تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

چگونه میانه‌رو‌ها مطهری را فدای لاریجانی کردند؟/ آیا لیست امید شکست خورد؟

فراکسیون امید آگاهانه و با علم به اینکه شاید کرسی‌های خود را هم از دست دهد وارد انتخابات سال چهارم هیات رییسه مجلس شد. تعداد واقعی اعضای فراکسیون امید همین ۱۰۵ رایی است که عارف کسب کرد، این موضوع یک بار دیگر بر همگان روشن شد.

چگونه میانه رو‌ها مطهری را فدای لاریجانی کردند؟/ آیا لیست امید شکست خورد؟

رویداد۲۴ مجلس دهم به آخرین سال خود رسید و این بار علی مطهری، دیگر در صندلی نایب رییسی مجلس قرار نگرفت. این مهمترین تغییر مجلس نسبت به سال قبل بود. در سایر ارکان هیات رییسه تغییر محسوسی رخ نداد و به این ترتیب در سال چهارم، اصولگرایان یکی از صندلی‌های نایب رییسی مجلس را تصاحب کردند.

اصولگرایان منتقد لاریجانی

بعد از اینکه محمددرضا عارف نامزد ریاست مجلس شد، اصولگرایان در یک دوراهی قرار گرفتند. گروهی معتقد بودند برای اینکه عارف رییس مجلس نشود باید با لاریجانی ائتلاف کنند و برخی دیگر معتقد بودند تفاوتی بین لاریجانی و عارف نیست.

حمید رسایی پیش از رای گیری در صفحه توییتر خود نوشته بود «برای بسیاری ازمردم، رأی فردای برخی نمایندگان که دائما علیه لاریجانی موضع می‌گیرند، مهم است. بین ‎عارف و ‎لاریجانی تفاوتی نیست، مسیر این دو، یکی است. دعوای آن‌ها، دعوای قدرت است. مثل دعوای بنی العباس و بنی الامیه که اهل بیت در آن دخالت نکردند. اگر در مجلس بودم به هیچکدام رای نمی‌دادم. امیدوارم نمایندگانی که در طول سال با شعار مخالفت با لاریجانی، در برابر افکار عمومی منتقد لاریجانی، کسب وجاهت و رأی می‌کنند، فردا با انتشار علنی آرای خود در خصوص رییس، اولاً به شعار ‎شفافیت آرا جامع عمل بپوشانند و ثانیاً نشان دهند که آن مخالفت، مبنایی و مستحکم است.» رسایی بعد اسم ۲۷ نماینده اصولگرا را آورده و از آن‌ها خواسته در این باره شفاف باشند.

ساعتی بعد، اما خبر رسید حداد عادل شروع به رایزنی کرده تا لاریجانی برای ریاست مجلس رای بیاورد. رسایی هم این خبر را تایید کرد و در توییتر نوشت ‏تعجب نمی‌کنم وقتی از نمایندگان مجلس می‌شنوم جناب ‎حداد عادل برای رأی آوری ‎لاریجانی با نمایندگان تماس می‌گیرند. با این حساب، بدیهی است اگر لاریجانی خود را کاندیدای ۱۴۰۰ بداند. لابد آقای حداد، توقع دارد وقتی در انتخابات مجلس، لیست معرفی می‌کند، بدنه انقلابی و رأی‌ساز هم بگوید چشم!

به این ترتیب لاریجانی در حالی نامزد رییس مجلس شد که حمایت اکثریت اصولگرایان را داشت. حمایت امثال حداد عادل هم باعث شد رای او از سال قبل هم بیشتر شود و برای چهارمین بار بر صندلی ریاست قرار بگیرد.

تنها رقیب اصولگرای او محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر بود که ۹ رای به دست آورد که یادآور ۱۱ رای کواکبیان در سال اول انتخاب رئیس مجلس بود. آرای غیرتشکیلاتی افرادی که از وضع جدید به شدت ناراضی هستند.

میانه‌رو‌ها مطهری را فروختند!

محمدحسن نجمی خبرنگار قدیمی پارلمان در صفحه توییتر خود می‌نویسد «‏در داستان حذف مطهری از هیات رییسه، نقش لاریجانی و فراکسیونش برجسته‌ست؛ گفته بودن با هرکی به ریاست لاریجانی رای دهد می‌بندیم! فراکسیون نزدیک به پایداری‌چی‌ها به لاریجانی رای دادند مستقلین هم به مصری؛ لاریجانی برای ماندن، مطهری را قربانی خودش کرد و به اصل خودش برگشت؛ اصولگرایی.»

پیش از این هم برخی میانه رو‌ها به صراحت گفته بودند اگر لیست امید حاضر به دفاع از لاریجانی نباشد، از نایب رئیسی مطهری حمایت نخواهند کرد. به این ترتیب علی لاریجانی با اینکه پیوند خویشاوندی با علی مطهری دارد، اما به دوستانش توصیه کرد تا مصری را به هیئت رئیسه مجلس بفرستند. مصری هم اصولگرا بود و هم وزیر احمدی نژاد و هم عضو شورای مرکزی موتلفه و به این ترتیب توانست رای همه طیف‌های مختلف اصولگرایی را به دست بیاورد.

بعد از انتخاب هیئت رئیسه نیز کاظم جلالی به خبرنگاران گفته بود رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت که اگر فراکسیون امید تعامل می‌کرد مطهری به عنوان نایب رئیس مجلس مجدداً انتخاب می‌شد کما اینکه به خود او هم گفتم که ممکن است این تصمیمات غلط باعث شود افرادی مثل شما در معرض خطر قرار گیرند

آیا لیست امید شکست خورد؟

بعد از مشخص شدن آرای انتخابات هیئت رئیسه، در فضای توییتر انتقادات تندی به عارف وارد شد و اصلاح طلبان او را مقصر خروج مطهری از صندلی نایب رئیسی مجلس می‌خواندند. با این حال این شکست برای عارف یک دستاورد داشت. او در سال انتخابات مجلس، در موضع اقلیت قرار خواهد گرفت. بدون شک در این یک سال عارف بیشتر از سه سال قبل صحبت خواهد داشت و حالا با استناد به هیئت رئیسه مجلس، بی عملی و سکوت فراکسیون امید را ناشی از اقلیت بردن این فراکسیون می‌داند. استدلالی که گرچه به صورت کامل بی عملی فراکسیون امید را توجیه نمی‌کند، اما ریشه‌هایی از واقعیت در آن است.

خدری: فراکسیون امید بی تدبیری کرد

عبدالحمید خدری، نماینده بوشهر در خصوص تصمیم فراکسیون متبوعش برای انتخابات هیات رییسه به رویداد۲۴ گفت: این‌گونه بستن لیست امید برای انتخابات هیات رییسه یک بی‌تدبیری بود. به نظر من می‌شد با دو فراکسیون دیگر تعامل کرد تا نتیجه بهتری برای فراکسیون امید حاصل شود. کاش آقای عارف برای کرسی ریاست مجلس ثبت نام نمی‌کرد تا لااقل جایگاه آقای مطهری در هیات رییسه حفظ می‌شد که در این‌صورت مطمئن بودم یک دبیر یا ناظر هم به فراکسیون امید می‌رسید.

وی افزود: این نوع ورود به انتخابات هیات رییسه توسط فراکسیون امید تاثیر خود را هم در انتخابات کمیسیون‌ها خواهد گذاشت و شاید باعث تضعیف فراکسیون شود و نمی‌توان گفت این دو مقوله با یکدیگر بی‌ارتباط است.

سلحشوری: فراکسیون مستقلان و ولایی عزم خود را برای حذف مطهری جزم کرده بودند

پروانه سلحشوری، نماینده تهران به رویداد۲۴ گفته دقیقاً شرایط به مانند سال گذشته بود و علیرغم اینکه آقای مطهری به هیات رییسه راه پیدا نکرد، ولی رای بالایی آورد. استراتژی فراکسیون امید برای انتخابات سال چهارم هیات رییسه مثل سال سوم بود، ولی گویا دو فراکسیون دیگر عزم خود را برای حذف آقای مطهری جزم کرده بودند.

وی در پاسخ به اینکه آیا عارف با علم به اینکه شانس کمی برای موفقیت دارد وارد این رقابت شد؟ گفت: آقای عارف با نظر و رای اعضای فراکسیون وارد انتخابات شد و ایشان با ورودش به این رقابت خواست از جریان و هویت فراکسیون امید دفاع کند هرچند که می‌دانست شانس پیروزی‌اش کمتر از رقیب است.

عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: به هر حال انتخابات هیات رییسه برگزار و نتیجه آن معلوم شد هرچند که احتمال این را می‌دهم که این رویکرد فراکسیون امید در انتخابات کمیسیون‌ها هم تاثیرگذار باشد.

رضایی: معلوم شد اکثریت مجلس اصلاح طلب نیستند

مسعود رضایی نماینده شیراز به رویداد۲۴ گفته فراکسیون امید آگاهانه و با علم به اینکه شاید کرسی‌های خود را هم از دست دهد وارد انتخابات سال چهارم هیات رییسه مجلس شد. تعداد واقعی اعضای فراکسیون امید همین ۱۰۵ رایی است که آقای عارف کسب کرد و این موضوع یک بار دیگر بر همگان روشن شد.

وی تصریح کرد: این حضور و این تعداد رای، دارای پیام خاصی بود. در این سال‌ها بسیاری از افراد، دولت را منتسب به اصلاح طلبان قلمداد کردند و از طرفی مجلس را هم در دست اکثریت اصلاح طلبان می‌دانستند که واقعیت امر این است که نه دولت منتسب به اصلاح طلبان است و نه اصلاح طلبان اکثریت مجلس هستند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: ما در صحنه آمدیم تا رای و وزن واقعی خود را به مردم نشان دهیم و آن‌ها بدانند اگر لغزش و کمبودی از سوی مجلس در جامعه دیده می‌شود با توجه به وضع موجود از اصلاح طلبان خانه ملت انتظار داشته باشند، زیرا قدرت و تاثیرگذاری ما در مجلس غالب نیست و گاهی هم اگر حرف ما به کرسی می‌نشیند بواسطه همکاری فراکسیون مستقلین و برخی افراد و جریان‌های سیاسی با فراکسیون امید است. مردم اگر می‌خواهند تفکر اصلاح طلبی در جامعه جا بیفتد باید تلاش کنند تا در انتخابات سال ۹۸ اعضا بیشتری از این جریان به مجلس راه پیدا کنند.

رجبی: نگاه کمیته انتخابات فراکسیون امید به انتخابات هیات رییسه خیلی خوشبینانه بود

فرج‌الله رجبی دیگر نماینده شیراز به رویداد۲۴ گفت: به نظر من کمیته انتخابات فراکسیون امید در جمع‌بندی دچار اشتباه شد. در این راستا برخی اعضا نگرانی‌های خود را هم اعلام کردند، اما در نهایت تغییری در تصمیم کمیته انتخابات حاصل نشد. تصور من بر این است که نگاه کمیته انتخابات فراکسیون امید به انتخابات هیات رییسه خیلی خوشبینانه بود.

بختیار: لاریجانی نماد اصولگرایی در مجلس است

علی بختیار، نماینده گلپایگان و یکی از اعضای کمیته انتخابات فراکسیون امید به رویداد۲۴ گفت: فراکسیون امید دارای یک هویت مستقل سیاسی از جریان حامی آقای لاریجانی است. ما برای این نوع ورود به انتخابات هیات رییسه، جلسات همفکری متعددی داشتیم و با خردجمعی این تصمیم را گرفتیم.

وی افزود: بار‌ها مردم گله خود را از ناکارآمدی مجلس به اطلاع ما رسانده بودند و از این‌رو می‌خواستیم تلاش خود را به کار ببندیم تا شاید بتوانیم مجلس را در سال آخر به گونه‌ای هدایت کنیم که رضایتی بیش از این در جامعه ایجاد شود. البته ما پیش از این هم در حد توان خود به افکار عمومی اعلام کردیم که در مجلس اکثریت نیستیم، ولی با وجود این باز هم در صحنه حاضر شدیم تا هم به وظیفه خود عمل کرده باشیم و هم حرف خود را در عمل به مردم ثابت کنیم.

بختیار خاطرنشان کرد: دو فراکسیون مستقلین و ولایی در موارد مختلفی منافعشان به هم گره خورده است و با هم اشتراک نظر دارند؛ از این‌رو آقای لاریجانی نماد اصولگرایی در مجلس است و رای چهار دوره فراکسیون مستقلین مجلس هم بر این موضوع صحه گذاشته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
صولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
علی مطهری احتمالا قصد نامزدی برای ریاست جمهوری آینده را دارد و فرصت های خوبی را در این محدودیت کاری برای انجام فعالیت های سیاسی خواهد داشت حداد عادل هم به طور جدی کمکش خواهد کرد و این اظهار پشتیبانی از لاریجانی و رای مجدد لاریجانی پشتوانه حیثیتی برای آینده مطهری قوم و خویش لاریجانی و دوست خانگی جناب حداد خواهد بود
نظرات شما
پیشخوان