تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
توضیحات مدیرمسئول صدا درباره توقیف این هفته نامه

هیچ مصوبه‌ای به نشریه صدا ابلاغ نشده بود

«دو راهی جنگ و صلح» طرح جلدی بود که نشریه «صدا» در جدیدترین شماره خود به آن اختصاص داد، شماره‌ای که البته دردسرساز و باعث توقیف این نشریه شد. طرح روی جلد سبب شد انتقاد‌ها و واکنش‌های منفی علیه این نشریه در فضای مجازی به راه افتد. این انتقاد‌ها تا بدان‌جا پیش رفت که برخی منتقدان تنها به توقیف نشریه صدا راضی نشدند و خواستار اعمال مجازات‌های دیگری علیه این نشریه شدند. اما از سوی دیگر برخی از نمایندگان مجلس نیز این موضوع را برنتابیدند و اذعان کردند این مسئله ابتدا باید در دادگاه رسانه مورد بررسی قرار می‌گرفت و سپس در صورت لزوم، قوه قضائیه به آن ورود می‌کرد.

هیچ مصوبه‌ای به نشریه صدا ابلاغ نشده بود

رویداد۲۴ کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس در پایان نطق خود خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: «آقای رئیسی انتظار داریم روش شما با آقای آملی لاریجانی فرق کند. اتفاقا بارقه امیدی هم ایجاد کردید، اما برخورد دوگانه شما با مطبوعات ما را ناامید می‌کند.»

در همین باره علی راعی، مدیر مسئول مجله «صدا» در گفتگو با اصفهان زیبا با بیان اینکه «دو راهی جنگ و صلح»، مطلب چالش‌داری نبود، می‌گوید: فعالان رسانه‌ای وظیفه دارند اخبار و اطلاعات را براساس آنچه در جامعه رخ می‌دهد، انعکاس دهند، چرا که مطابق با ماده ۵ قانون مطبوعات، رسالت اصلی مطبوعات آگاهی بخشی به مردم است. پس کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد، با رعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است. مدیر مسئول مجله توقیف شده صدا در ادامه سخنانش با اشاره به انتقاد‌ها در این باره، می‌گوید: پس از انتشار مجله و البته قبل از توزیع آن، هجمه‌های بسیاری به منظور خاموش کردن «صدا» در فضای مجازی به راه افتاد. پس از توزیع نیز برخی از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به این مسئله دامن زدند، به قدری که باعث توقیف صدا شدند. درواقع بعد از ظهر شنبه گذشته بود که از دفتر سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه تهران با من تماس تلفنی گرفته شد و به آنجا احضار شدم. چند ساعت بعد از این تماس هم طی ابلاغ رسمی از سوی شعبه چهاردادسرای فرهنگ و رسانه، نشریه صدا توقیف شد. در این ابلاغیه به تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات اشاره شده که می‌گوید مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. درصورت تخلف، دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتا تادو ماه توقیف و پرونده راخارج از نوبت رسیدگی نماید.

 

مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت به صدا ابلاغ نشده است

وی ادامه می‌دهد: این درحالی است که اصلا از طرف شورای عالی امنیت ملی یا وزارت ارشاد هیچ مصوبه یا بخش نامه‌ای در این حوزه به «صدا» ابلاغ نشده که طبق آن بخواهند مانع از انتشار صدا شوند. این درحالی است که صدا از ۲۰ سال پیش تاکنون تنها یک نشریه مستقل مردمی با گرایش اصلاح طلبی بوده است و همواره قصد داشته صدای مردمی را انعکاس دهد که تریبونی برای بیان مشکلات و مسائلشان ندارند. صدا نشریه حزبی نیست، چون نشریه‌های حزبی محدودیت‌های خاص خودشان را دارند و معمولا هم تریبون حزب خود هستند. پس باید بگویم صدا نه متعلق به حزب کارگزاران بود و نه اکنون به اتحاد ملت.

صدا، صدای مردم است

وی با بیان اینکه تنها حمایتی که حزب اتحاد ملت از نشریه صدا می‌کند این است که هر شماره ۳۰۰ نسخه از این مجله را می‌خرد، می‌گوید: دلیل این هم آن است که به خاطر مشکلات مربوط به زینک و کاغذ، صدا در معرض تعطیلی قرار گرفت و اعضای اتحاد ملت، برای جلوگیری از این موضوع اقدام به خرید چندین شماره از آن را می‌کنند. راعی با بیان اینکه برخی به صدا اتهام می‌زنند که این مجله صدای ترامپ و بولتن است، تصریح می‌کند: این درحالی است که صدا در دو شماره گذشته خود طرح روی جلدش را به کاریکاتوری از ترامپ اختصاص داد و تیتر «سلطانیسم» آمریکایی را برای آن انتخاب کرد. جالب این است کسانی این اتهامات را به صدا می‌زنند که فرزندانشان در آمریکا زندگی می‌کنند و حساب‌های بانکی‌شان در این کشور است.

 

رسانه‌ها باید هشدار دهند تا از وقوع اتفاقات جلوگیری کنند

مدیر مسئول صدا با بیان اینکه صدا هیچ گاه طرفدار جنگ نبوده و نخواهد بود، اذعان می‌کند:، چون تجربه جنگ را در گذشته از سر گذرانده ایم و می‌دانیم چه پیامد‌های ناگواری را به دنبال خواهد داشت. مسلما هیچ عقل سلیمی خواهان جنگ نیست، اما باید این نکته را در نظر داشت که وظیفه مطبوعات اطلاع رسانی است.

 

چه کسی مسئول پاسخگویی به برخورد‌های دوگانه است

مدیر مسئول صدا ادامه می‌دهد: در این باره برخورد‌های دوگانه صورت می‌گیرد. همین یک ماه پیش بود که یکی از رسانه‌های اصولگرا گرانی بنزین را مطرح کرد و باعث نابسامانی اوضاع کشور شد. یا اینکه سرافراز، رئیس سابق صدا و سیما در مصاحبه‌ای گفت: بعد از ماه رمضان جنگ خواهد بود. حتی خبرنگار صدا و سیما از ضرغامی نیز پرسید آیا جنگ می‌شود و او در جواب گفت: جنگ نظامی نه. چرا کسی با این افراد یا رسانه‌ها برخورد نمی‌کند؟ برای مثال هفته گذشته روزنامه کیهان تیتر «انفجار‌های فجیره خواب از سر شیوخ مرتجع پراند» را انتخاب کرد، اما با هیچ مشکلی هم روبه‌رو نشد و هیچ مرجعی از این مسئله انتقاد نکرد. به نظر من همه این‌ها فضاسازی و شانتاژ رسانه‌ای است که از سوی جناح تندرو در فضای مجازی راه اندازی شد و باعث شد از انتشار صدا جلوگیری به عمل آید. اما چه کسی می‌خواهد به این برخورد‌های دوگانه پاسخ دهد؟ اصلا مگر خود رهبری نفرمودند: نقد سازنده کنید و همه باید از آن استقبال کنند. در صورتی که برخی‌ها هر گونه نقد را توهین تلقی می‌کنند و علیه آن هجمه راه می‌اندازند. /

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ایران و آمریکا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان