تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
یک نماینده مجلس عنوان کرد:

بانک مرکزی تخصیص ارز کالا‌های اساسی را به مجلس می‌فرستد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ارائه فهرست تخصیص ارز به کالا‌های اساسی توسط بانک مرکزی به قوه مقننه به منظور بررسی وضعیت استفاده از یارانه ارزی خبر داد.

بانک مرکزی تخصیص ارز کالاهای اساسی را به مجلس می فرستد

رویداد۲۴ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قیمت گوشت به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، گفت: دولت برای ورود و مدیریت بازار گوشت باید یارانه بالایی پرداخت کند اما سوال اینجا است که آیا دولت از عهده پرداخت چنین مبلغی بر می آید یا خیر؟

عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه دولت اکنون برای تهیه گوشت قرمز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص نمی دهد، اظهار داشت: دولت برای کاهش رانت و فساد ارز یارانه ای را از گوشت حذف و اکنون شاهد هستیم که قیمت تمام شده گوشت قرمز به کیلویی ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم قیمت گوشت به ۳۰ هزار تومان برسد، در واقع دولت باید کیلویی ۶۰ هزار تومان یارانه به گوشت بدهد که این رقم در حجم بالا غیرقابل پرداخت می شود بنابراین انتظار اینکه به گوشت یارانه داده شود، غلط است.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده گوشت افزایش یافته است، اظهار داشت: به دلیل عدم مدیریت، قیمت تمام شده گوشت افزایش یافته است و شاهده گرانی این کالای اساسی در سفره مردم هستیم و حتی برخی از اقشار جامعه توان مالی خرید گوشت قرمز را ندارند اما دولت از عهده پرداخت یارانه به این محصول بر نمی آید.

یوسفیان ملا تصریح کرد: دولت نمی تواند به همه اقلام از گوشت یا بنزین یارانه بدهد، در این بین همین که توانسته است قیمت مرغ و گوشت سفید را کنترل مدیریت کند جای تقدیر دارد چرا که اگر بازار را رها کرده بود قیمت مرغ به قیمت گوشت می رسید.

وی بر تاثیر ۱۴ میلیارد دلار ارز یارانه ای بر مدیریت و کنترل قیمت کالاهای اساسی، پرداخت و گفت: بانک مرکزی قرار است لیستی از تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی ارائه کند تا بدانیم یارانه ارزی در چه مسیری هزینه شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی تاثیر بسزایی بر مدیریت قیمت ها داشت اگر این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به کالاها اختصاص داده نمی شد قیمت ها به صورت نجومی افزایش پیدا می کرد، تاثیر این ارز را در قیمت نان می توان مشاهده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان