تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیاست مرگ/ سیاستمداران نامداری که آدم کشتند

حوادث روز گذشته در پی قتل میترا استاد و اعتراف محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران بسیاری را در بهت و حیرت فرو برده، اما ارتکاب قتل توسط سیاستمداران نامدار حادثه تازه‌ای در جهان نیست.
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
رویداد۲۴ حوادث روز گذشته پس از قتل میترا استاد و اعتراف محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران بسیاری را در بهت و حیرت فرو برده است. دلایل ارتکاب قتل توسط نجفی با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها و اظهارات او درباره روابط نامشروع مقتول، ارتباط با نهاد‌های امنیتی و وجود مشکلات خانوادگی، هنوز مشخص نیست، اما بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که چرا فردی با این سابقه درخشان علمی و سیاسی دست به چنین اقدامی می‌زند.
 
اگر اعتراف نجفی به قتل همسرش را به منزله محکومیت قطعی او قلمداد کنیم، باید گفت نجفی گرچه در قیاس با سایر جرائم، بزرگترین جنایت را انجام داده باشد، اما به واسطه سابقه سیاسی و علمی‌اش کمترین شباهت را به یک قاتل دارد. سوال اینجاست که آیا حادثه‌ای از این دست اولین بار است که در جهان رخ داده است؟ و اینکه فارغ از جنایات جنگی علیه بشریت، که به کرات توسط سیاستمداران جهان اتفاق افتاده و هم اکنون نیز در حال رخ دادن است، آیت سیاستمداران جهان تاکنون مرتکب قتلی با ابعاد مشابه حادثه روز گذشته نجفی شد‌ه‌اند یا خیر؟

رویداد۲۴ در این گزارش نمونه‌های مشابه در جهان را مورد بررسی قرار داده است.

«استفان سیرل» سیاستمدار سابق بریتانیایی و عضو حزب مستقل انگلیس در سال ۲۰۱۸ به جرم قتل همسرش محکوم شد. او در توضیح گفته بود دلیل قتل همسرش این بوده که او فهمیده «سیرل» با نامزد پسرشان (که مادر یکی از نوه‌هایشان نیز بوده) رابطه داشته است.

«استفان سیرل» سرباز و سیاستمدار سابق بریتانیایی به گاردین گفته سعی داشته از خودش در برابر همسر ۶۲ ساله‌اش که با چاقو به او حمله کرده بود، دفاع کند؛ اما در نهایت هیات ژوری دادگاه بریتانیا او را به قتل همسرش محکوم کرد. «بیل ماونتفورد» رهبر حزب UKIP بریتانیا که سیرل نیز در آن عضویت داشت درباره محکومیت او گفته بود خشونت را توجیه نمی‌کنم، اما این اتفاقات پیش می‌آید.
 
این اظهارات ماونتفورد با واکنش تند مردم بریتانیا همراه شد.

سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
عکس سمت چپ: استفان سیرل و همسرش/ سمت راست: نامزد پسر استفان سیرل
 
 
«کالین تاچر» سیاستمدار کانادایی در سال ۱۰۸۴ به قتل «جوآن گایگر» همسر سابقش متهم شد. همسر سابق «تاچر» گزارش تعرض زبانی و فیزیکی از سوی «تاچر» را پیش از طلاق اعلام کرده بود، اما این گزارش‌ها در انتخاب مجدد تاچر به عنوان نماینده در مجلس در سال ۱۹۷۸ تاثیر به سزایی نداشت. این دو در سال ۱۹۸۰ از هم جدا شدند.
 
همسر سابق «تاچر» بعد از طلاق بار دیگر ازدواج کرد، اما همچنان مورد آزار تاچر قرار می‌گرفت. «گایگر» یک بار مورد سوءقصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد. او تاچر را متهم به سوءقصد کرد، اما این اتهام در آن زمان ثابت نشد. چند سال بعد در سال ۱۹۸۳ جسد جوآن در منزلش پیدا شد. یک سال بعد «تاچر» به جرم قتل همسر سابقش بازداشت شد. او هرگز به قتل همسر سابقش اعتراف نکرد، اما شواهد نشان می‌داد او مظنون اصلی است.
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند

مراسم ازدواج کالین تاچر و جوآن گایگر

سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند

کالین تاچر هنگام بازداشت


به گزارش رویداد۲۴ «گری کاندیت» سیاستمدار سابق آمریکایی و نماینده حزب دموکرات از ایالت کالیفرنیا که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۳ در مجلس نمایندگان عضویت داشت، به اتهام داشتن رابطه غیر مشروع و خارج ازدواجش با «چاندرا لوی» به صدر اخبار در آمریکا راه یافت، اما شهرت او زمانی بیشتر شد که در سال ۲۰۰۱ خانم «لوی» ناپدید شد.
 
«کاندیت» به دلیل انگشت اتهامی که به واسطه ناپدید شدن خانم «لوی» به سمت او نشانه رفته بود، انتخابات اولیه حزب دموکرات را در سال ۲۰۰۲ را با شکست بدرقه کرد.
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
گری کاندیت و چاندرا لوی
 
 
«چاندرا لوی» که به عنوان کارآموز در واشنگتن دی سی کار می‌کرد، هم محلی «کاندیت» بود. پس از ناپدید شدن «لوی»، پلیس دوبار از کاندیت بازجویی کرد و هر دو بار او هر گونه ارتباط را لوی را نفی کرد؛ اما در نهایت خاله لوی در یک مصاحبه اعلام کرد که خواهر زاده‌اش درباره ارتباطاتش با «کاندیت» با او صحبت کرده است. پلیس بعد از انتشار این مصاحبه برای بار سوم «کاندیت» را برای بازجویی فرخواند و او در این بازجویی به روابطش با لوی اعتراف کرد. زمانی که رابطه «کاندیت» و لوی آغاز شده، او ۵۳ و دختر جوان ۲۳ سال داشتند.
 
با افشا شدن این رابطه اعتبار «کاندیت» به دلیل ارتباط داشتن با زنی که از دخترش جوان‌تر بود و از طرفی تلاشش برای پنهان کردن این رابطه به شدن خدشه دار شده بود. کمی بعد از انتشار مصاحبه پلیس حکم تفتیش منزل «کاندیت» را گرفت و در جستجو‌ها مشخص شد کاندیت قصد داشته یک جعبه کادو که از یک زن دیگر دریافت کرده را معدوم کند. در این تحقیقات مشخص شد کاندیت علاوه بر لوی با یک مهماندار هواپیما نیز رابطه داشته است.
 
در نهایت در یک حادثه اتفاقی در سال ۲۰۰۲ جسد لوی در پارکی در واشنگتن پیدا شد و مشخص شد به قتل رسیده است. در سال ۲۰۰۹ یک مهاجر السالوادوری به اتهام قتل لوی و چند تن دیگر بازداشت و به قتل اعتراف کرد. اما در سال ۲۰۱۵ قاضی واشنگتن درخواست دادگاه مجدد برای قاتل کرد چرا که مشخص شده بود تنها شاهد او برای قتل لوی دروغ گفته بود. ماجرای قتل لوی تا امروز حل نشده است.
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
مراسم عروسی ساشی تارور و سوسناندا پاشکار
 

«ساشی تارور» نماینده حزب کنگره در مجلس نمایندگان هندوستان و یکی از دیپلمات‌های ارشد سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ متهم به قتل همسرش «سوناندا پاشکار» شد. به گزارش رویداد۲۴ جسد «پاشکار» ۵۱ ساله در سال ۲۰۱۴ در یک هتل لوکس در دهلی پیدا شد. گزارش‌های نشان می‌داد مرگ او غیر طبیعی بوده است. پزشکان موسسه علوم پزشکی هند گزارش کالبد شکافی و وجود جراحات در بدن مقتول را به پلیس ارائه دادند.
 
گزارش‌ها نشان می‌داد او به دلیل اوردوز دارویی کشته شده به این ترتیب مرگ او یا قتل بوده یا خودکشی. در سال ۲۰۱۵ پلیس دهلی گزارشی مبنی بر به قتل رسیدن «سوناندا» منتشر کرد. از طرفی برخی گزارش‌ها نشان می‌داد سوساندا و تارور روز قبل از قتل سوساندا دعوای جدی‌ای داشته‌اند و او «تارور» را تهدید کرده که همه چیز را علیه «تارور» افشا خواهد کرد و «تارور» را نابود می‌کند.
 
«تارور» بار‌ها هرگونه ارتباط با قتل همسرش را رد کرده، اما در نهایت دادگاه به همکاری او در خودکشی همسرش رای داد.  پلیس دهلی در گزارشی که در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد اعلام کرد «تارور» همسرش را تشویق به خودکشی کرده است.
 
در قانون هند، مشارکت و تشویق به خودکشی به معنای تحریک افراد به کشتن خودشان است. بر اساس این قانون حکم زندان تا ده سال و پرداخت جریمه، از جمله احکام مرتبط با تشویق به خودکشی است. این قانون در صورتی که مقتول زیر ۱۸ سال باشد میتواند حکم حبس ابد و اعدام را نیز شامل شود.
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
 
استیو نان و آماندا رز
 
«استیو نان» معاون سابق وزارت خدمات انسانی و بهداشت در ایالت کنتاکی آمریکا در سال ۲۰۰۹ به قتل نامزدش «آماندا رز» محکوم شد. دادگاه در سال ۲۰۱۱ حکم حبس ابد را برای او اعلام کرد. به نوشته‌ای بی سی نیوز، استیو پسر فرماندار، نماینده، فعال سیاسی و در نهایت یک قاتل است.
 
او در سال ۲۰۰۶ از همسرش تریسی دیمرون طلاق گرفت. در سال ۲۰۰۷ با با آماندا رز نامزد کرد. آماندا روز دختر یکی از سیاستمداران به نام آمریکایی تریل رز بود. این دو در سال ۲۰۰۸ نامزدی خود را اعلام کردند.
 
سال ۲۰۰۹ به دلیل اختلافاتی که میان این دو وجود داشت، آماندا درخواست حمایت اضطراری از پلیس کرد. دو هفته بعد فاضی با توجه به آسیب‌هایی که نان به آماندا وارد کرده بود، به عدم ارتباط این دو برای مدت یک سال رای داد. ظرف ۴۸ ساعت بعد از رای قاضی، نان از سمت خود در وزارت بهداشت و خانواده استعفا کرد. سال ۲۰۰۹ جسد آماندا رز ۲۹ ساله بیرون محل اپرا در لگزینکتون پیدا شد.
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
آنتاساری اظهر بعد از یکی از جلسات دادگاه
 
«آنتاساری اظهر» رییس موسسه ضد فساد اندونزی در سال ۲۰۰۹ به ظن قتل یک تاجر بازداشت و در سال ۲۰۱۰ به جرم قتل این تاجر محکوم شد.
 
«نصرالدین ذوالقرنین» تاجر اندونزیایی رییس یک شرکت دولتی بوده که به گزارش رویترز، اظهر را به افشای ارتباط غیر مشروع با همسر سوم خودش تهدید کرده بود. «آنتاساری» در نهایت به ۱۸ سال زندان محکوم شد.
 
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
کلیو دربی لوییس

«کلیو دربی لوییس» سیاستمدار آفریقای جنوبی که به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار در مجلس عضویت داشت، در سال ۱۹۹۵ به جرم همدستی در سوءقصد علیه «کریس هانی» رهبر حزب کمونیست آفریقای جنوبی به حبس ابد محکوم شد.
 
«پاپو کالانی» سیاست مدار هندی عضو مجلس نمایندگان ایالت ماهاراشتا و عض وحزب کنگره هندوستان به اتهام ارتکاب جرم در سال ۲۰۱۳ به حبس ابد محکوم شد. او در سال ۲۰۱۳ به جرم قتل یک جوان ۲۳ ساله به حبس ابد محکوم شد. «قاناشیم بهاتیجا» در سال ۱۹۹۰ توسط پاپو کالانی به قتل رسیده بود و برادر او نیز که شاهد قتل بود در سال ۱۹۹۹ علی رغم حفاظت پلیس به قتل رسید.
 
سیاست مرگ/ سیاست‌مداران نامداری که به جرم قتل محکوم شدند
آناند سن یاداو و مقتول
 
«آناند سن یاداو» سیاستمدار هندی و عضو پیشین مجلس نمایندگان ایالت اوتار پرادش در سال ۲۰۰۰ به جرم گروگان گیری و قتل به حبس ابد محکوم شد. بر اساس گزارش‌های پلیس، او یک دانشجوی ۲۴ ساله رشته حقوق را در سال ۲۰۰۷ گروگان گرفته و به قتل رسانده بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان