تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کردند:

تحریم‌ها اثر ندارد/ کشورهای همسایه به صنایع تولیدی ایران احتیاج دارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در حوزه خلیج فارس کشور‌های زیادی هستند که به صنایع تولیدی ما نیاز دارند و من مطمئنم اگر تعامل و رایزنی در سطح بالا انجام شود حتماً خواهیم توانست کالا‌های خود را صادر و برای کشور ارزآوری کنیم.
تحریم‌ها اثر ندارد/ کشورهای همسایه به صنایع تولیدی ایران احتیاج دارند
رویداد۲۴ چند روز پیش آمریکا، صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس ایران را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد. از قرار معلوم ترامپ بنا دارد تا از همه توان خود برای فلج کردن سیستم اقتصادی کشور استفاده کند و مهمترین سوال این است که برای مقابله با این فشار‌ها چه باید کرد؟

سیدجواد حسینی‌کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اول از همه باید بگویم نه تنها تحریم جدید آمریکا در صنایع آهن، فولاد، آلومینیوم و مس بلکه همه تحریم‌های یک‌جانبه قبلی آن‌ها علیه ایران می‌تواند یک فرصت برای بکارگیری ظرفیت‌های داخل باشد. تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران به امروز و دیروز برنمی‌گردد؛ آن‌ها چهل سال پیش، جنگ اقتصادی را برای زمین‌گیر کردن ما آغاز کرده بودند و هیچ وقت به خواسته نهایی خود نرسیدند. اگر مسئولان و تولیدکنندگان ما همت به خرج دهند، هم می‌توانند اقتصاد را سرپا نگه دارند و هم می‌توانند به کالا‌های تولید داخل ارزش افزوده دهند. بطور مثال اگر امروز مس را تحریم کردند ما می‌توانیم بخش عمده‌ای از آن را به سیم تبدیل کنیم و آنگاه سیم تولیدی خود را به دیگر نقاط جهان صادر کنیم. با این روش، هم کارخانه رونق می‌گیرد و هم از آن عنوان تحریمی عبور خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه خلیج فارس کشور‌های زیادی هستند که به صنایع تولیدی ما نیاز دارند و من مطمئنم اگر تعامل و رایزنی در سطح بالا انجام شود حتماً خواهیم توانست کالا‌های خود را صادر و برای کشور ارزآوری کنیم.

نماینده سنقر و کلیائی تصریح کرد: باید نگاه ما نسبت به اتفاقاتی که پیرامونمان می‌افتد، واقعی باشد. بالاخره تحریم‌های اخیری که علیه کشور وضع شده بر اقتصاد ما تاثیر منفی گذاشته، ولی چاره‌ای نیست و در چنین فضایی باید تلاش و همت دوچندانی را در دستور کار قرار داد و از طرفی برای دور زدن این تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرد. با اطلاعاتی که بنده دارم مدیران همه دستگاه‌ها برای عبور از تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌هایی داشتند و همچنان هم برای گذر از این دوره در حال فکر و تصمیم‌گیری هستند که شاید نتوان همه آن را رسانه‌ای کرد.

تمرکز خود را روی پروژه‌های عمرانی داخلی و نیمه‌کاره بگذاریم

در همین خصوص، محمدرضا نجفی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از دو منظر می‌توان به این موضوع نگاه کرد. اول، نگاه اقتصادی، صنعتی و تولیدی است و نگاه دوم، توسعه‌ای است. طبیعتاً زیر فشار این تحریم‌ها، توسعه این ظرفیت‌ها با چالش‌هایی روبرو خواهد شد. از حیث بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت هم، وقتی بازارش دچار گرفتگی می‌شود راندمان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر در این شرایط بتوانیم تمرکز خود را روی پروژه‌های عمرانی داخلی و نیمه‌کاره بگذاریم و مصرف اقلام تحریمی را در این پروژه‌ها بکار بگیریم تا حدودی جلوی افت ظرفیت گرفته می‌شود.

نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: هیچ پدیده‌ای در عالم، ابدی نیست و این فشار و تحریم‌ها هم، مقطعی است. به هر حال ما اطلاع دقیقی از طول و عرض این مقاطع تحریمی نداریم و باید در زمان‌های مختلف دارای برنامه باشیم. اکنون پیشنهاد من در این دوره زمانی، تلاش برای به اتمام رساندن پروژه‌های عمرانی و حیاتی داخل است، زیرا پایان این پروژه‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان