تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
بولتون:

دولت آمریکا در تهران تغییر حکومت نمی‌خواهد، توافق جدید می‌خواهد

یک تحلیل‌گر سیاسی در انگلیس که با بولتون گفتگو کرده بود به نقل از وی گفت: دولت ترامپ به‌دنبال تغییر رژیم نیست بلکه می‌خواهد توافقی جدید را مورد مذاکره قرار دهد.
 رویداد۲۴  «جان بولتون» مشاور امنیتی کاخ سفید گفت: به اعمال تحریم علیه ایران متعهدیم. وی مدعی شد با تهدید‌های تهران نیز مقابله می‌کنیم، اما همچنان خواهان گفتگو هستیم.

«کان کاگلین» چند روز پس از مصاحبه با بولتون در روزنامه «تلگراف»، طی مطلبی که در وبگاه «نشنال» منتشر کرد، صحبت‌هایش با بولتون را تشریح کرد. او به نقل از بولتون نوشت: «در دولت اوباما، ایران احساس می‌کرد ما را در جیبش دارد، بنابراین ایرانی‌ها دیگر از ما نمی‌ترسیدند. اکنون آن‌ها باید نگران باشند اگر کاری کنند بهایش را می‌پردازند».

او در اشاره به سخنان بولتون نوشت: «رئیس‌جمهور ما را روشن کرد که آماده مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای هستیم. اما تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز یا تهدید متحدانمان را نمی‌پذیریم. دلیل قدم نظامی که برداشتیم همین است، نه به این دلیل که خواهان جنگ بودیم بلکه دقیقاً برای اجتناب از جنگ این کار را انجام دادیم. می‌خواهیم ساختار‌های بازدارندگی را ایجاد کنیم که ایران را متقاعد می‌کند مسیری خطرناک را دنبال می‌کند. این اشتباه خواهد بود که ایران در راه‌حل ما شک کند».

وی در ادامه نوشت: «همه می‌گفتند تحریم‌ها کارساز نیست، اما نشان دادیم می‌توانیم به‌تن‌هایی این کار را انجام دهیم. سیاست رئیس‌جمهور تغییر رژیم نیست. می‌خواهیم توافقی جدید را مورد مذاکره قرار دهیم».

بولتون هفته گذشته در «ابوظبی» گفت: واشنگتن با موافقت در زمینه استقرار ۱۵۰۰ نظامی بیشتر در غرب آسیا به اقدامات اخیر منتسب به ایران پاسخ داده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه به اتهامات بولتون واکنش نشان داد و گفت: مسکو نمی‌تواند به ادعای بولتون که ایران را به دست داشتن در انفجار‌های اخیر بندر فجیره متهم کرده، اعتماد کند.

گفته می‌شود به‌دنبال تکرار سخنان تنش‌زا توسط بولتون و تلاش او برای اعمال سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش در دولت آمریکا، ترامپ در صدد است او را برکنار کند.

هفته گذشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» افشا کرد ترامپ درخصوص اخراج بولتون با «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار میلیاردر یهودی مشورت کرده است. این روزنامه همچنین نوشت رئیس‌جمهور ترامپ در روز‌های گذشته علناً از دیدگاه‌های بولتون در خصوص ایران و کره شمالی عبور کرده است.

به گفته منابع آگاه، بولتون در ماه‌های گذشته تلاش کرده تا از گردش اطلاعات درون دولت جلوگیری کرده و حتی در مواردی از جمله پرونده کره شمالی تلاش کرده تا با دریافت مستقیم اطلاعات از آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، وزیر خارجه را از حلقه تصمیم‌گیری در این مورد کنار بگذارد.

این اقدام بولتون به یکی از دلایل ایجاد تنش میان او و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تبدیل شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان