تاریخ انتشار: ۰۶:۰۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
در گفت‌وگوی شقاقی با رویداد۲۴ مطرح شد؛

زندگی سخت مردمان دوردست/ چرا تورم روستایی بیشتر از شهری شد؟

نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های کشور به عدد ٣٧.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان کردستان (٤٥.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣١.٤ درصد) اعلام شد. مرکز آمار ایران شکاف نرخ تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در خرداد ماه را ١٣.٧ درصد اعلام کرده است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

چرا تورم روستایی بیشتز از شهری شد؟

رویداد۲۴ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های شهری به عدد ٣۶.٩ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های روستایی به عدد ۴١ درصد رسید.

سبقت نرخ تورم روستا از شهر در حالی اتفاق افتاده که معمولا هزینه‌های مسکن و حمل و نقل در سبد هزینه جمعیت روستانشین کشور کم است؛ این یعنی در هر صورت نرخ تورم شهری از روستایی باید بیشتر باشد. وحید شقاقی شهری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ این موضوع را بررسی کرده که دلیل افزایش تورم روستایی چه بوده است.

شقاقی می‌گوید: اینکه میزان تورم روستایی بیشتر از شهری اعلام شد، کمی تعجب‌آور است زیرا در مناطق شهری یک بخشی از هزینه‌ها صرف اجاره خانه و خرید مسکن می‌شود، اما در روستا‌ها اینگونه نیست و معمولا اکثر روستاییان صاحبخانه هستند.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: این موضوع می‌تواند خطرناک باشد و نشان می‌دهد که قیمت اقلام ضروری و پر مصرف که بیشتر روستاییان از آن استفاده می‌کنند بالا رفته است. 

او می‌گوید: در سبد مصرفی شهرنشین‌ها هزینه‌های حمل و نقل، مسکن، خوراک و پوشاک، بهداشت و آموزش قرار دارد این در حالی است که در سبد مصرفی روستاییان مسکن و حمل و نقل نقش چندانی ندارد و آن‌ها اغلب یا پیاده هستند یا از دوچرخه و چهارپایان استفاده می‌کنند، اما آنچه آمار‌ها نشان می‌دهد این است که اثرگذاری قیمت کالا‌های ضروری و پر مصرف در روستا‌ها بیشتر بوده است.

شقاقی با بیان اینکه فشار هزینه‌های کالا‌های مصرفی و ضروری در روستا‌ها بیشتر بوده می گوید: این اتفاق نادر در حالی رخ داده که میزان تورم شهری همیشه بین ۲ تا ۵ درصد از تورم روستایی بالاتر بوده و در کلانشهر‌ها همیشه موضوع مسکن جایگاه مهمی داشته است ضمن آنکه قیمت مسکن در شهر‌ها بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و اجاره مسکن نیز به همین اندازه بالا رفته است.

او ادامه می دهد: هر چند حقوق و دستمزد در روستا‌ها پایین‌تر است، اما معیشت آن‌ها تحت تاثیر اقتصاد کشور قرار گرفته است. این میزان تورم در حالی رخ داده که هنوز اثر نرخ ارز بر روی برخی اقلام خود را نشان نداده است، اما آنچه وزارت اقتصاد اعلام کرده این است که تورم سال ۹۸ کمتر از تورم سال ۹۷ خواهد بود و پیش بینی می‌شود میزان تورم سالانه سال ۹۸ بین ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد البته این پیش بینی نیز در صورتی محقق می‌شود که نرخ ارز تغییر شدیدی نداشته باشد و اتفاق خاصی نیز رخ ندهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان