تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

گران‌فروشی را اعلام کنید، برخورد می‌کنیم

در چند روز اخیر چند گزارش منتشر شد مبنی بر آنکه برخی محصولات همچون ماکارونی، گران‌تر از قیمت درج شده بر روی آن فروخته می‌شود.

گران‌فروشی را اعلام کنید، برخورد می‌کنیم

رویداد۲۴ به طور روزانه قیمت اقلام خوراکی دچار نوسان می‌شود که بررسی‌ها نشان از آن دارد برخلاف عموم اوقات که قیمت محصولات خوراکی روند صعودی به خود می‌گیرد در بررسی‌های چند روز اخیر قیمت تخم‌مرغ روند کاهشی به خود گرفته و به صورت میانگین هر شانه تخم‌مرغ به قیمت ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود.

البته این کاهش قیمت در حالی رخ داده که صادرات تخم‌مرغ سه ماه ممنوع بوده و در چند روز گذشته صادرات آن برای بار دیگر آغاز شده است. همان‌طور که اعلام شد قیمت محصولات خوراکی در بازار ایران بنا بر شرایط مختلف روند صعودی به خود می‌گیرد و حتی دیده شده برخی شرکت‌های پخش، تولیدکننده و حتی فروشندگان خرد محصولات تولید گذشته خود که قیمت مندرج و ارزان‌تری نسبت به زمان فعلی دارد، به قیمت روز عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث نوسان در بازار محصولات خوراکی شده است.

در این رابطه رئیس هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران عرضه محصولات با قیمتی بالاتر از قیمت درج شده روی کالا را تخلف دانست و گفت: برخی شرکت‌ها کالای تولید قدیم را با قیمت جدید به فروش می‌رسانند که اگر این تخلف به ما گزارش شود به آن رسیدگی می‌کنیم.

واریز حق مسکن کارگران، انتهای اردیبهشت

در حاشیه بررسی لایحه بودجه سال جاری مقرر شد که تمام کارکنان دولت افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی در کنار ۱۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند که با تاکید محمدباقر نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - مقرر شد در حقوق فروردین‌ماه این افزایش حقوق لحاظ شود اما برخی از دستگاه‌ها این افزایش حقوق را به اردیبهشت‌ماه موکول کرده‌اند که کارگران نیز در موردی مشابه با این موضوع مواجه شده‌اند و با وجود آنکه مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن کارگران از ابتدای سال ۱۳۹۸ لازم‌الاجراست، این افزایش در فیش حقوقی فروردین‌ماه آنها دیده نشده و قرار بر آن است تا مابه‌التفاوت حق مسکن کارگران در انتهای اردیبهشت‌ماه به طور کامل پرداخت شود.

هما خصوصی می‌شود

در حالی که ۲۲ ماه قبل وزیر سابق راه و شهرسازی مدیرعامل زن برای ایران‌ایر انتخاب کرده بود محمد اسلامی، تورج دهقانی زنگنه را به سمت مدیرعاملی هما انتخاب کرد تا جایگزین فرزانهشرف‌بافی شود. در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل هواپیمایی ایران‌ایر وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که ایران‌ایر باید سودده و پربازده شود و از طریق سهام دارای ارزش در فرآیند خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شود.

ماجرای ایران‌ایر در روز جاری به اینجا ختم نمی‌شود و بار دیگر آخرین وضعیت قرارداد این شرکت با بوئینگ، ایرباس و ای تی آر مورد بررسی قرار گرفت. در این رابطه فرزانه شرف‌بافی مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی ایران‌ایر اعلام کرده در سال ۱۳۹۶ قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری برای خرید ۲۰۰ فروند هواپیما با سه شرکت مذکور مدنظر قرار گرفت که قرارداد بوئینگ معطل است و ۴۰۰ میلیون دلار اعتبار می‌خواهد. در عین حال سه فروند هواپیمای ایرباس وارد شده و این قرارداد فعال است. همچنین از قرارداد ای تی آر ۱۳ هواپیما وارد شده و دارای قرارداد فعال است.

رشد قیمت ۱۴۲ درصدی خانه کلنگی

در یکسال اخیر با رشد قیمت‌ها، مسکن از افزایش چند برابری بی‌نصیب نماند و بررسی حکایت از آن دارد که قیمت هر مترمربع مسکن در شهری همچون تهران به قیمت میانگین ۱۱ میلیون تومان رسیده است که با توجه به آمار مرکز ملی آمار در معاملات زمستان سال گذشته شهر تهران قیمت فروش هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران ۱۴ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان با میانگین مساحت ۲۵۳ مترمربع بوده که نسبت به فصل قبل ۴۴.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال ۱۳۹۶، ۱۴۲.۸ درصد رشد داشته است. با این تفاسیر می‌توان گفتهر متر مسکن به صورت خانه کلنگی در شهر تهران با رشد ۱۴۲ درصدی طی یکسال مواجه بوده است.

ستاره مربعی که بلای جان نیست

بسیاری از افراد در چند سال اخیر با مشکل تمام شدن شارژ ریالی سیم‌کارت خود مواجه هستند که بررسی‌ها نشان می‌دهد این موضوع به دلیل آن است که آنها خواسته و ناخواسته درگیر خدمات ارزش افزوده شده‌اند که بسیاری از مشترکان حتی خبر از این سرویس‌ها ندارند و به زعم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عدم آگاهی مردم نسبت به حضور در سرویس‌های ارزش افزوده حق‌الناس است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته سامانه #۸۰۰* را برای آگاهی و غیرفعال کردن سرویس‌های ناخواسته ارزش افزوده راه‌اندازی کرده است.

خداحافظی با قبوض کاغذی

اعلام شده بود که در آینده بسیار نزدیک قبوض کاغذی آب، برق و تلفن جمع خواهد شد که در برخی موارد همچون قبض تلفن همراه این موضوع انجام شده، اما در دیگر قبوض خدماتی این اتفاق رخ نداده و دستیابی به این مهم تا حدودی سخت است، زیرا اگر قبوض کاغذی حذف شود اطلاعات مصرف و هزینه قابل پرداخت را باید به شماره صاحب کنتور ارسال کنند که بررسی‌ها نشان از آن دارد که بسیاری از کنتورهای آب و برق به نام صاحب ملک نیست و در برخی موارد دیگر، منازل به افراد دیگری اجاره داده شده و اگر بخواهند هزینه مصرف را به تلفن همراه صاحبان کنتور ارسال کنند به طور حتم برای مستاجران مشکلاتی ایجاد می‌شود.

نرخ ارز در صرافی‌ها

امروز (۱۷ اردیبهشت) بانک‌ها هر دلار آمریکا را به قیمت ۱۴ هزار و ۵۱۹ تومان می‌خرند که نسبت به روز گذشته بیش از ۲۰۰ تومان افزایش داشته و قیمت خرید یورو نیز در شعب ارزی بانک‌ها ۱۶ هزار و ۲۷۱ تومان است. امروز بانک‌ها هر پوند انگلیس را نیز ۱۹ هزار و ۴۷ تومان خریداری می‌کنند. از سوی دیگر، قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۷ هزار و ۸۹ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان می‌رسد. این در حالی است که نرخ خرید یورو در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۱۵۰ تومان گران شده است. این صرافی‌ها همچنین امروز هر دلار آمریکا را ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان خریده و ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان می‌فروشند که قیمت دلار نیز افزایش ۲۰۰ تومانی داشته است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان