملات به تردید بازار مربوط است، اظهار کرد: شیب افزایش قیمت مسکن از پایان تابستان ملایم می‌شود، زیرا تقاضای مؤثر افت خواهد داشت.

این گفته ستاریان در حالی مطرح می‌شود که هرگاه در اقتصاد ایران از شیب ملایم صحبت به میان آمده است، قیمت‌ها افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. هم‌چنین ستاریان صحبت از تردید در بازار مسکن می‌کند که در بررسی‌های گذشته مشخص شد تردید این بازار از سوی فروشندگانی ایجاد شده زیرا به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها از ترس آنکه سرمایه آنها کاهش یابد، حاضر به انجام فروش قطعی مسکن خود نمی‌شدند.

قیمت سفرهای داخلی برای ایرانی‌ها چقدر است؟

یکی از فصل‌های پر سفر برای ایرانی‌ها فصل بهار است که به واسطه تعطیلات نوروز عموم ایرانی‌ها به سفر می‌پردازند، بنا بر آمار منتشره مرکز آمار که البته تا حدودی این آمار دیر منتشر شده است، در بهار سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی حداقل یک سفر داشته‌اند که به طور متوسط برای هر سفر حدود ۷۷۵ هزار تومان هزینه شده است که این آمار نشان از آن دارد که تعداد سفرهای بهار سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد ۱.۱ درصدی را به ثبت رسانده است و این در حالی است که هزینه سفر در بهار سال ۱۳۹۷ نسبت به بهار سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۷ درصد افزایش یافته است.

سفرهای نوروزی عموماً از طریق سفرهای جاده‌ای انجام می‌شود که ناوگان حمل و نقل عمومی نقش قابل توجهی در این موضوع دارد. هر ساله در ایام عید نوروز قیمت بلیت اتوبوس با رشد ۲۰ درصدی مواجه می‌شود و با پایان یافتن ایام نوروز این افزایش قیمت خنثی می‌شود. در حالی که قیمت سواری کرایه بین‌شهری از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا به امروز با افزایش ۲۰ درصدی مواجه شده است، اما افزایش قیمت جدیدی برای نرخ اتوبوس در نظر گرفته نشده که کارشناسان بر این باورند با توجه به افزایش قیمت اتوبوس و هزینه جانبی نگهداری آن باید قیمت بلیت اتوبوس تغییر کند. حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که چه زمانی قیمت بلیت اتوبوس افزایش می‌یابد.

رکوردشکنی بورس به شیوه جدید

در سال جاری برای چند بار پیاپی بازار بورس رکورد افزایش شاخص را به ثبت رساند، اما امروز فعالان بازار سرمایه با کاهش شدید قیمت‌ها و عرضه‌های شدید مواجه شده‌اند و حرکتتوده‌واری برای عرضه جو بازار سهام را فرا گرفت و شاخص بورس رکورد بیش‌ترین کاهش را در سال جاری شکست.

#هشتگ برای خودرو

رضا رحمانی - وزیر صنعت، معدن و تجارت - از زمانی که سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گرفت، شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد، زیرا در خواب غفلت زیرمجموعه‌های این وزارتخانه هر روز در بخشی از بازار کمبود کالا یا افزایش قیمت رخ می‌دهد و یکی از بزرگترین مشکلات وزارت صنعت در ماه‌های اخیر، وجود دلالی در اقتصاد ایران است که این دلالی توانسته بازار خودرو را از مسیر منطقی خود خارج کند که به اعتقاد رحمانی، دشمن روزانه چندین هزار هشتگ در فضای مجازی در مورد خودرو و سایر کالاهایی که ظرفیت بحران‌سازی دارند ایجاد می‌کند تا فضا را بهم بریزد.

در این رابطه به نظر می‌رسد باید گفت دشمن در ماه‌های گذشته کارهای اساسی خود را با اعمال تحریم اقتصادی و نفتی ایران به اجرا گذاشته و با این تفاسیر، این احتمال داده می‌شود که در میان هزاران هشتگی که به آن اشاره می‌شود، درد و دل مردمی هم باشد که در نزدیکی به ماه مبارک رمضان سفره خود را کوچک‌تر از گذشته می‌بینند.

اسامی شرکت‌های کم فروش اینترنتی اعلام شد

امروز رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام اسامی شرکت‌های کم فروش اینترنتی در استان‌های کشور، از کم فروشی ۵ تا ۸ درصدی این شرکت‌ها خبر داد.

بعد از اعلام وزیر ارتباطات درباره کم فروشی شرکت‌های اینترنتی، حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی - با اشاره به این که بررسی‌های میدانی در برخی اپراتورهای ارتباطات ثابت نشان می‌دهد بین ۵ تا ۸ درصد مغایرت در حجم بسته‌های درخواستی مشترکین وجود دارد، گفت که شرکت‌ها درباره ۵ درصد کم‌فروشی به ملاحظات فنی مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که این دلایل ارتباطی به مشترکین نداشته و به منظور جلب رضایتمندی مشترکین و حفظ حقوق آن‌ها اپراتورها ملزم هستند این میزان کسری خود را در حجم بسته‌های فروخته شده به مشترکین جبران کنند.

 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان