تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
پروانه سلحشوری:

فرهنگ مرد سالاری باعث خشونت علیه زنان است/ زنان وابستگی خود به مردان را کم کنند

پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی می‌گوید وابستگی زنان به مردان در همه ابعاد و ریشه مردسالاری در کشور و فرهنگ ما باعث می‌شود تا مردان به خود اجازه دهند تا خشونت علیه زنان را افزایش دهند.

 رویداد۲۴  رئیس اورژانس کشور اعلام کرد که خشونت و همسرآزاری در ایران افزایش پیدا کرده است. خبری که نگرانی‌ها را افزایش داده و باعث شد تا بار دیگر بحث لایحه منع خشونت علیه زنان و علت تعویق آن به میان بیایید. خشونت‌های فیزیکی مانند کتک زدن و خشونت‌های کلامی مانند توهین و تحقیر از سوی مردان نسبت به زنان روز به روز در حال گسترش است، اما هیچ تدبیر و راه‌کاری برای اندیشیده نمی‌شود. هرچند که به گفته کارشناسان این پدیده تک علتی نیست و عوامل مختلفی دارد، اما عملا برای همین عوامل نیز اقدامی صورت نمی‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده در تهران می‌گوید ۶۶ درصد از زنان ایرانی مورد خشونت قرار دارند، اما برخی آن را به عنوان یک مسئله مهم برای زنان قبول ندارند.

برخی از مردان کتک زدن و خشونت علیه همسر را حق خود می‌دانند

پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس در گفتگو با جامعه ایرانی با اشاره به افزایش همسرآزاری در ایران و برخی از علت‌های آن می‌گوید: زمانی که شرایط اقتصادی کشور به سمت و سویی می‌رود که ثبات اقتصادی وجود ندارد، تورم افسار گریخته، بیکاری و … وجود دارد، به تبع آن بسیاری از مسائل دیگر بهم می‌ریزد و آرامش روحی و روانی همراه با نبود ثبات اقتصادی در خانواده، از بین می‌رود. ترویج خشونت در جامعه باعث می‌شود تا خشونت به خانه‌ها نیز راه پیدا کند، تبلیغات سوء نیز در این رابطه بسیار انجام می‌شود که این خود در ایجاد چنین شرایطی تاثیر گذار است. اینکه به طور مثال می‌شنویم مشکلی ندارد اگر مردان بخواهند محارم خود را کتک بزنند، به مردانی که همسران خود را آزار می‌دهند، حق داده‌ایم.

وابستگی زنان به مردان باعث می‌شود تا مردان دست خود را برای خشونت بازتر ببینند

سلحشوری با بیان اینکه چندسال است منتظریم لایحه منع خشونت علیه زنان به مجلس بیاید، اما مدام به تعویق می‌افتد، تصریح کرد: وقتی افرادی که خشونت ورزی می‌کنند و برایشان مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود، طبیعی است که دستشان باز می‌شود برای اینکه به این رفتار‌ها و آزار‌ها ادامه دهند. از سوی دیگر برخی به خاطر آبرو سعی می‌کنند تا این شرایط را تحمل کنند، بسیاری از زنان از نظر مالی و ... به همسر خود وابستگی دارند و همین مسئله بازهم دست مردان را باز می‌گذارد تا بتوانند خشونت بیشتری نسبت به همسر خود بورزند.

ناکامی و اعتیاد، عوامل مهم خشونت و همسر آزاری

عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: خشونت علیه زنان در مقایسه با خشونت علیه مردان با اختلاف فاحشی بیشتر است و درصد مردانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند در برابر زنان بسیار بسیار کم و ناچیز است. من معتقدم این رفتار‌ها ناشی از فشار‌های اجتماعی است، جالب است بدانید زنان مورد خشونت مردان خود قرار می‌گیرند و فرزندان هم مورد خشونت مادران خود قرار می‌گیرند! به معنای دیگر این چرخه معیوب متاسفانه ادامه پیدا می‌کند. نکته مهم دیگر که باعث افزایش خشونت علیه همسر می‌شود بحث اعتیاد است. اعتیاد عامل بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. مرد معتاد فرد مستاصلی است که برای بدست آوردن موادی که به آن اعتیاد دارد، حاضر است تا دست به هرکاری بزند و علاوه بر خشمی که بر سر همسر و فرزندان خود خالی می‌کند ممکن است کار‌های دیگری هم انجام دهد. به هرحال همانطور که می‌دانید پدیده‌های اجتماعی پدیده‌های تک علتی نیستند. کشور ما در بین آن ۱۰ کشور آخری قرار دارد که خشونت در آن بسیار زیاد است؛ البته بحث ناکامی هم مسئله مهمی است که نمی‌توان از آن غافل شد و در جامعه شناسی معتقد هستند ناکامی ارتباط مستقیمی با ایجاد و بروز خشونت دارد.

مردسالاری ریشه در جامعه و فرهنگ ما دارد

پروانه سلحشوری، با اشاره به اینکه جهان به سمت مدرنیته شدن و عقلگرایی می‌رود چرا در جوامع ما همچنان مردان همسران خود را به صورت فیزیکی و کلامی آزار می‌دهند، گفت: مرد سالاری در جامعه ما ریشه دارد و یک روند تاریخی است. جالب است بدانید اینکه چرا درصد طلاق در میان زوج‌های ما افزایش پیدا کرده این است که دختران ما خود را با مدرنیته تطبیق داده‌اند، اما پسران ما به نفع خود می‌بینند که همان روند مردسالارانه را ادامه دهند و، چون نمی‌توانند باهم منطبق شوند، خشونت، طلاق و همسر آزاری نیز به تبع آن افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر نیز باید بپذیریم که مردان از نظر جسمی قوی‌تر هستند و با کوچکترین ناراحتیی می‌توانند خشم خود را بر سر همسر و فرزندان خود تخلیه کنند. البته بدانید که خشونت صرفا به معنای خشونت فیزیکی نیست و خشونت کلامی نیز به مراتب در خانواده‌ها بیشتر است. توهین، تحقیر، سرزنش و عدم محترم شمردن حقوق طبیعی زنان، همه و همه نمونه‌های از خشونت علیه زنان به شمار می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خشونت علیه زنان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان