تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
ادعای رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا:

ایران آماده حملۀ احتمالی به نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس بود، اما منصرف شد / همچنان نگران احتمال حملۀ ایران هستیم

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) می‌گوید: ایران پس از آماده سازی نیرو‌های خود برای حملۀ احتمالی به نیرو‌های آمریکایی در خلیج فارس، تصمیم گرفته است که محاسباتش را بار دیگر بررسی کند.


 رویداد۲۴ این سخنان را روز پنج‌شنبه رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» بیان کرد.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که در بغداد، در مقر ستاد مرکزی ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش حضور داشت، در جریان مصاحبه با سه گزارشگر گفت که او همچنان نگران احتمال حملۀ ایران است و به همین دلیل نمی‌خواهد درخواست اعزام نیروی اضافی به منطقۀ خلیج فارس برای تقویت مواضع دفاعی آمریکا مقابل موشک‌ها یا دیگر سلاح‌های ایران را لغو کند.

او گفت: «در واقع باور ندارم که تهدیدات کاهش یافته است... از نظر من تهدید بسیار واقعی است.»

تنش میان ایران و آمریکا از زمان خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی و تحریم دوباره ایران افزایش یافته است. ماه گذشته آمریکا در واکنش به آنچه تهدید قریب الوقوع خوانده می‌شد، اعلام کرد که یک ناو هواپیمابر و مجموعه‌ای دیگر از تجهیزات نظامی خود را به این منطقه گسیل داشته است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی به خبرنگاران گفت: «ارزیابی من این است که این کار آمریکا باعث شد ایرانی‌ها کمی عقب‌نشینی کنند، اما مطمئن نیستم که از نظر استراتژیک نیز دست به عقب‌نشینی زده باشند.»

او افزود که آمریکا به اندازۀ کافی قدرت خود را برای ایجاد حالت «بازدارندگی» در ایران بدون آنکه تهران را تحریک کند، نشان داده است. او با اشاره به استقرار سریع ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج فارس همچنین چهار بمب افکن ب-۵۲ و باتری‌های اضافی سامانه پدافند هوایی پاتریوت گفت: «ما این گام‌ها برداشتیم تا به ایرانیان نشان دهیم که توانایی دفاع از خود را داریم.»

ژنرال فرانک مک‌کنزی همچنین در جریان این گفتگو اعلام کرد که موقعیت هواپیما‌های نظارتی را تغییر داده است تا بر وضعیت در عراق و خلیج فارس با دقت بیشتری نظارت شود.

ژنرال فرانک مک‌کنزی گفت: «بطور کلی همۀ این‌ها باعث شد که آن‌ها به نوعی به عقب برگردند و دوباره به محاسبۀ اوضاع بپردازند.»

دیگر مقامات نظامی این ستاد نیز به خبرنگاران گفتند که ایران در ماه مه شماری از قایق‌های خود را به موشک‌های کروز و موشک‌هایی با برد کوتاه مجهز کرده بود، اما بررسی‌هایی که به تازگی انجام شد، نشان داد این موشک‌ها که تهدید بالقوه محسوب می‌شدند، دیگر در این قایق‌ها وجود ندارند.

ژنرال فرانک مک‌کنزی که خود سال‌ها پیش جنگ در عراق و افغانستان را تجربه کرده، تاکید کرد که به نظارت دقیق اوضاع برای پیش بینی تهدیدات احتمالی در آینده ادامه خواهند داد.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان