تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

جنگ توئیتری نخبگان دیپلماسی آمریکا علیه کاخ سفید/ هشدار ریچارد هاس به ترامپ: جنگ، تهران را قوی‌تر می‌کند

توئیتر حالا بلای جان دونالد ترامپ شده است. او در رسانه مورد علاقه‌اش با انتقاد روبرو شده است. تلاش‌هایش برای ایجاد فشار علیه ایران اثر عکس داشته است.
جنگ توئیتری نخبگان دیپلماسی آمریکا علیه دولت‌شان/ هشدار ریچارد هاس به ترامپ: جنگ، تهران را قوی‌تر می‌کند
رویداد۲۴ رجزخوانی‌های مجازی دونالد ترامپ اثر عکس داده وهشتگ ایران بیش از گذشته در توییتر داغ شده است. عده‌ای از آمریکایی‌ها در پاسخ به جدال‌های جنگ طلبانه‌ی ترامپ پویشی به نام نه به جنگ ایران و آمریکا را راه اندازی کردند. هشتگی که ترند شد.

تنش زایی جدید آمریکا در خاور میانه همچنان ادامه دارد، اما نه تنها ایرانی‌ها که آمریکایی‌ها هم از این جدال‌ها استقبال نکرده‌اند.

توییتر بیش از گذشته میزبان توییت‌های علیه جنگ شده است. در این میان نخبگان دیپلماسی و معروف آمریکا هم نظری مخالف عقیده آقای رییس جمهور دارند.

رییس جمهوری که در نوامبر ۲۰۱۱ در توییتر خود نوشته بود: «اوباما حاضر است برای انتخاب مجدد یک جنگ با ایران به راه بیندازد.» حالا خودش در طبل جنگ کوبیده. او که حسن روحانی در روز اعلام تعلیق بخش‌هایی از فعالیت‌های ایران بر اساس ماده ۳۶ برجام رو به مردم دنیا گفت: «این آقایی که با شعار نه به جنگ و تمرکز در سیاست داخلی آمریکا از مردم با آن همه حرف و حدیث رای گرفت حالا دارد مدام تهدید می‌کند و به وعده خودش هم عمل نکرده است.»

او قرار بود از عراق و سوریه خارج شود و در مرز‌های سرزمینی آمریکا تمرکز کند، اما حالا به همراه بولتون و دوستان نماد جنگ طلبی در دنیا هستند. این از سیاست‌های جنگ طلبانه مقامات آمریکایی برای محبوبیت بیشتر در انتخابات پرده برداری می‌کند.
 
جنگ توئیتری نخبگان دیپلماسی آمریکا علیه دولت‌شان/ هشدار ریچارد هاس به ترامپ: جنگ تهران را قوی‌تر می‌کند
ایان برمر، کارشناس سیاسی آمریکایی از جمله نخبگان پرکار و محبوب آمریکایی در واکنش به تام کاتن، سناتور جمهوری خواه که در مصاحبه‌ای بیان کرده بود: «در جنگ ایران و آمریکا، آمریکا به سرعت و تنها با دو ضربه پیروز خواهد شد.» از دو کشور عراق و افغانستان یاد کرده و در توییت خود نوشته: «افغانستان و عراق سلام می‌رسانند.»

فریاد نه به جنگ از نیویورک
دولتمردان آمریکایی در سال‌های جنگ با عراق و افغانستان تصور می‌کردند که می‌توانند در طی تنها چند ماه این دو کشور را صاحب شوند و این اتفاق هرگز محقق نشد.

برخی نخبگان و کارشناسان سیاسی نیز ابراز نگرانی کرده اند و با توییت‌های شان مخالفت با سیاست جنگ طلبانه آمریکا را علنی کرده‌اند. فرید زکریا از فعالان سیاسی و مجری برنامه شبانگاهی GPS در سی ان ان نیز از این قاعده مستثنی نیست. او در نخستین توییت خود درباره جنگ میان آمریکا و ایران و با انتشار مطلب تحلیلی از حرکت‌های اخیر سیستم امنیت ملی، چون سفر دقیقه نودی پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد تا افزایش نیرو‌های نظامی ایالت متحده در اربیل و سوریه، بیان کرد: «آمریکا در باورش قصد تحمیل جنگ به ایران را دارد.»

روز گذشته هم در توییتی، گزارشی از برنامه‌های احتمالی جان بولتون، مشاور جمهوری خواه امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، را باز نشر کرده و از سیاست‌های التهاب‌زای بولتون انتقاد کرده و نوشته بود: «وضعیتی که رو به وخامت است.»

در این گزارش ریتوئیت شده از سوی فرید زکریا آمده بود: «بولتون که از جنگ طلبان بی بروبرگرد حزب جمهوری خواه است، به عنوان یکی از هیزم اندازان به آتش به پا شده میان دو کشور ایران و آمریکا شناخته شده است. به حدی که ترامپ هم در حرف‌های جدیدش گفته تلاش می‌کند تا سرشت جنگ طلب بولتون را ملایم کند. بولتون جنگ طلب حتی تا جایی پیش رفت که ترامپ تصمیم بر اخراج اوگرفته بود.»
 
جنگ توئیتری نخبگان دیپلماسی آمریکا علیه دولت‌شان/ هشدار ریچارد هاس به ترامپ: جنگ تهران را قوی‌تر می‌کند
هشدار وندی شرمن به ترامپ
وندی شرمن، معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، هم از مخالفان بالقوه جنگ است. او با نگارش مقاله تحلیلی سیاسی خود در نیویورک تایمز با تیتر " چگونه می‌توانیم مانع جنگ با ایران شویم" موضع خود را نسبت به عقیده جان بولتون و ترامپ ابراز کرده و از رهبران اروپا خواسته که سدی جلوی سیاست‌های التهاب زای بولتون و جمهوری خواهان جنگ طلب باشند. او در مقدمه این مطلب نوشته است: «حتی اگر آمریکا به هر دلیلی ایران را وارد جنگ کند یا بر حسب تصادف این اتفاق رخ دهد، باز هم اتفاقات و تنش‌هایی که در خاورمیانه در حال بروز است نگران کننده‌تر و خطرناک‌تر است. در هفته‌ای که گذشت، خطوط حمل و نقل استراتژیک امارات متحده عربی در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفت و به این ترتیب حدود ۴۰ درصد از نفت جهانی که توسط عربستان تامین می‌شود، کاملا ازبین رفت. ایجاد هر تنش و درگیری در این منطقه به شدت اقتصاد و امنیت تمام جهان را با خطر روبرو می‌کند.»

شرمن در ادامه این مقاله نوشته است: «حتی اگر ترامپ چندصد هزار سرباز را به خاورمیانه بفرستد، نه تنها برای یک جنگ با این مقیاس کافی نیست بلکه اقدامی نابخردانه تلقی می‌شود. چرا که طبق تجاربی که تاکنون کسب کرده ایم، جنگ با خاورمیانه نه تنها آمریکا را به مقاصدش نمی‌رساند بلکه بی گمان با پایان سریع نیز همراه نمی‌شود.»
 
جنگ توئیتری نخبگان دیپلماسی آمریکا علیه دولت‌شان/ هشدار ریچارد هاس به ترامپ: جنگ تهران را قوی‌تر می‌کند
وزیر خارجه دولت کلینتون: جنگ ایران را قدرتمندتر می‌کند آقای ترامپ
از دیگر نخبگان و سیاستمدارانی که با ترامپ هم عقیده نیست، ریچارد هاس، وزیر سابق امور خارجه آمریکا تا سال ۲۰۰۳ و رئیس شورای روابط خارجی آمریکااست که در توییتی به مخالفت با عقیده سناتور تام کاتن پرداخته. اینکه در جنگ احتمالی نه تنها نمی‌توان ایران را به سرعت شکست داد بلکه چنین جنگی تنها قدرت ایران در منطقه را تقویت می‌کند. او نوشته: «ایران نه تنها در حوزه نظامی که در اقدامات سایبری هم قدرت دارد. جنگ سلاحی برای افزایش قیمت جهانی نفت می‌شود و خلاف آنچه ما تصور می‌کنیم جمهوری اسلامی را قوی‌تر خواهد کرد.»

عقاید مخالف جنگ از مردم عادی تا نخبگان سیاسی در حال انتشار است. کمپین نه به جنگ با ایران که در آمریکا شکل گرفته اکنون در سراسر جهان رخنه کرده است.

بسیاری از سیاستمداران پیشین آمریکا نیز با عقاید جنگ طلبانه و مسموم بولتون و ترامپ مخالفت کامل خود را اعلام کرده اند و خود را مسئول حفظ صلح جهانی می‌دانند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان