تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۵ خرداد ۱۳۹۸
عضو کمیسیون عمران مجلس:

دولت بازار مسکن را رها کرده است/ با اهرم‌های فشار قیمت مسکن پایین نمی‌آید

کاظم‌زاده گفت: برنامه توسعه ششم بهترین راهکار بلند‌مدت برای عبور از تورم مسکن است. بر اساس این برنامه، سالیانه ۲۷۰ محله بافت فرسوده در کشور و طی ۱۰ سال آینده ۲۷۰۰ بافت فرسوده باید بازسازی و بازآفرینی شود.
دولت بازار مسکن را رها کرده است/ با اهرم‌های فشار قیمت مسکن پایین نمی‌آید
رویداد۲۴ افزایش قیمت مسکن موضوع جدیدی نیست و دست کم از ۲ سال گذشته با بالارفتن نجومی قیمت‌ها به یک معضل جدی تبدیل شده است. طرح‌هایی از سوی نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت مسکن ارائه شده که تا کنون یا تصویب نشده و یا در اجرای آن کوتاهی شده است. در شرایط اقتصادی فعلی که مردم فشار‌های زیادی را متحمل می‌شوند عدم توانایی تهیه مسکن و اجاره بهای بالا با اعتراض مردم مواجه شده است. حال اولین موضوع این است که چرا دولت به طور جدی به وضعیت آشفته مسکن ورود پیدا نمی‌کند؟ و یا چرا دولت برنامه‌های ارائه شده مثل برنامه توسعه ششم را به مرحله اجرا نمی‌رساند؟

شادمهر کاظم‌زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: دولت باید به حوزه مسکن جدی‌تر ورود کند. متاسفانه دولت به سیاست‌هایی که از طریق مجلس یا برنامه توسعه ششم ارائه شده توجه نمی‌کند که این موضوع باعث شده که بازار مسکن به چنین شرایطی دچار شود.

وی گفت: افزایش قیمت مسکن فقط بحث عرضه و تقاضا نیست، تورم موجود در جامعه بیشترین تاثیر را در بازار مسکن می‌گذارد و علاوه بر آن بی‌برنامگی‌های دولت در حوزه مسکن باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

وی ادامه داد: بهترین راهکار برای کاهش قیمت در حوزه مسکن، ارائه تسهیلات بانکی با بهره کم و بدون سپرده‌گذاری است. همچنین تامین زمین توسط دولت نیز می‌تواند در این بخش تاثیرگذار باشد.

کاظم‌زاده تصریح کرد: بازآفرینی شهری و بافت‌های فرسوده، اعتماد دادن به بخش خصوصی برای جمع‌آوری نقدینگی و هدایت آن به سمت ایجاد مسکن، سبب ایجاد اشتغال حداکثری در تمام زمینه‌های مرتبط با مسکن می‌شود.

وی افزود: مسکن جزو مواردی است که بسیاری از مولفه‌های آن، داخلی است به طور مثال سیمان، گچ، آهک و… در داخل تامین می‌شود و در مجموع می‌توان با وجود تحریم‌ها بخش مسکن را فعال کرده که موتور محرکه اشتغال در کشور است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برنامه‌های سنواتی که دولت ارائه می‌دهد خوب هستند، ولی متاسفانه این برنامه‌ها عملیاتی نمی‌شوند. اگر بتوانیم برنامه دولت مبنی بر ایجاد ۳۰۰ هزار واحد مسکن را در سال تولید کنیم این به معنای ایجاد ۳۰۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش است که امر مهمی تلقی می‌شود. آنچه که موضوعیت دارد این است که دولت برنامه منسجم و حمایت قاطع در بخش مسکن را ندارد.

وی با اشاره به اینکه مجلس در جلسات بعدی خود به حوزه مسکن ورود پیدا می‌کند، افزود: وضعیت مسکن در شرایط فعلی رها شده و بلاتکلیف مانده است، زیرا نه تولید به اندازه کافی برای تقاضا و نه کنترلی بر قیمت‌ها وجود دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه برنامه‌های دولت فقط در حد حرف بوده و عملیاتی نشده است، گفت: زوج‌های جوان، افراد بی‌سرپناه، افرادی که مالکیت نداشته و تاکنون از امکانات دولتی استفاده نکرده‌اند باید در اولویت دولت برای تامین مسکن باشند.

کاظم‌زاده اظهار کرد: برنامه ششم توسعه بهترین راهکار بلند‌مدت برای عبور از تورم مسکن است. بر اساس این برنامه، سالیانه ۲۷۰ محله بافت فرسوده در کشور و طی ۱۰ سال آینده ۲۷۰۰ بافت فرسوده باید بازسازی و بازآفرینی شود.

وی تاکید کرد: ترغیب سرمایه‌گذار به بخش تولید مسکن و نهاد‌های مرتبط با مسکن می‌تواند نقش موثری در کاهش قیمت در این حوزه داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: دولت نمی‌تواند با اهرم فشار بر هیچ بازاری تاثیر بگذارد از این‌رو تعیین سقف اجاره‌بها راه به جایی نمی‌برد. دولت اگر بخواهد مستقیماً در قیمت‌ها دخالت کند به جز فرار سرمایه از این بخش نتیجه‌ای حاصل نخواهد کرد. دولت باید بداند که به صورت دستوری نمی‌توان قیمت مسکن را پایین آورد و باید راهکار‌های مناسب‌تری برای ورود به این بخش از بازار ارائه شود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان