تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸

هشدار اروپا به دونالد ترامپ/ برای جنگ با ایران روی ما حساب نکنید

مقامات ارشد اروپایی می‌گویند که معتقدند ترامپ به دنبال جنگ در خاورمیانه نیست، اما ان‌ها براین باورند که بولتون چنین خواسته‌ای دارد.

رویداد۲۴ نیویورک تایمز در گزارشی تحت عنوان «اروپا به دولت ترامپ: دنبال جنگ با ایران هستید؟ روی ما حساب نکنید» نوشت: اروپایی‌ها با توجه به خاطراتی از اخرین جنگ فاجعه بار در عراق، اکنون در مخالفت با آنچه تلاش امریکا برای تحریک ایران به اغاز جنگ می‌دانند، یکپارچه مخالفند. با این حال، باوجود تنش در روابط اروپا و امریکا در دوره ترامپ، مخالفت صریح با واشنگتن همچنان برای اروپایی‌ها دشوار است.

در ادامه این مطلب آمده است: در ابتدا، حتی بریتانیای طرفدار امریکا هم با دولت ترامپ همراهی نکرد. در این راستا، مقامات بریتانیا از ژنرال انگلیسی که گفته بود تهدید ایران در عراق و سوریه افزایش نیافته، دفاع کردند.

اما این واکنش‌ها باعث بیانیه‌ای در رد اظهارات ژنرال انگلیسی شد و اروپایی‌ها خیلی زود انتقادات خود را نرم کردند. بریتانیا رسما عقب نشینی کرد و المان و هلند هم اموزش ارتش در عراق را با اشاره به هشدار امریکا متوقف کردند. با این حال، شکی نیست که اروپایی‌ها در ماجرای ایران، کجا ایستاده اند.

کوری شیک، یک مقام سابق پنتاگون که اکنون معاون مدیر موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک است، می‌گوید: همه‌ی دولت‌های اروپایی معتقدند که تهدید افزایش یافته‌ای که از سوی ایران، با آن مواجهیم، واکنشی به خروج امریکا از برجام و تلاش این کشور برای تسلیم ایران در سایر مسائل است.

وی افزود: اروپایی‌ها معتقدند امریکا در حال تحریک ایران است و نگرانند که امریکا طوری رفتار کند که تهران اقدامی قابل پیش بینی انجام دهد و بهانه‌ای به دست امریکا برای حمله به ایران بیافتد.

توماس والاسک مدیر اندیشکده کارنگی اروپا و سفیر سابق اسلواکی در ناتو می‌گوید: مسائل فعلی خیلی متفاوت از بحث‌های پیش از جنگ ۲۰۰۳ عراق است که اروپا را به دو نیم تقسیم کرده بود.

وی افزود: این بار، تمام دولت‌های اروپایی دارند به واشنگتن می‌گویند که این اقدام دیوانگی است، و امروز ما نباید در شرایط فعلی باشیم و تقصیر امریکاست که اکنون از جنگ سخن می‌گوییم.

والاسک اضافه کرد: برای یک حامی روابط واشنگتن و اروپا، اخرین چیزی که به آن فکر می‌کند، متحد ساختن اروپا بر پایه نظرات ضدامریکایی است، اما این کاری است که ترامپ و بولتون انجام داده اند.

اروپایی‌ها میان ترامپ و تهران گرفتار شده اند؛ درحالیکه سعی در حفظ روابط با واشنگتن دارند، به برجام نیز پایبند مانده اند.

مقامات ارشد اروپایی می‌گویند که معتقدند ترامپ به دنبال جنگ در خاورمیانه نیست، اما ان‌ها براین باورند که بولتون چنین خواسته‌ای دارد. آن‌ها اغلب به مقاله بولتون در سال ۲۰۱۵ در نیویورک تایمز اشاره می‌کنند که تیترش «برای متوقف کردن ایران، ایران را بمباران کنید» بود.

مقامات اروپایی همچنین نسبت به اصرار ترامپ برای مجبور ساختن ایران به مذاکرات جدید، سردرگمند. آن‌ها می‌گویند چرا تهران باید رضایت به توافقی با رئیس جمهوری دهند که برجام را رها کرده است؟

مسئولان اروپایی معقتند که بحث‌های شکل گرفته بر سر ایران در واشنگتن به این زودی‌ها تمام نمی‌شود و ان‌ها می‌خواهند هر آنچه در توان دارند را به کار گیرند تا از اکراه ترامپ نسبت به ورود امریکا به جنگی دیگر در خاورمیانه، پشتیبانی کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان