تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
استاندار آذربایجان شرقی تشریح کرد؛

آخرین وضعیت خط آهن جلفا اصلاندوز/ تفاهم‌نامه منطقه آزاد ارس و شرکت آذربایجانی برای احداث خط آهن

استاندار آذربایجان شرقی درباره آخرین وضعیت راه آهن جلفا – اصلاندوز گفت: اخیرا تفاهم نامه‌ای بین منطقه آزاد ارس و یک شرکت سرمایه‌گذار منعقد شده و به زودی عملیات اجرایی این خط آهن شروع می‌شود.
آخرین وضعیت خط آهن جلفا اصلاندوز/ تفاهم‌نامه منطقه آزاد ارس و شرکت آذربایجانی برای احداث خط آهن
رویداد۲۴ محمدرضا پورمحمدی گفت: مراحل مطالعاتی راه آهن جلفا – اصلاندوز نهایی شده و تا الان به دنبال سرمایه گذار برای اجرای طرح بودیم. اخیرا یک شرکت از بخش خصوص کشور آذربایجان برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده که به زودی با پیوستن یک شرکت ایرانی به عنوان پیمانکار، کار ساخت این خط آهن از سر گرفته خواهد شد.

به گفته وی، سرمایه گذار این خط آهن یک شرکت از بخش خصوصی آذربایجان است که قرارداد مربوط به آن نیز با منطقه آزاد ارس نوشته شده و به زودی پیمانکار ایرانی نیز به جمع آن‌ها اضافه خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: سرمایه گذار این خط آهن یک شرکت از بخش خصوصی آذربایجان است و قرارداد با منطقه آزاد ارس نوشته شده است.

پورمحمدی در خصوص توافق اخیر ایران و ترکیه برای راه اندازی قطار تهران – آنکارا گفت: این توافقی است که راه آهن جمهوری اسلامی با ترکیه منعقد کرده است. قطار از طریق تبریز به مقصد استانبول و آنکارا حمل مسافر و کالا خواهد داشت. در حال حاضر راه آهن تبریز و تهران و جلفا تا مرز ترکیه کار می‌کند، ولی ارتباط با ترکیه با راه اندازی این قطار متصل خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره سفر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به استان آذربایجان شرقی، هدف از این سفر را طرح مسائل و مشکلات مربوط به صنعتگران و تولیدکنندگان استان عنوان کرد و گفت: این نشست در سه جلسه با مجمع نمایندگان، شورای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و کارگروه اقتصادی استانداری برگزار و مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و تجار در ارتباط با تامین نقدینگی و مشکلات آن‌ها با بانک‌ها و همچنین بحث واردات و برگشت ارز مطرح شد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: آقای همتی نیز نقطه نظرات خود را درباره این مشکلات ارائه کرد و تصمیماتی نیز برای افزایش تسهیلات بانکی و تسهیل واردات در مقابل صادرات گرفته و دستوراتی داده شد.

پورمحمدی تصریح کرد: البته مواردی بود که باید در تهران و در شورای پول و اعتبار مطرح می‌شد که به آینده موکول شد؛ یک گروه از مجموعه فعالان اقتصادی نیز مشخص شدند که مسائل را هفته آینده از طریق معاون بانک مرکزی پیگیری کنند.

وی در مورد ماهیت مشکلات تجار و تولیدکنندگان هم گفت: همه در حال حاضر درگیر مساله نوسانات ارز هستند و وضعیت ارز باعث شده برآورد‌های آن‌ها غیر واقعی شود؛ از اینرو بسیاری از تجار و تولیدکنندگان نتوانسته اند بدهی خود را با بانک تسویه کنند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: تجار و تولیدکنندگان در حال حاضر بدهی‌های معوقه دارند که موضوع معوقات آن‌ها با رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد؛ آقای همتی به بانک‌ها دستور دادند تعامل بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند به ویژه با آن‌هایی که تاکنون خوش حساب بوده اند.

پورمحمدی در مورد طرح واردات در مقابل صادرات نیز توضیح داد: با مصوبه جدید دولت، به اندازه ۱۰۰ درصد صادرات می‌توان واردات داشت. طبیعتا کالا‌هایی باید وارد شوند که مورد نیاز هستند.

وی در پایان اظهار داشت: پیش از این تا ۵۰ درصد اجازه واردات در مقابل صادرات وجود داشت، الان ۱۰۰ درصد اجازه واردات در مقابل صادرات داده شده است. در کل کشور تولیدکنندگان می‌توانند به اندازه ارزش ۱۰۰ درصد صادرات خود، اقدام به واردات کنند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان