تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

تنش میان آمریکا و ایران کاهش یافته است؟

یک مقام دفاعی آمریکا به «سی ان ان» گفت، به نظر می‌رسد تنش ایران و آمریکا تا حدی کاهش یافته، اما همچنان وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم، هنوز آرام نشده‌ایم، وهمچنان هوشیار هستیم.
تنش آمریکا با ایران کاهش یافته، اما واشنگتن همچنان وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد
رویداد۲۴ یک ماه پس از اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس آبراهام لینکلن برای مقابله با «تهدید‌های اخیر ایران» به خاورمیانه، چندین مقام آمریکایی چهارشنبه ۱۵ خرداد به شبکه «سی ان ان» گفته‌اند، به نظر می‌رسد که تنش‌های نظامی با ایران کاهش یافته‌اند.

یک مقام دفاعی آمریکا که به طور مستقیم از وضعیت مطلع است به «سی ان ان» گفت، به نظر می‌رسد تنش‌ها تا حدی کاهش یافته، اما همچنان وضعیت را از نزدیک زیر نظر داریم، هنوز آرام نشده‌ایم، وهمچنان هوشیار هستیم.

چند مقام دیگر آمریکایی نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند، در آغاز تشدید تنش‌ها در جمعه ۱۳ اردیبهشت با این که آمریکا هشداری از طریق طرف سومی برای ایران ارسال کرد، اما پنتاگون اطلاعاتی دارد که نشان می‌داد ایران هشدار آمریکا را جدی نگرفت.

آن‌ها اضافه کردند، بهمین دلیل آمریکا روز یکشنبه گام بعدی را با اعلام علنی اعزام نیرو‌های خود به منطقه برداشت.

اشاره این مقام‌ها به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، است که اعلام کرد ایالات متحده آمریکا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با چند فروند بمب‌افکن بی-۵۲ به خلیج فارس فرستاده تا «پیام روشنی به تهدید‌های اخیر» ایران داده شود.

کاخ سفید بعدا همچنین از اعزام ۱۵۰۰ نیروی تازه به خاورمیانه خبر داده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی در خصوص ایران تاکید کرد که ایالات متحده در پی جنگ نیست، اما «همیشه احتمال اقدام نظامی وجود دارد».

دونالد ترامپ با این حال به گفتگو با همتای ایرانی خود ابراز تمایل کرده است.

دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه پارسال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

آمریکا طی که ماه‌های اخیر کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را تشدید کرده، می‌گوید، می‌خواهد صادرات نفت ایران رابه صفر برساند تا جمهوری اسلامی از مزایای مالی فروش نفت بهره‌مند نباشد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند، به دنبال تغییر حکومت ایران نیستند بلکه جمهوری اسلامی می‌بایست «رفتار خود را تغییر دهد» و دست از توسعه موشک‌های بالیستیک بکشد، از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه از جمله در عراق و یمن حمایت نکند و به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نرود.

دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که آماده است بدون پیش‌شرط با رهبران جمهوری اسلامی به گفتگو بنشیند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
0
یکی از راهبردهای امریکا این است که در حالی که ایران را در آب جوش تحریم قرار داده از طریق واسطه هایی که می فرستد روحانی را تشویق به صبوری راهبردی کند تا ایران تعهدات خود در برجام را بیشتر از این کاهش ندهد، چون کاهش تعهدات ایران در برجام دسترسی سازمان جاسوسی اسرائیل به اطلاعات مربوط به برنامه اتمی ایران را کاهش خواهد داد و این برای اسرائیل باعث نگرانی خواهد شد.
نظرات شما
پیشخوان