تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خطر افزایش قیمت ارز در بازپرداخت تسهیلات برطرف شد؛

دریافت ارز از سوی قطعه سازان سرعت می‌گیرد

پس از آن که تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی صنعت قطعه منجر به رونق تولید شد، تلاش برای دریافت باقی تسهیلات پیش بینی شده شدت بیشتری گرفت، اما از آن جا که بازپرداخت این تسهیلات به صورت ارزی انجام تعیین شد، قطعه سازان امیدی به اثربخشی آن نداشتند.

دریافت ارز از سوی قطعه سازان سرعت می گیرد

رویداد۲۴ حال در تازه‌ترین اقدام انجمن قطعه سازان ضمن حل این مشکل، نسبت به تامین ارز مورد نیاز قطعه سازان در بازه زمانی کوتاه مدت اقدام کرده که با اجرایی شدن این تصمیمات در کنار تخصیص هرچه سریع‌تر تسهیلات پیش بینی شده به رونق تولید امیدوار بود.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تشریح جزئیات تصمیم‌های ارزی در صنعت قطعه می‌گوید: «تامین ارز در حال حاضر مشکل اصلی همه واردکنندگان است، اما از آن جا که زمان در صنعت قطعه از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و باید امور مربوط به ثبت سفارش با هدف تامین مواد اولیه در کمترین زمان ممکن انجام شود، تامین ارز اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند».

وی می‌افزاید: «در حال حاضر برخی قطعه سازان با هدف واردات مواد اولیه مورد نیاز، اقدام به واردات می‌کنند، اما تخصیص ارز در بانک مرکزی زمان بر است به طوری که بانک مرکزی قادر به تامین ارز مورد نیاز در آن بازه زمانی در کشور فروشنده نیست یا این که ارز معادل تخصیص می‌دهد که این ارز فایده‌ای برای قطعه سازان ندارد».

بیگلو با اشاره به نشست مشترک انجمن قطعه سازان با معاون امور صنایع وزیر صنعت با هدف رفع این مشکل تصریح می‌کند: «در نشست با معاون وزیر این موضوع مطرح و تاکید شد که روند فعلی مشکلاتی را در تولید ایجاد کرده که در تعامل وزارت صنعت و بانک مرکزی مقرر شد در جلسات هفتگی مشترک، فهرست قطعه سازانی که زمان تخصیص ارز به آن‌ها بیش از یک ماه شده به بانک مرکزی اعلام شود تا در اولویت قرار گرفته و ارز مورد نیاز به آن‌ها تخصیص یابد».

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تاکید بر این که پیش از این چنین توافقی وجود نداشت و قطعه سازان باید در انتظار بانک مرکزی و تخصیص ارز باقی می‌ماندند، اظهار می‌کند: «این شرایط به گونه‌ای بود که حتی یکی از قطعه سازان ۴ ماه در صف تخصیص ارز باقی ماند، زیرا نیازمند یورو بود، اما به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم، بانک مرکزی یوروی مورد نیاز را در اختیار نداشت و تامین آن امکانپذیر نبود که این امر روند کار را با کندی مواجه کرده بود».

این فعال صنعت قطعه ادامه می‌دهد: «در حال حاضر عرضه از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود، اما روال این بانک به این شکل است که اولویت بندی مشخصی برای آن وجود ندارد و اولویت تنها بر مبنای تاریخ و زمان اقدام برای دریافت ارز تعریف شده است».

بیگلو با بیان این که حال با این تصمیم انجمن قطعه سازان باید فهرست قطعه سازانی که درخواست آن‌ها بیش از یک ماه از زمان آن گذشته را از فهرست خارج و در اولویت دریافت قرار دهد، می‌گوید: «پیش بینی تعداد شرکت‌هایی که مشمول این موضوع می‌شوند امکانپذیر نیست، اما به طور قطع درصد بالایی از قطعه سازان را شامل نمی‌شود، اما در عین حال از خودرو صحبت می‌کنیم، کالایی که کمبود هر قطعه مانع از تجاری شدن آن خودرو می‌شود بنابراین اگر حتی یک درصد قطعه سازان مشمول کمبود ارز شوند و قادر به تولید نباشند، روند تولید خودرو متوقف خواهد شد».

وی در ادامه در خصوص آخرین تصمیمات اخذ شده در زمینه تسهیلات ۷ هزار میلیارد تومانی صنعت قطعه نیز می‌گوید: «دریافت ریالی این تسهیلات سوتعبیر از یک اظهارنظر بوده چرا که واقعیت امر اینست که تسویه این تسهیلات به صورت ریالی و با نرخ ثابت سود بانکی انجام خواهد شد».

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو می‌افزاید: «بر اساس پیش بینی‌ها مقرر شده تا ۸۴۴ میلیون یورو در چین پرداخت شود و هر عددی که به هر شرکت، قطعه ساز و خودروسازی پرداخت شود عدد ریال تثبیت شده و زمان تسویه که ۹ ماه بعد است، عدد به صورت ریالی به همراه سود متعارف بانکی پرداخت شود که با این اقدام خطر افزایش قیمت ارز حذف خواهد شد».

بیگلو ادامه می‌دهد: «مذاکرات مربوط به این امر انجام و در حال طی کردن مسیر اداری خود است البته درخواست قطعه سازان برای دریافت تسهیلات، ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که این عدد در ستاد اقتصاد مقاومتی و هیات دولت ان عدد به ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در حال حاضر تنها کمتر از نصف مورد نیاز این رقم پرداخت و باقی این عدد همچنان در سیستم اداری است».

این فعال صنعت قطعه اظهار می‌کند: «با این روند سیستم، غیرقابل مدیریت بوده و لازم است بانک مرکزی تا پایان اردیبهشت این رقم را در اختیار خودروساز وقطعه ساز قرار دهد تا مواد اولیه را تهیه و وارد کنند به طور قطع از آن جا که این رقم به صورت یوویی است بیشتر به سمت خرید‌های خارجی سوق می‌یابد، اما ریالی که از محل جذب نقدینگی آزاد می‌شود، بین قطعه سازانی که مصرف یورو نداشته باشند توزیع می‌شود که کمک بزرگی برای تامین نقدینگی قطعه سازان خواهد بود».

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان