تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی با عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: هدف از عملیات بازار باز، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نیست، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است.

تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی با عملیات بازار باز

رویداد۲۴ «عبدالناصر همتی» امروز پنجشنبه در یادداشتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه‌های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی نیاز است، چون که پس از اجرایی شدن این ابزار، بدون خرید اوراق، هیچ نقدینگی به بانک‌ها اعطا نخواهد شد. بنابر این، وجود اوراق شرط لازم این عملیات است. ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست.

همتی تاکید کرد: بنابر این دولت بر اساس نیازهای بودجه‌ای خود و با توجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی و بدهی خود باید به انتشار اوراق دست بزند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت، کنترل تورم است. چرا که تمرکز بر کنترل کل‌های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند.

وی اضافه کرد: بدیهی است که هدف این عملیات، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نبوده، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است و البته همزمان بانک مرکزی به دنبال اصلاح و سالم سازی ترازنامه بانک‌ها است. در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد بلندمدت اقتصادی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: همتی
نظرات شما
پیشخوان