تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۸
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:

واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا اقدام مثبتی است/ احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو

فولادگر گفت: احتمال برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد، ولی این کار نباید به نحوی باشد که صنعت خودروسازی داخلی را تعطیل کند.
واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا اقدام مثبتی است/ احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو
رویداد۲۴ واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا چندسالی است که مطرح است، اما چند روز پیش وزیر صمت از واگذاری سهام این دو خودروسازی بزرگ به بخش خصوصی خبر داد و گفت که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته دو خودروساز بزرگ امسال یا نهایتاً تا پایان سال ۹۹ به بخش خصوصی واقعی واگذار می‌شوند. اکنون سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است که این دو شرکت به زودی از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌شوند.

حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی این اختیار را به دولت داده بودیم که سهام خود را در دو شرکت خودروسازی به طور کامل واگذار کند و خود دولت چند سال پیش این دو خودروساز را از گروه یک به گروه دو منتقل کرد.

وی در ادامه افزود: گروه یک همان شرکت‌هایی هستند که باید به طور کامل واگذار شوند و گروه دو نیز شرکت‌هایی هستند که دولت می‌تواند ۲۰ درصد سهام آن‌ها را نگه دارد.

فولادگر اظهار کرد: ما از سیاست دولت مبنی بر واگذاری سهام خود در این دو خودروسازی استقبال می‌کنیم و از طرفی نیز طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو که چند روز گذشته در مجلس تصویب شد، بر دولت تکلیف کردیم که ظرف سه سال آینده تصدی‌گری خود را در این صنعت به صفر برساند، حال اینکه دولت خود تصمیم گرفته که تا دو سال آینده این کار را انجام دهد بسیار اتفاق خوب و مثبتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که دولت باید نقش اصلی خود یعنی، سیاست‌گذاری، نظارت و تنظیم بازار را ایفا کند و اجازه دهد که صنعت خودرو رقابت‌پذیر شود.

فولادگر با تاکید بر اینکه صنعت خودرو باید از حالت انحصاری خارج شود افزود: ممنوعیت واردات خودرو همیشگی نیست و معتقدیم که این محدودیت موقتی و به دلیل مسائل ارزی بوده است.

نماینده اصفهان یادآور شد: احتمال برداشته شدن ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد، ولی این کار نباید به نحوی باشد که صنعت خودروسازی داخلی را تعطیل کند. در قانون ساماندهی بازار خودرو این اختیار را به دولت داده‌ایم که با اعمال سیاست، این بازار را کنترل کند و دولت می‌تواند با تعرفه‌گذاری درست، هم صنعت داخلی را حمایت کند و هم از طرفی بازار را از حالت انحصاری خارج کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زمانی که تعرفه‌ها بالا باشد عملاً وارداتی انجام نمی‌شود پس باید با یک شیب ملایم این تعرفه‌ها را کاهش دهیم که در غیر این صورت صنعت خودرسازی کشور زمین می‌خورد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان