تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
گرامی مقدم تشریح کرد:

اشتباه عارف چگونه باعث حذف مطهری از نایب رئیسی شد؟

گرامی مقدم کارشناس مسائل سیاسی بر این عقیده است که فراکسیون امید باید با دو فراکسیون دیگر بر سر هئیت رئیسه ائتلاف می‌کرد و دچار این اشتباه فاحش نمی‌شد.

رویداد۲۴ صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین سال حضور خود در مجلس برای چهارمین و آخرین بار هئیت رئیسه مجلس را انتخاب کردند. فراکسیون امید که در سه سال پیاپی کرسی‌های نواب رئیسی را در اختیار داشت، با اشتباهی استراتژیک باعث حذف علی مطهری از نایب رئیسی شدند. محمدرضا عارف در رقابت با علی لاریجانی نتوانست آرا لازم را به دست بیاورد و لاریجانی برای چهارمین بار بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه زد. از آن سو علی مطهری، مسعود پزشکیان، عبدالرضا مصری و محمد حسین فرهنگی برای ۲ کرسی نایب رئیسی به رقابت پرداختند که پزشکیان و مصری به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند و با توجه به عدم ائتلاف فراکسیون امید با دو فراکسیون مستقلین و ولایی، نه تنها کرسی ریاست را به دست نیاوردند، بلکه یکی از صندلی‌های نایب رئیسی را هم از دست دادند.

اسماعیل گرامی مقدم در گفتگو با جامعه ایرانی در رابطه با مشخص شدن ترکیب جدید هئیت رئیسه مجلس و حذف مطهری از نایب رئیس در سال آخر مجلس دهم، گفت: من روز گذشته با چند نفر از اعضای فراکسیون مذاکراتی را داشتم و متوجه شدم که فراکسیون امید تصمیم گرفته است از صدر تا ذیل هئیت رئیسه را به صورت جداگانه لیست ارائه دهد. خب این تصمیم اساسا همراه با ریسک بسیار بالایی بود. عدد فراکسیون امید بسیار شکننده بود و این از همان روز اول مجلس نیز مشخص بود؛ بنابراین زمانی که عدد فراکسیون پایین است و اگر تجربه پارلمانی داشتند به سهولت می‌توانستند دریافتی داشته باشند نه اینکه با این ریسک بالا وارد رقابت شوند. از ابتدا مشخص بود که اگر آقای عارف رای نیاورد، در هئیت رئیسه ریزش خواهیم داشت که همینطور هم شد و متاسفانه آقای مطهری نماینده شجاع و شایسته مجلس از نایب رئیسی کنار گذاشته شد.

گرامی مقدم با بیان اینکه آقای عارف و نمایندگان امید باید بپذیرند که راهبرد امروزشان پر از نقص بود و هزینه بسیار بالایی به را به اصلاح طلبان تحمیل کرد، تصریح کرد: امسال که آخرین سال مجلس بود به سختی و با هزینه بسیار بالایی گذشت. روز گذشته که با نمایندگان صحبت می‌کردم، با توجه به تجربه‌ای که داشتم به آن‌ها اعلام کردم که روز رای گیری ریسک بسیار بالایی را متحمل خواهید شد و به احتمال ۹۰ درصد آقای عارف رای نخواهد آورد و برخی از کرسی‌های هیئت رئیسه را هم از دست خواهید داد. فراکسیون امید نه با فراکسیون ولایی و نه با فراکسیون آقای لاریجانی ائتلاف و لابیی را انجام نداده بودند و این نتیجه نیز طبیعی بود.

این فعال سیاسی ادامه داد: ایستادن بر موضع با رقابت بر سر کرسی هئیت رئیسه مجلس بسیار متفاوت است. کسی که ائتلاف می‌کند اصلا به این معنا نیست که از مواضع و خواسته‌های خود عدول کرده است. برای رقابت حتما باید ائتلاف کرد، زیرا با این تعداد آرا که نمی‌توان کرسی‌های هئیت رئیسه را به دست آورد و نتیجه دلخواه را کسب کرد. پر واضح بود که باید با یکی از دو فراکسیون موجود ائتلاف می‌کردند که متاسفانه این کار را انجام ندادند.

گرامی مقدم با بیان اینکه ما به چند صورت می‌توانستیم ائتلاف کنیم، خاطرنشان کرد: فراکسیون امید باید با فراکسیون ولایی ائتلاف می‌کردند و ریاست را می‌گرفتند و نایب رئیسی را به فراکسیون ولایی می‌دادند. شکل دیگر ائتلاف این بود که با آقای لاریجانی وارد ائتلاف می‌شدند، ریاست را به آن‌ها می‌دادند و نایب رئیسی و منشی و کارپرداز‌ها را برای خود می‌گرفتند. این دو شکل ائتلاف بهترین و کم هزینه‌ترین شکل ائتلاف بود، ولی متاسفانه فراکسیون امید بدترین شکل رقابتی را از خود نشان داد و با این روش از قبل مشخص بود که بازنده این رقابت خواهند بود. البته با توجه به اینکه در سال آخر مجلس هستیم فکر نمی‌کنم حضور مصری به عنوان نایب رئیس دوم که وزیر احمدی نژاد هم بوده است آنچنان تاثیر گذار باشد. به نظرم اداره بیشتر مجلس با آقایان لاریجانی و پزشکیان خواهد بود، بنابراین از این جهت جای نگرانی زیادی وجود ندارد، اما از جهت بازتاب عمومی و جو روانی خطای فاحشی را فراکسیون امید مرتکب شدند و به جای اینکه از سه سال گذشته درس می‌گرفتند متاسفانه بر همان روش غلط و اشتباه گذشت اصرار کردند. به هرحال امیدواریم اصلاح طلبان و نمایندگان فعلی برای مجلس یازدهم تلاش بیشتری داشته باشند و از اشتباه‌های فعلی درس بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان