تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

تحریم پتروشیمی ایران؛ اقدامی نمادین یا سیاستی تاثیرگذار؟

صنعت پتروشیمی ایران روز گذشته توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد. کارشناسان معتقدند در صنعت پتروشیمی مانند نفت رقابت وجود ندارد که عربستان یا امارات بخواهند جایگزین ایران بشوند به همین دلیل نگرانی از آثار تحریم وجود ندارد. با این حال در صورت مدیریت نادرست، احتمال آسیب دیدن این صنعت وجود دارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فراورده های پتروشیمی: آثار تحریم پتروشیمی ها را قبلا تجربه کردیم/ افزایش هزینه‌های فروش محصولات انکار ناپذیر است

رویداد۲۴ ندا جعفری: وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده وزارت نفت ایران طی سال گذشته ۱۰ پروژه بزرگ نفت و پتروشیمی به ارزش ۲۲ میلیارد دلار را به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار کرده است. همین موضوع دلیلی بوده تا آمریکا اعلام کند تحریم‌های جدیدی علیه بخش پتروشیمی ایران وضع کرده است.

روز گذشته بررسی رویداد۲۴ نشان می‌داد که بازار ارز به این خبر مهم واکنشی عکس نشان داد و در ادامه روند با ثبات نرخ ارز در بازار، قیمت دلار در ١٩ خرداد به کانال ١٢ هزار تومانی بازگشت و یورو به ١٤٧٠٠ تومان رسید. شاید باید به این نکته توجه کرد که اثرات تحریم پتروشیمی که به تازگی وضع شده در آینده مشخص خواهد شد اما تحلیلگران این حوزه معتقدند که این اقدام آمریکا بیشتر جنبه نمادین داشته و تاثیر چندانی بر صنعت پتروشیمی ایران ندارد زیرا بر اساس تحریم‌های قبلی آمریکا که از ۵ نوامبر اعمال شد، هر شرکتی که در مبادلات تجاری مربوط به محصولات پتروشیمی ایران نقش داشته باشد، هدف تحریم‌های واشنگتن قرار می‌گیرد.

تحلیلگران اقتصادی درباره تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تهران گفته‌اند؛ تحریم‌های جدید تاثیر چندانی نخواهد داشت چرا که شرکت‌های غیر آمریکایی پیش از این به خاطر تحریم‌های موجود، از همکاری با ایران خودداری کرده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ میزان صادرات محصولات پتروشیمی ایران کم نیست و از ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ۱۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات فرآورده‌های پتروشیمی است و این محصولات دارای سهم برجسته‌ای در میزان صادرات غیر نفتی هستند حال با تحریم جدید آمریکا برای صادرات این محصولات نگرانی در این بخش بیشتر شده است.

احسان باقریان سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این باره به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: نگرانی در مورد تحریم فرآروده‌های پتروشیمی مطمئنا برای فعالان این حوزه وجود دارد و این فشار‌ها هنر مدیران ما را می‌طلبد که بتوانند تهدید‌ها را از بین ببرند و در یک فضای مثبت به کار خود ادامه دهند. 

او ادامه می‌دهد: تحریم پتروشیمی‌ها و آثار آن موضوعی است که الزاما به روز تحریم برنمی‌گردد زیرا در روز تحریم تنها نام چند شرکت اعلام شد بلکه این اقدام به تحریم‌های پیش از این برمی گردد که آثارآن قبلا خود را نشان داده است. در حال حاضر اگر اتفاق جدیدی به اسم تحریم پتروشیمی‌ها افتاده، موضوع تازه‌ای نیست زیرا آثار و عوارض این اقدام را قبلا مجموعه اقتصادی ما تجربه کرده است.

باقریان می‌گوید: نام بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی در این ۳۹ شرکت اعلامی از سوی آمریکا قرار ندارد و بخشی از صنعت پتروشیمی ما به صورت محدود در این مجموعه تحریمی قرار گرفته است؛ البته بخشی از این صنعت دچار تحریم شده و نمی‌توان گفت همه صنعت پتروشیمی دچار این مشکل شده است.

او ادامه می‌دهد: زمانی که تحریم صورت می‌گیرد عملا هزینه‌های فروش بسیار افزایش پیدا می‌کند و مشتریان گذشته حاضر به همکاری نیستند و ما به ناچار باید به دنیال مشتریان جدید باشیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌گوید: حل این مسائل امکان‌پذیر است اما در این حین هم بازاریابی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حجم فروش در صورت مدیریت اشتباه کاهش خواهد یافت و به لحاظ اقتصادی نیز بهای تمام شده محصولات بالا می‌رود و در این مدت مجموعه‌های پتروشیمی اگر به درستی مدیریت نشوند، دچار زیان و کاهش سود خواهند شد.

به گزارش رویداد۲۴ کارشناسان صنعت پتروشیمی معتقدند ماهیت این صنعت پتروشیمیو جلوتر بودن تقاضای بین المللی برای دریافت محصولات پتروشیمی نسبت به سطح تولید به گونه‌ای که آنچه که امروز تولید می‌شود، کفاف نیازها را نمی‌دهد. عبدالحسین بیات مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته به ایسنا گفته است که هیچ‌کدام از کشورهای تولیدکننده و صاحب صنعت پتروشیمی، امکان تولید و جایگزینی حدود ۲۵ میلیون تن محصولات صادراتی پتروشیمی تهران را ندارند و همان طور که در صنعت نفت مدعی شده بودند، کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند جایگزین شوند، در اینجا حتی ادعایی وجود نخواهد داشت بنابراین اگر فرض را بر این بگذاریم که محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی وارد نشود، شکاف شدیدتری بین و تقاضای محصولات به وجود خواهد آمد که این موجود تکانه‌های قیمتی در بازار جهانی ایجاد می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان