تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸
تعلل در توسعه صنایع پالایشی؛

خام فروشی نفت‌ در خدمت تحریم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه صنایع پالایشی و صادرات فرآورده‌های نفتی راهکار بی‌اثر کردن تحریم‌های نفتی است و این کار باید از سال‌های گذشته انجام می‌شد اما متاسفانه اقدام نشد.

خام فروشی نفت‌ در خدمت تحریم است

رویداد۲۴ هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به راهکار ایران برای بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی با صادرات فرآورده گفت: توسعه صنایع پالایشی و صادرات فرآورده نفتی راهکار اصولی بی‌اثرکردن تحریم‌های نفتی است.

متاسفانه ما باید از مدت‌ها پیش برای ساخت صنایع پالایشی اقدام می کردیم تا در زمان تحریم دچار مشکل نشویم که پیگیری نشد و با تداوم خام‌فروشی بستر را برای اثرگذاری تحریم‌های آمریکا فراهم کردیم.

وی ادامه داد: در دوره قبل که تحریم شدیم به هر حال کشورهایی داشتیم که خریداران سنتی ما بودند، ارتباط خوبی هم با ما داشتند. هم نفت ما را خریدند و هم نفت خود را به آنجا بردیم ذخیره کردیم هم بانک برای ما زدند که تبادلات مالی ما را انجام دهند. اما مسئولین کنونی تقریباً ارتباط‌مان را با آن کشورها خراب کردند که از آن مزایا هم نتوانیم استفاده کنیم.

خادمی افزود: ساخت پتروپالایشگاه و پالایشگاه‌ها را طی سی چهل سال گذشته دایم داریم می‌گوییم و بر لزوم جلوگیری از خام فروشی نفت تاکید می کنیم. نفت خام را باید به فراورده‌های باارزش دیگر از جمله بنزین تبدیل کنیم، در صادرات فرآورده بدلیل تنوع محصول، اعمال تحریم سخت است. متاسفانه ما زمانی که در تنگنا قرار می‌گیریم یک مرتبه یادمان می‌افتد که کارهای اساسی را انجام نداده ایم.

تیم فعلی وزارت نفت مخالف پالایشگاه‌سازی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: ما بعد از انقلاب فقط دو پالایشگاه احداث کردیم آن هم در زمانی که وزیر نفت آقای آقازاده بود که پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه اراک را شروع به ساخت کرد. دیگر بعد از آن هیچ پالایشگاهی نزدیم. همین تیمی که الآن در وزارت نفت بر سر کار هستند مخالف پالایشگاه‌سازی بودند و می‌گفتند بنزین وارد کنیم بهتر است. واردات بنزین یعنی به نفع واردکننده‌ها و دلال‌ها اقدام کردند.

وی همچنین گفت: پالایشگاه‌سازی اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می کند که متاسفانه تیم فعلی وزارت نفت که سال‌ها در این جایگاه قرار دارند به این موضوع اعتقاد نداشتند. پالایشگاه ستاره‌خلیج فارس را هم دولت های قبلی شروع کردند که خوشبختانه در این دوره تکمیل شد.

خادمی با اشاره به ضرورت عرضه مداوم نفت در بورس گفت: بورس هم یکی از آن موضوعاتی است که ما ازحدود ۱۵ سال پیش آن را شروع کردیم؛ در کیش دفتر آن را زدیم و مدیرعامل برای آن گذاشتند ولی باز رها شد.

در زمانی که ما فرصت داشتیم باید تمرین می‌کردیم مشتری‌هایمان را پیدا می‌کردیم، ارتباط‌های خود را برقرار می‌کردیم، بخش خصوصی ما تجربه پیدا می‌کرد، اما نکردیم. الآن در زمان تحریم که کار را از سر گرفتیم و می‌خواهیم نفت در بورس عرضه شود که مشارکت بخش خصوصی برای خرید و فروش نفت از بورس مشکل است و نیاز به زمان دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان