تاریخ انتشار: ۲۰:۵۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

گاردین: بولتون خطرناک‌ترین مرد جهان است

روزنامه انگلیسی گاردین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را خطرناک‌ترین فرد در جهان توصیف کرد و او را مقصر اصلی در افزایش تنش‌ها و رویارویی نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا دانست.
 رویداد۲۴ روزنامه انگلیسی گاردین «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را خطرناک‌ترین فرد در جهان توصیف کرد و او را مقصر اصلی در افزایش تنش‌ها و رویارویی نظامی احتمالی بین ایران و آمریکا دانست.

این رسانه امروز پنجشنبه در نوشتاری به قلم «بِن آرمبروستر» مدیر روابط عمومی جنبش ضد جنگ «پیروزی بدون جنگ» نوشت: بولتون به دنبال جنگ با ایران است و ما این را می‌دانیم، زیرا او از حدود دو دهه پیش همین را گفته است.
در ادامه این نوشتار آمده است:


«هر اقدامی را که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در زمینه سیاست ایران انجام داده به ویژه از وقتی بولتون در آوریل سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی روی کار آمد، باید از این منظر بررسی شود. چنین اقداماتی شامل تشدید حضور نظامی هشداردهنده آمریکا در خاورمیانه طی دو هفته پیش است.


بولتون درست یک ماه پس از روی کار آمدن، آخرین فشار لازم را برای وادار کردن ترامپ جهت خروج از توافق هسته‌ای وارد کرد؛ توافقی که تا آن زمان و هنوز هم موفق بوده است.
این توافق که به طور رسمی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، بزرگترین مانع در مقابل تلاش‌های بولتون برای جنگ و تغییر حکومت در ایران بود، زیرا بهانه‌ای را که باعث قانع کردن افکار عمومی درباره جنگ عراق در هفده سال پیش می‌شد، از بین می‌برد.


دولت ترامپ از زمان خروج از توافق مدعی شده که کمپین «حداکثر فشار» را بر ایران وارد می‌کند و می‌تواند به «توافق بهتری» دست یابد که به طور معجزه آسایی ایران را به سمت و سوی «دموکراسی جفرسونی» سوق دهد تا این کشور را وادار به تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های آمریکا کند. اصطلاح دموکراسی جفرسونی شامل مجموعه سیاست‌هایی است که به افتخار توماس جفرسون متفکر و مروج ایده‌آل‌های جمهوری خواهی در آمریکا نامگذاری شده است. اما تلاش در این زمینه همواره بر اساس استدلالی با نیات پلید بوده که هدف آن مخفی کردن هدف واقعی یا همان تغییر حکومت بوده است و بر اقداماتی همچون تحریم ها، لفاظی‌ها و مانور‌های نظامی با هدف دشمن تراشی سرپوش می‌نهد. چنین اقداماتی اکنون آمریکا را به جنگ در جهان نزدیک‌تر کرده است.


این در حالیست که بولتون ترسی در دستکاری و یا نادیده گرفتن اطلاعات برای پیشبرد برنامه‌های خود ندارد و این اتفاقی است که اکنون در حال رخ دادن است.

بولتون در بیانیه ۱۰ روز پیش کاخ سفید درباره اعزام‌های نظامی به خاورمیانه به «نشانه‌ها و هشدار‌های مشکل آفرین و تنش زا» از سوی ایران اشاره کرد و از آن به عنوان توجیهی برای چنین حضوری از سوی آمریکا بهره برد. اما منابع خبری پس از آنکه اطلاعات مذکور را رویت کرده اند، گفتند که بولتون و دولت ترامپ این تهدید را از آنچه که واقعیت دارد پررنگ‌تر نشان داده اند. حتی یک ژنرال انگلیسی در منطقه گفت، نشانه‌ای مبنی بر افزایش تهدید ایران رویت نکرده است. وزارت دفاع انگلیس نیز امروز این گفته را تایید کرد.

نویسنده افزود: موضوع نگران کننده این است که بولتون یک جنگجوی کارکشته است که در فشار برای اجرای دیدگاه‌های خود ماهر است و سابقه‌ای طولانی در استفاده از چنین مهارت‌هایی برای تضعیف دیپلماسی و لغو توافقات کنترل سلاح دارد.


بولتون به عنوان مقام ارشد دولت «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری پیشین آمریکا نقش کلیدی را در لغو چارچوب مورد توافق در دولت «بیل کلینتون» رئیس جمهوری پیشین آمریکا ایفا کرد که مانع از برنامه هسته‌ای پلوتونیوم کره شمالی می‌شد. چهار سال بعد کره شمالی اولین بمب اتمی خود را آزمایش کرد.


او همچنین به عنوان مقام ارشد دولت ترامپ برای خارج کردن آمریکا از یک توافق سلاح هسته‌ای مهم با روسیه نقش داشت. هرچند معلوم نیست که بولتون چه میزان در به شکست کشاندن مذاکرات ترامپ با رهبرکره شمالی در هانوی نقش داشته است، وی علنا خواستار پیدا کردن به اصطلاح «الگوی لیبی» در کره شمالی بوده است. به عبارت دیگر تغییر حکومت با استفاده از نیروی نظامی بخشی از برنامه بولتون است.


بولتون ماه‌ها قبل از پیوستن به دولت ترامپ به دنبال بهانه‌ای قانونی برای جنگ با پیونگ یانگ بود. اگر پنتاگون طرح‌هایی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به منطقه برای مقابله با تهران داشته باشد، وی تاکنون موفق شده آمریکا را به سمت نتیجه دلخواه با ایران سوق دهد. البته نشانه‌های امیدوارکننده درباره امکان جلوگیری از جنگ وجود دارد، زیرا مقامات آمریکایی و اروپایی ظاهرا زنگ هشدار را درباره اقدامات بولتون بصدا در آورده اند و درباره استفاده گمراه کننده از اطلاعات درباره ایران ابراز نگرانی کرده اند. با این حال بولتون ظاهرا می‌داند که زمان حضور ترامپ در دولت محدود است.


در نهایت این سوال مطرح است که آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند به وعده خود درباره خودداری از ورود به جنگ‌های بیشتر عمل کند یا اجازه می‌دهد بولتون او را به گوشه رینگ کشانده و باعث شود چاره‌ای به جز ورود جنگ با ایران نداشته باشد.
روزنامه واشنگتن پیشتر در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده گزارش داده بود که ترامپ از این که بولتون او را به اصطلاح به «گوشه رینگ» کشانده و او را از نقطه آرامش خارج کرده نگران است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ایراتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
0
0
او نه تنها خطرناکترین بلکه روانی ترین سیاستمدار آمریکاست.
علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
0
بولتون سگ صهیونیسم است
نظرات شما
پیشخوان